وضعیت واردات در جهان

وضعیت واردات در جهان

تغییرات در ساختار تجارت ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ در یک سال به‌اندازه تغییراتی بود که معمولاً طی ۴ تا ۵ سال مشاهده می‌شد. عدم تعادل قابل‌توجهی در بین شرکای تجاری و محصولات در پایان سال ۲۰۲۱ باقی ماند و متأسفانه تمامی زیان‌های انباشته شده قبلی جبران نشد. در این مقاله به بررسی وضعیت واردات در جهان، به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا می‌پردازیم.

 

 

چه اتفاقی برای واردات جهان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افتاد؟

واردات به‌نوعی از تجارت خارجی اطلاق می‌شود که در آن کالا یا خدمات را از یک کشور خارجی به کشور خودتان وارد می‌کنید تا در بازار داخلی مجدداً به فروش برسد. سال ۲۰۲۰ با بزرگ‌ترین کاهش حجم در واردات و تولید از زمان جنگ جهانی دوم، شناخته می‌شود. کاهش تولید صنعتی جهان و واردات کالا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به‌شدت کاهش داشت. با این‌ وجود، تجارت در سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه داد و بخشی از ضررهای انباشته شده پیش از این را جبران کرد. تجارت جهانی از اواسط سال ۲۰۲۰ با سرعتی فوق‌العاده سریع به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است.

چه اتفاقی برای واردات جهان در سال‌های 2020 و 2021 افتاد؟

واردات در چندین نوع کالا و خدمات به‌شدت کاهش یافت، درحالی‌که تجارت سایر کالاها به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. برای مثال واردات سوخت، هواپیما، اتومبیل، ماشین‌آلات مکانیکی و فولاد کاهش پیدا کرد درحالی‌که واردات تجهیزات حفاظتی و محصولات دارویی، غذا، و لوازم‌خانگی و الکترونیک افزایش داشت. برخی از زنجیره‌های تأمین بین‌المللی در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری به دلیل تقاضای فوق‌العاده برای تجهیزات حفاظت فردی تحت‌فشار قرار گرفتند، اما داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که برخی از زنجیره‌های تأمین اصلی انعطاف‌پذیر باقی مانده‌اند و در بهبود اقتصاد در اواخر سال ۲۰۲۰ مؤثر بوده‌اند. به‌عنوان مثال، واردات قطعات و اجزای مورداستفاده برای ساخت خودروهای سواری با سرعت کمتری نسبت به تجارت خودروهای سواری تمام شده کاهش یافته و سریع‌تر بهبود یافته است.

 

 

رشد وضعیت واردات در کشورهای درحال‌توسعه

گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱، همه اقتصادهای تجاری بزرگ شاهد افزایش واردات و صادرات بسیار بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ بودند. اما واردات کالا در کشورهای درحال‌توسعه با شدت بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته افزایش یافت.

رشد قابل‌توجه تجارت در بیشتر بخش‌ها

به جز تجهیزات حمل‌ونقل، همه بخش‌های اقتصادی شاهد افزایش قابل‌توجهی در ارزش تجارت خود در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ بودند. آمارهای جهانی می‌گویند قیمت‌های بالای سوخت در پی افزایش شدید ارزش تجارت بخش انرژی است، رشد تجارت برای فلزات و مواد شیمیایی نیز بالاتر از میانگین بود.

 

 

پیش‌بینی‌ها برای وضعیت واردات در جهان در سال ۲۰۲۲

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رشد واردات در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ کند خواهد شد. در این گزارش آمده است که روند مثبت تجارت بین‌الملل در سال ۲۰۲۱ عمدتاً نتیجه افزایش قیمت کالاها، کاهش محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا و بهبود شدید تقاضا به دلیل بسته‌های محرک اقتصادی بود. ازآنجایی‌که احتمالاً این روندها کاهش می‌یابد، انتظار می‌رود روند تجارت بین‌المللی در طول سال ۲۰۲۲ عادی شود.

عواملی که تجارت جهانی ۲۰۲۲ را شکل می‌دهند

باتوجه‌به روند اقتصادهای کلان، رشد تجارت در سال ۲۰۲۲ احتمالاً کمتر از حد انتظار خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول باتوجه‌به تورم مداوم در ایالات متحده و نگرانی‌های مربوط به بخش املاک و مستغلات چین، پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی جهان ۵/۰ واحد کاهش می‌یابد.

عواملی که تجارت جهانی 2022 را شکل می‌دهند

همچنین به اختلالات لجستیکی و افزایش قیمت انرژی اشاره می‌کند و می‌گوید که تلاش‌ها برای کوتاه‌کردن زنجیره‌های تأمین و تنوع بخشیدن به تأمین‌کنندگان می‌تواند بر الگوهای واردات و صادرات جهانی در طول سال ۲۰۲۲ تأثیر بگذارد. علاوه بر این، انتظار می‌رود الگوهای تجاری در سال ۲۰۲۲ منعکس‌کننده افزایش تقاضای جهانی برای محصولاتی باشد که از نظر زیست‌محیطی پایدار هستند. این گزارش همچنین سطوح بی‌سابقه بدهی جهانی را نشان و هشدار می‌دهد که نگرانی‌ها در مورد پایداری بدهی احتمالاً به دلیل افزایش فشارهای تورمی تشدید می‌شود.

 

 

سخن پایانی درباره وضعیت واردات در جهان

در این مقاله سعی کردیم وضعیت واردات در جهان را برای شما شرح دهیم. آمار تجارت به ما کمک می‌کند تا اقتصاد خود را درک کنیم. همه اقتصادهای تجاری بزرگ شاهد افزایش واردات و صادرات بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ بودند و تجارت کالا در کشورهای درحال‌توسعه نسبت به کشورهای توسعه‌یافته با شدت بیشتری افزایش یافت.

 درحالی‌که بیشترین رشد تجارت جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ وجود داشت، پیشرفت در نیمه دوم سال ادامه یافت. برای مثال با بهبودی نسبتاً زودهنگام اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰، سهم بازار واردات چین افزایش یافت و آسیا در قلب تحولات زنجیره تامین در سال قرار داشت و چین شاهد افزایش قابل توجه تقاضا برای صادرات خود بود. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تجارت جهانی در ۲۰۲۲ پیشرفت قابل‌توجهی خواهد داشت. می‌توان انتظار داشت که فشار بزرگ دیجیتالی‌سازی که هم در حوزه کاری و هم در زندگی شخصی تحقق یافته است، تأثیرات ماندگاری بر ترکیب تقاضا برای محصولات و خدمات و نحوه تجارت بین‌المللی آن‌ها داشته باشد.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

روند رشد تجارت جهانی و از جمله واردات کالاها همواره تحت‌تأثیر عوامل مختلف، دچار نوسانات زیادی بوده‌اند. با اینکه گاهی تجارت جهانی دچار رکود می‌شود، اما میانگین رشد تجارت جهانی همواره مثبت بوده است. واردات کالا نیز همیشه بخش مهمی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. واردات کالا می‌تواند باعث رونق کسب‌وکار شما شود. البته ناگفته نماند برای موفقیت در مسیر تجارت بین‌المللی وجود یک راهنمای آگاه و با تجربه لازم و ضروری است. برای مثال ۵ چالش پیش روی شما در واردات کالا عبارت‌اند از:

  • معرفی شرکت بازرگانی وانیکسیافتن منابع
  • قیمت‌گذاری
  • کنترل کیفیت
  • حمل‌ونقل
  • گمرک

 

گذراندن مراحل نام‌برده‌شده بسیار سخت و پیچیده است؛ بنابراین وجود یک شرکت بازرگانی واسطه که قابل‌اعتماد هم باشد به‌شدت احساس می‌شود. شرکت بازرگانی وانیکس با تیم مشاوران متخصص و مجرب خود آماده پاسخگویی به سؤالات شما در حوزه واردات و صادرات است. مشاوران این شرکت به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر