واردات کدام کالاها آزاد شد

واردات کدام کالاها آزاد شد

در این مقاله قرار است راجع به اینکه چطور این اتفاق می‌افتد و کلا چه قوانینی دارد، توضیح دهیم. اینکه اصلا چرا ورود بعضی کالاها ممنوع است و آیا این ممنوعیت بر اساس کشورهای مختلف متغیر است را توضیح می‌دهیم؛ پس اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید و دوست دارید پاسخ این سوال را که واردات کدام کالاها آزاد شد بدانید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت واردات کالا

قبل از اینکه به سوال واردات کدام کالاها آزاد شد پاسخ دهیم، لازم است کمی راجع به واردات و لزوم آن توضیح دهیم. به نظر شما چرا واردات کالا اهمیت دارد؟ همه ما می‌دانیم که هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بتواند هر آنچه نیاز دارد را خودش تولید کند. مثلا کشور آلمان را در نظر بگیرید. این کشور با اینکه در ساخت و تولید فناوری‌های پیشرفته در جهان بی نظیر است، با این حال در تولید بسیاری از محصولات غذایی نیاز به واردات از دیگر کشورها دارد.

 

 

اهمیت واردات کالا

چرا که ممکن است منابع کافی برای این کار نداشته باشد. ما هیچ گاه همه آنچه لازم داریم مثل لباس، انواع خوراک، سبزیجات و میوه‌جات، ابزارهای مختلف و … را خودمان تهیه نمی‌کنیم. به همین صورت کشور ایران نیز همانطور که کالاهایی را صادر می‌کند، نیازمند واردات مختلف است. این واردات از مواد غذایی تا ابزارآلات مختلف و خودرو را شامل می‌شود. اما در این میان واردات بعضی کالاها به طور کلی ممنوع هستند و واردات بعضی دیگر برحسب سیاست‌های کلی تغییر می‌کند که در ادامه به هر دو می‌پردازیم.

چرا واردات بعضی کالاها ممنوع است؟

به طور کلی کالاهایی که طبق قانون واردات آن‌ها ممنوع شده باشد را کالاهای ممنوعه می‌گویند. به این نکته توجه داشته باشید که کالای قاچاق با کالای ممنوعه متفاوت است. کالاهایی که به روش غیر قانونی وارد کشور شوند، کالای قاچاق نامیده می‌شوند که البته ممکن است هم کالای ممنوعه باشند و هم کالای مجاز. اما کالای ممنوعه به واسطه احکام دینی و قوانین حاکم بر کشور دارای منع وارداتی هستند؛ پس اگر کالاهایی دارای ممنوعیت وارداتی هستند علت اصلی آن قوانین و شرع حاکم بر کشور است. با این حال بعضی از کالاها به دلایل دیگری مثل حمایت از تولید داخلی یا تغییر روابط با بعضی کشورها دارای ممنوعیت وارداتی موقت می‌شوند.در ادامه کالاهایی که مطلقا دارای ممنوعیت واردات هستند را نام می‌بریم؛ سپس به سراغ کالاهایی که ورودشان در سال ۱۴۰۱ ممنوع شده می‌پردازیم و در نهایت کالاهایی که در سال ۱۴۰۰ دارای منع واردات بودند اما ورودشان امسال آزاد شده را بررسی می‌کنیم. به این صورت جواب سوال واردات کدام کالاها آزاد شد نیز داده می‌شود.

 

 

کالاهایی که ورودشان مطلقا ممنوع است

کالاهایی که در ادامه نام برده می‌شود، دارای منع ورود دائمی هستند. یعنی هیچگاه ممکن نیست که در جواب سوال واردات کدام کالاها آزاد شد نام یکی از این کالاها آورده شود. البته تنها دسته‌های کلی که کالاهای ممنوعه را شامل می‌شوند نام می‌بریم؛ چرا که در کل ورود بالای چندین هزار کالای مشخص ممنوع شده است.

  • هر نوع مواد مخدر و روانگردان که به جسم و روان آسیب برساند.
  • هر نوع ابزار آلات که در مغایرت با شرع و عرف جامعه باشد.
  • هر نوع ابزار جاسوسی مثل ضبط صدا یا تصویربرداری
  • هر نوع ابزار تصویر برداری از بالا مثل پهپادهای جاسوسی
  • هر نوع مشروبات الکلی یا مشتقات آن
  • هر نوع ابزار آلات جنسی که بتواند افراد جامعه را مورد سوء استفاده قرار دهد.
  • هر نوع سلاح گوناگون که توانایی ایجاد آسیب یا حادثه منجر به مرگ گردد.

کالاهایی که ورودشان مطلقا ممنوع است

کالاهای ممنوعه وارداتی سال ۱۴۰۰

برای اینکه بهتر بتوانیم به سوال واردات کدام کالاها آزاد شد پاسخ دهیم، بهترین کار این است که کالاهایی که در سال ۱۴۰۰ ممنوع بوده را نام ببریم و سپس بر اساس این لیست یا لیست کالاهایی که در سال‌های قبل ممنوع بوده، لیست کالاهایی که امسال وارداتشان آزاد شده را بررسی کنیم. لیست اصلی کالاهایی که در سال ۱۴۰۰ ممنوع بوده‌اند دارای حدود ۳۰۰۰ قلم کالا است به همین دلیل ما تنها دسته‌های کلی آن کالاها را نام می‌بریم.

  • دسته صنایع ماشین‌سازی مثل: انواع کوره، ماشین ابزار، آسانسور برقی، مخازن و برج‌ها، سازه‌های فلزی، تجهیزات نیروگاه‌های برقی، ماشین انتقال مواد، مبدل‌های حرارتی.
  • دسته صنایع فلزی و لوازم خانگی مثل: سرب و روی، گندله، آهن اسفنجی، محصولات مسی، لوازم خانگی، لوازم و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، انواع لوله و اتصالات فلزی، فولاد خام و آلومینیوم.
  • محصولات دارویی و بهداشتی مثل: هر محصول بهداشتی و دارویی که نمونه آن در ایران موجود باشد دارای منع واردات است.
  • صنایع حمل و نقل خودرو مثل: خودروهای سنگین و سبک، موتورسیکلت و دوچرخه، صنایع هوایی، ریلی و دریایی و صنایع راهسازی و معدنی.
  • صنایع نساجی و پوشاک مثل: پرچم، چادر مشکی، نایلون، انواع چرم و کفش، پارچه، پتو، نخ‌های مخصوص پنبه‌ای، هیدروفیل، الیاف پلی استر، پلی پروپیلن و فیلامنت.
  • صنایع برق و الکترونیک مثل: تجهیزات پزشکی، مخابراتی و الکترونیکی.

 

 

اکنون که لیست کالاهای ممنوع الورود سال ۱۴۰۰ و البته لیست کالاهایی که ورودشان مطلقا ممنوع است را مشاهده کردیم، وقت آن است که لیست کالاهایی که ورودشان به داخل کشور آزاد شده است را مورد بررسی قرار دهیم. قبل از بررسی این لیست لازم است یک نکته را توضیح دهیم.به طور کلی بزرگترین شریک تجاری ایران کشور چین است. بعد از آن، کشورهای همسایه و روسیه قرار می‌گیرند. به همین دلیل اگر قرار باشد ورود کالا یا کالاهایی به ایران آزاد شود، از این کشورها خواهد بود. لیست کالاهایی که ورودشان امسال آزاد شده، نیز متعلق به دو کشور پاکستان و روسیه است. به همین دلیل در ادامه جواب سوال واردات کدام کالاها آزاد شد را بر اساس آزاد شدن واردات کالاهای وارداتی از روسیه و پاکستان می‌دهیم.

کالاهای ممنوعه وارداتی سال ۱۴۰۱

در گروه کالایی ۴، حدود ۱۵۵۰ کالا مشمول ممنوعیت واردات در سال ۱۴۰۱ شده‌اند. این گروه شامل کالاهای لوکسی که دارای تولید مشابه در داخل باشند، است. همچنین کالاهای زیر نیز دارای ممنوعیت واردات در سال ۱۴۰۱ گشته‌اند:

کالاهای ممنوعه وارداتی سال 1401

 الاغ، ماهی‌های زینتی، انواع لابستر، بعضی صیفی‌جات و محصولات کشاورزی، پوست انواع مرکبات، انواع چای، غذای سگ و گربه، سنگ لوح، عود و دیگر فرآورده‌های معطر، انواع صابون، هر نوع کف پوش و پادری، انواع زیورآلات چرمی، انواع صنایع دستی، لباس‌های زنانه و دخترانه، مردانه و پسرانه، پتو و زیرانداز سفری، عصا، شلاق و تازیانه، سنگ مرمر و تراورتن، قوطی کمپوت و کنسرو، بیل و بیلچه و قیچی باغبانی، انبردست، قاب عکس، انواع ماشین لباسشویی، چرخ دوزندگی، شیرآلات بهداشتی، آمبولانس و انواع عروسک. از گروه ۲۷ صنایع و معدن نیز واردات کالاهای: انواع ماهی‌ خوراکی، انواع پرندگان زینتی، سگ و گربه معمولی، انواع صدف، سوپ و آبگوشت و فرآورده‌های مربوط به آن، مواد پاک کننده دندان، تابوت، نخ ابریشم، آبگرم کن‌های خورشیدی، روده و شکمبه حیوانات در سال ۱۴۰۱ ممنوع شده‌اند.

واردات کدام کالاها از روسیه آزاد شد؟

به طور کلی امسال بعد از تغییراتی که در سیاست‌های اقتصادی ایران مربوط به واردات و صادرات کالاهای مختلف رخ داد، لیستی از کالاهایی که تا قبل از این دارای منع وارداتی بودند به عنوان کالاهایی که واردات آن‌ها آزاد شده است، انتشار یافت. این لیست در جواب واردات کدام کالاها آزاد شد برای کشور روسیه آورده شده است که عبارتست از:

 

 

ذرت و جو دامی، گوشت گوسفندی غیر منجمد، دانه روغنی کلزا، روغن خام سویا و حبوبات، دستگاه ناوتکس و متعلقات، قطعات مهم نیروگاه های اتمی، تجهیزات فلزی و صنعتی ضروری، واگن‌های مخزن‌دار، کلرید پتاسیم برای چاه نفت، دی اکسید تیتانیوم، قرص سوپکسول و لوله وزنه حفاری.

واردات کدام کالاها از پاکستان آزاد شد؟

همچنین  این تغییرات اساسی باعث شده است که واردات بعضی کالاها که تا قبل از این از پاکستان ممنوع بود، امسال آزاد شود. این کالاها بر اساس تغییرات سیاست‌های ارزی و گمرکی از لیست کالاهای ممنوعه وارداتی در آمده‌اند و عبارتند از:

محصولات کشاورزی، لوازم آشپزخانه، بعضی از انواع داروها، انواع لباس، بعضی از انواع لاستیک، بعضی از کفش‌ها، یخچال و فریزر، ماشین رختشویی و تلویزیون، برخی از انواع مداد و انواع نخ و ابریشم.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به سوال واردات کدام کالاها آزاد شد، پاسخ دهیم. سوالی که شاید در نگاه اول چندان واضح نباشد، اما بعد از خواندن این مقاله به طور کامل توضیح داده شد. فهمیدیم که جدای از یک سری کالا که واردات آن‌ها کاملا ممنوع است، کالاهایی وجود دارند که گاهی وارداتشان آزاد و گاهی ممنوع می‌گردد.

همچنین دریافتیم که آزاد بودن یا ممنوع بودن این کالاها از کشورهایی که شریک تجاری ایران هستند، رخ می‌دهد. در پایان باید بدانید که واردکنندگان این کالاها شرکت‌های وارداتی مختلفی مثل کمپانی وانیکس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر