مهم‌ترین وظایف اتاق بازرگانی بین المللی چیست؟

وظایف اتاق بازرگانی بین المللی

همین تعامل و گفتگو زمینه‌ساز پیشرفت بسیاری از اتاق‌های تجاری وابسته به این نهاد می‌شود. به همین جهت ما در این مقاله قصد داریم به وظایف اتاق بازرگانی بین المللی و اهداف آن‌ بپردازیم.

اتاق بازرگانی بین المللی چیست؟

ماده ۲ قانون اتاق‌ بازرگانی و صنایع و معادن به تعریف اتاق بازرگانی پرداخته است. به‌موجب این ماده، اتاق بازرگانی در جهت تعامل تجار و صاحبان صنایع و معادن با پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و تصویب دولت ایجاد می‌شود. این تعریف در خصوص وظایف اتاق بازرگانی بین المللی است که در ایران تشکیل می‌شود و یک اتاق وابسته به اتاق اصلی بازرگانی است.

 

 

 اما درباره این اتاق باید گفت این نهاد در جهت تسهیل تجارت، افزایش صادرات محصولات کشور‌ها، همگون‌سازی قواعد بین‌المللی و به طور کلی گسترش تعاملات اقتصادی بین کشور‌ها فعالیت می‌کند. در واقع اتاق بازرگانی بین المللی به دنبال یک توسعه فراگیر تجاری چه در سطح بین‌المللی و چه داخلی کشور‌ها است و اهداف خود را نیز در جهت این کار اجرا می‌نماید.

اتاق بازرگانی بین المللی چیست؟
اتاق بازرگانی بین المللی چیست؟

همین امر سبب شده است تا اتاق تجاری بین‌المللی به‌عنوان مهم‌ترین شریک تجاری سازمان ملل متحد شناخته شود. در این بین باید اشاره نمود که ۱۳۰ کشور در جهان عضو این اتاق هستند که در این بین ایران نیز عضو کمیته بین‌المللی این نهاد است.

اتاق بازرگانی بین المللی از چه ارکانی تشکیل شده است؟

 از ارکان متعددی تشکیل شده که هر یک از آنها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. از این ارکان شامل موارد زیر است.

مجمع اتاق بازرگانی: هر نهادی از یک رکن عالی‌رتبه تشکیل شده است. این رکن در ICC مجمع نام دارد. مجمع اتاق بازرگانی جهت اداره بهتر امور و رسیدگی سهل‌تر سالی دو بار در محل اتاق بازرگانی تشکیل می‌شود. اعضای این مجمع شامل نمایندگان کشور‌های عضو اتاق بازرگانی است. البته این مجمع از نمایندگان کشور‌هایی که در آن‌ها کمیته ملی نیز تشکیل نشده است دعوت به عمل می‌آورد.

کمیته‌های ملی: کمیته‌های ملی در حقیقت به‌عنوان اعضای ICC تلقی می‌شوند. در حال حاضر در ۷۰ کشور از ۱۳۰ کشور عضو اتاق بین‌‌المللی کمیته ملی قرار دارد که ایران نیز جزئی از آن تلقی می‌شود.

 

 

دبیرخانه: یکی از بخش‌های مهم در هر نهاد و سازمان دبیرخانه آن سازمان تلقی می‌شود. دبیرخانه اتاق بازرگانی که توسط مجمع خود این نهاد انتخاب می‌شود وظیفه برقراری ارتباط با سایر کمیته‌های ملی و نهاد‌های مرتبت با اتاق را در جهت ایجاد همکاری و اجرای برنامه‌های تصویبی اتاق دارد.

هیئت‌رئیسه و هیئت اجرایی: تشکیل جلسات مجمع و اجرای دستورات مجمع و اداره کردن آن مستلزم داشتن یک هیئت‌رئیسه و یک هیئت اجرایی است. انتخاب رئیس و نایب آن توسط خود مجمع اتاق بازرگانی برای ۲ سال صورت می‌گیرد. البته اعضای مجمع هیئت اجرایی برای مدت ۳ سال انتخاب می‌شوند و تعداد آن‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ نفر است.

وظایف اتاق بازرگانی بین‌المللی چیست؟

وظایف اتاق بازرگانی بین المللی شامل چند مورد است. این سازمان جهانی با اختیاری که از طرف بنگاه‌ها کسب نموده برای تسهیل کسب‌وکارها و مقابله با چالش‌ها، به بنگاه‌ها کمک می‌کند. با توجه به اینکه بنگاه‌ها مشغول تجارت هستند، انجام اموری چون وضع قواعد برای کسب‌وکارها در فرامرزها، به عهده اتاق بازرگانی بین المللی است. با این حال ما قصد داریم به مهم‌ترین وظایف ICC بپردازیم.

وظایف اتاق بازرگانی بین‌المللی چیست؟ 
وظایف اتاق بازرگانی بین‌المللی چیست؟
  • مهم‌ترین وظیفه اتاق بازرگانی ایجاد ارتباط بین‌المللی بین کشور‌ها در جهت رونق هر چه بیشتر اقتصاد جهانی است. در واقع تمامی اهداف و وظایف اتاق بازرگانی برای افزایش تعاملات بین‌المللی تجاری و حل اختلافات بین‌المللی است.
  • اتاق بازرگانی بین المللی وظیفه دارد تا سالی دو بار مجمع خود را تشکیل داده و از نمایندگان کشور‌های عضو دعوت به عمل آورد. در حقیقت بررسی قواعد تجاری کشور‌ها و تفهیم قواعد و مقررات بین‌المللی به آنها در مجمع از وظایف اساسی ICC است.
  • اتاق بازرگانی بین المللی وظیفه تشکیل جلسه داوری و ایجاد صلح و سازش در خصوص اختلافات تجاری کشور‌ها و یا سازمان‌های تجاری را دارد. در حقیقت اگر کشورهای عضو این اتاق در خصوص قواعد تجاری یکدیگر با هم به اختلاف بخورند بررسی این اختلاف و حل و فصل آن از طریق داوری این نهاد صورت می‌گیرد.
  • اتاق بازرگانی وظیفه ایجاد سمینار و مرکز هم‌اندیشی در جهت توسعه تجارت و ارائه راه ‌کار‌های تجاری مفید و احیا روش‌ها و اصول کلی مطلوب تجاری را بر عهده دارد. در حقیقت اتاق بازرگانی به‌عنوان یک بانک اطلاعات وظیفه ساماندهی تجارت بین‌الملل را برعهده دارد.

 

 

اهداف اتاق بازرگانی بین المللی چیست؟

تشکیل اتاق‌های بازرگانی اهداف مهم، کلیدی و تأثیرگذار در خصوص کشور‌های عضو و حتی تجارت جهانی دارد. از آنجایی که شرکت‌های تجاری ممکن است در روابط تجاری خود دچار مشکل شوند، اتاق بازرگانی بین المللی اقدام به حل این مشکلات می‌نماید. همچنین توسعه تجارت و حل مشکلات آن از جمله اهداف ICC است.به طور کلی تمام حیطه کاری و فعالیت و اهداف اتاق بازرگانی بین المللی به بهبود روابط تجاری و اقتصادی برمی‌گردد. چرا که فلسفه اصلی تشکیل این نهاد بهبود روابط تجاری بین‌المللی و به دنبال آن بهبود تجارت داخلی کشور‌ها است. در زیر به مهم‌ترین اهداف آن نیز می‌پردازیم.

حل مشکلات با وضع قوانین

اتاق بازرگانی بین المللی سعی دارد تا با تشکیل جلسات و سمینار‌های مختلف در تجارت و بازرگانی، قوانین متحدالشکل و یکسانی را وضع نماید. این یکسان‌سازی قوانین بین‌المللی می‌تواند در تجارت‌های بین‌المللی و روابط تجار و مراکز بین‌المللی با یکدیگر تأثیرگذار باشد. همچنین در صورت بروز مشکل این قوانین به شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری بین‌المللی کمک می‌کند.

افزایش مشارکت کشورها و دولت‌ها

یکی از مهم‌ترین اهداف اتاق بازرگانی ایجاد اتحاد و مشارکت کشور‌ها و دولت‌های گوناگون با یکدیگر است. مشارکت کشور‌ها در فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی می‌تواند سبب رونق و توسعه اقتصاد داخلی و جهانی شده و تأثیرات شگرفی را بر نحوه زندگی افراد بگذارد. در واقع آنچه که در دنیا اهمیت زیادی دارد و به رشد کشورها کمک می‌کند، اقتصاد و روابط تجاری آنها است.

اهداف اتاق بازرگانی بین المللی چیست؟
اهداف اتاق بازرگانی بین المللی چیست؟

برگزاری جلسات جهت آگاهی تجار

اتاق بازرگانی بین المللی با برگزاری جلسات متعدد، سمینار‌ها، انتشار نشریات و کتب مختلف در زمینه تجارت‌های بین‌المللی سعی می‌کند تا آگاهی تجار و دولت‌ها را نسبت به اقتصاد بین‌المللی و مبانی آن افزایش داده و رونق هر چه بیشتر اقتصادی را فراهم نماید. در واقع قوانین متعدد تجاری وجود دارد که بازرگانان باید از آنها اطلاع داشته باشند. این باعث می‌شود تا انسجام لازم فراهم شده و از هرج و مرج جلوگیری شود.

حل اختلافات تجاری بین‌المللی

یکی از مهم‌ترین اهداف اتاق بازرگانی بین المللی ایجاد صلح و سازش بین طرفین متخاصم تجارت بین‌المللی از طریق داوری بین‌المللی است. شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری در سطح بین‌المللی ممکن است دچار مشکلات زیادی شود. همچنین برخی از آنها به دلیل اختلافات سیاسی که بین کشورها وجود دارد، با یکدیگر روابط خوبی نداشته و سبب بروز مشکلاتی می‌شود. در این صورت ICC با هدف اختلافات تجاری، به امور و مشکلات می‌پردازد.

از بین بردن موانع اقتصادی

اتاق بازرگانی بین المللی با تشکیل جلسات متعدد و بررسی زوایای مختلف در این حیطه و مذاکره با سایر کشور‌ها سعی در برداشتن موانع اقتصادی و رونق هر چه بیشتر تجارت جهانی است درواقع اتاق بازرگانی تلاش می‌کند تا از طریق گفتگو صلح‌آمیز موانع تجاری وضع شده توسط سایر کشور‌ها را از سر راه برداشته و آزادی تجاری بیشتری را فراهم نماید.

ایجاد رقابت بین مؤسسات تجاری

یکی از نوآوری‌ها و کارهایی که اتاق بازرگانی در جهت توسعه هر چه بیشتر تجارت می‌کند ایجاد رقابت بین مؤسسات تجاری است. ایجاد رقابت سبب بالابردن کیفیت کار، دادن آزادی‌های تجاری بیشتر و قابلیت‌های عمیق‌تر در راستای تجارت است که می‌تواند برای رونق تجارت جهانی و داخلی بسیار کارآمد باشد. مؤسسات تجاری سعی می‌کنند با بهبود شرایط خود، از رقبا پیشی بگیرند و این باعث پیشرفت هر چه بیشتر اقتصاد جهانی می‌شود.

افزایش صادرات

کشورها با صادرات محصولات خود را به دیگر کشورها عرضه می‌کنند. در واقع کشورهای جهان برای رفع نیاز خو به برخی کالاها با یکدیگر مبادله کرده و از این رو به اقتصاد نیز کمک می‌کنند. اتاق بازرگانی بین المللی سعی در افزایش صادرات کشور‌ها و تسهیل قواعد صادرات داشته و این امر را جزو اهداف مهم خود قرار داده است. افزایش صادرات کشورها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی تجارت جهانی و تجارت داخلی تأثیر می‌گذارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی نمودیم تا به بررسی اتاق بازرگانی بین‌المللی، اهداف، وظایف و ارکان آن بپردازیم. از جمله مهم‌ترین وظایف اتاق بازرگانی بین المللی رفع موانع و کمک به کشورها و بنگاه‌های تجاری برای افزایش تجارت است. این باعث می‌شود تا اقتصاد جهان رشد قابل توجهی داشته باشد. همچنین برخی از کشورهایی که از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارند، می‌توانند با تجارت جهانی، وضع خود را بهبود ببخشند.

آن چیزی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد آن است که ایران نیز به‌عنوان یکی از اعضای اتاق بازرگانی به شمار می‌رود و اتاق بازرگانی ایران در کشور در زمینه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی فعالیت می‌کند. به همین جهت امید است که پیشرفت‌های اقتصادی بین‌المللی و تسهیل روابط تجار و فعالیت‌های اقتصادی کمک ارزنده‌ای به بهبود اقتصاد بین‌المللی ایران نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر