واردات با ارز دیجیتال

صادرات یا واردات با ارز دیجیتال یکی از مباحث داغ این روزهای تجارت بین‌المللی است. به تازگی نیز اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال در ایران انجام شده است. در این مقاله به کاربرد ارزهای دیجیتال در تجارت بین‌المللی می‌پردازیم.

واردات با رمز ارز ممکن می شود؟

جدای از بحث تخصصی راجع به ارزهای دیجیتال و nftها همچون نحوه استخراج رمز ارزها، کیف پول دیجیتالی و سایر موارد، مسئله‌ای که این روزها بسیار داغ و پر طرفدار است، نحوه انجام مبادلات تجاری بین‌المللی با ارزهای دیجیتال است.

 

 

واردات با رمز ارز ممکن می شود؟
واردات با رمز ارز ممکن می شود؟

لازم است بدانید که ارزش بازارهای ارز دیجیتال در دنیای امروز به بیش از ۲ تریلیون دلار رسیده است. این عدد نشان می‌دهد که استفاده از این ارزها نسبت به گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده‌ای نه چندان دور واردات با رمز ارزها رونق پیدا خواهد کرد.

قوانین جهانی استفاده از ارز دیجیتال در واردات

در چند سال اخیر محبوبیت رمز ارزها بسیار افزایش یافته است و افراد سعی دارند تا اکثر معاملات خود را بر پایه ارزهای دیجیتال انجام دهند. به همین خاطر کارشناسان در سراسر جهان سعی دارند تا قوانین و مقررات ویژه‌ای به خصوص برای افزایش امنیت این نوع ارزها تنظیم نمایند.

قوانین جهانی استفاده از ارز دیجیتال در واردات
قوانین جهانی استفاده از ارز دیجیتال در واردات

 

برای مثال استفاده از رمز ارزها در برخی از ایالت‌های آمریکا ممنوع و در برخی دیگر مجاز است. اما پس از مدتی وزارت خزانه‌داری این کشور تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری و انجام معاملات تجاری با استفاده از رمز ارزها را قانونی اعلام کند. اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۲۰ استفاده از ارزهای دیجیتال در فعالیت‌های تجاری را قانونی اعلام نمود. امروزه استفاده از ارزهای دیجیتال در کشورهایی همچون کانادا، آلمان و اتریش برای مبادلات تجاری ممنوعیتی ندارد، ولی به عنوان یک واحد پول قانونی به حساب نمی‌آید. البته در ایران هنوز هیچ قانون مشخصی درباره این نوع ارزها تدوین و منتشر نشده است.

 

 

چگونگی ثبت سفارش واردات از طریق رمزارز

کاربرد رمزارزها بسیار گسترده و متنوع است. یکی از مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال این است که شما قادر خواهید مبالغ بالا با کارمزد بسیار کم و سرعت بالا انتقال دهید. برای مثال کارمزد انتقال ۱۰۰ میلیون دلار با استفاده از رمز ارزها کمتر از یک دلار است و در مدت زمان کمتر از سه دقیقه انجام می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای مهم ارز دیجیتال، استفاده از این ارز برای کسب درآمد است. نکته جالبی که در استفاده از این ارزها باید عنوان کنیم عدم نیاز به سیستم و حساب بانکی است؛ بنابراین دیگر هیچ دغدغه‌ای مبنی بر مسدود شدن حساب خود از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی نخواهید داشت. به خاطر امنیت بالا و استفاده گسترده از رمزارزها، کشورها در تلاش‌اند تا واردات کالاهای خود را با ارزهای دیجیتال انجام دهند.

مزایا و معایب استفاده از ارز دیجیتال در واردات

در این قسمت به بررسی مزایا و معایب استفاده از ارزهای دیجیتال در واردات کالا و به طور کلی تجارت بین‌المللی می‌پردازیم:

مزایا

  • پایین بودن هزینه تراکنش‌های بین‌المللی
  • کاهش کارمزد و افزایش سرعت انتقال هزینه
  • صفر شدن مالیات‌ها به خاطر غیرقابل‌بررسی بودن تراکنش‌ها توسط دولت
  • امنیت بالا در انجام تراکنش‌ها به دلیل ماهیت رمزنگاری شده رمز ارزها
  • عدم نگرانی راجع به تفاوت نرخ ارز بین کشور واردکننده و صادرکننده

معایب

مزایا و معایب استفاده از ارز دیجیتال در واردات
مزایا و معایب استفاده از ارز دیجیتال در واردات
  • قانونی نبودن استفاده از رمز ارزها در برخی از کشورها

بیت‌کوین؛ بهترین ارز دیجیتال برای واردات

یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در واردات و تجارت بین‌الملل که از امنیت بالایی نیز برخوردار است بیت‌کوین است. همان‌طور که می‌دانید درگاه‌های پرداخت و انتقال پول در سطح بین‌المللی؛ مسترکارت، پی پال و ویزا هستند. این سیستم‌های انتقال به تازگی اعلام نموده‌اند که در آینده نزدیک تجار و بازرگانان می‌توانند از رمزارزها و به ویژه بیت‌کوین برای واردات یا به طور کلی مبادلات بین‌المللی خود استفاده کنند.

آموزش ثبت سفارش واردات از طریق ارز دیجیتال

رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر سمت، علیرضا پیمان پاک، در ۱۸ مرداد نخستین ثبت سفارش واردات با ارزهای دیجیتال را تصدیق کرد. ترید Nft و ارزهای دیجیتال امروزه رواج زیادی پیدا کرده است اما شاید بتوان با استفاده از آن‌ها واردات هم انجام داد. ارزش این معامله معادل ۱۰ میلیون دلار و برای واردات خودرو اعلام شده است. او همچنین اعلام کرد که استفاده از رمزارزها در تجارت‌های خارجی تا پایان شهریورماه افزایش خواهد یافت. هنوز جزئیات زیادی از این معامله منتشر نشده است. به همین خاطر از نوع رمزارز استفاده شده در این معامله بی اطلاع هستیم.

آموزش ثبت سفارش واردات از طریق ارز دیجیتال
آموزش ثبت سفارش واردات از طریق ارز دیجیتال

او همچنین افزود هر کس که رمز ارز رسمی استخراج شده داشته باشد از پایان شهریور مجاز است برای واردات کالا از آن استفاده نماید. پیمان پاک گفت بر مبنای تکنولوژی بلاک‌چین در خارج از مرزهای کشور موقعیتی را فراهم آوردیم که تجار می‌توانند رمز ارز بگیرند و به واردات بپردازند.

شرکت‌های بزرگی که از ارز دیجیتال در تجارت استفاده می‌کنند

امروزه کمپانی‌های مشهور و بزرگ در سراسر جهان قصد دارند از ارزهای دیجیتال برای انجام معاملات خود استفاده نمایند. این شرکت‌ها به شرح زیر هستند:

  • شرکت مایکروسافت

این شرکت بزرگ‌ترین شرکت جهان در زمینه فناوری اطلاعات است و قصد دارد برای افزایش حساب کاربری ایکس‌باکس و اسکایپ از بیت‌کوین استفاده نماید.

  • شرکت آمازون

شرکت آمازون بزرگ‌ترین شرکت دنیا در زمینه تجارت الکترونیک است. این شرکت کوپن‌های تخفیف خود را با رمز ارزها می‌فروشد.

  • درگاه الکترونیکی پی پل

درگاه الکترونیکی بین‌المللی پول پی پال در کشورهای آمریکا و بریتانیا امکان خرید رمز ارز را برای مشتریان خود فراهم کرده است.

  • شرکت هواپیمایی LOT

شرکت LOT یک شرکت هواپیمایی در لهستان است که گزینه خرید بلیت هواپیما با بیت‌کوین را به گزینه‌های خرید بلیت اضافه کرده است.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد استفاده از ارزهای دیجیتال در واردات و به طور کلی تجارت بین‌المللی افزایش یافته است. این ارزها به دلیل امنیت بالا و نداشتن محدودیت‌های ارزهای رسمی باعث می‌شوند موانع اقتصادی را به راحتی پشت سر بگذاریم. به همین خاطر استفاده از این ارزها در توسعه واردات و صادرات کشور بسیار مؤثر هستند. بحث استفاده ارزهای دیجیتال در مبادلات تجاری در کشور ما هنوز تازه است و جای پیشرفت زیادی دارد.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

برای موفقیت در مسیر بزرگ و پیچیده تجارت بین‌المللی باید صبور و سخت‌کوش باشید. برای آنکه در این حوزه به اهداف بزرگ خود برسید باید از دانش و آگاهی بالایی برخوردار باشید. یکی از مهم‌ترین عواملی که در واردات و صادرات کالاها تأثیر به سزایی دارد نرخ ارز است. این روزها با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال نگرانی‌ها درباره تفاوت نرخ ارز در کشورهای مختلف از بین رفته است. اما واردات با ارزهای دیجیتال نیز به خاطر تازه بودن حوزه حساسی است و نیازمند افراد باتجربه در این حوزه است.

پیشنهاد می‌کنیم به یک شرکت بازرگانی واسطه مراجعه کرده و از آنها کمک بخواهید. شرکت بازرگانی وانیکس به عنوان یکی از شرکت‌های بازرگانی واسطه آماده خدمت‌رسانی به شما است. این شرکت با وجود کارشناسان مجرب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در امر واردات کالا باشد. ویژگی برجسته‌ای که این شرکت را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند، چک ضمانتی است که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *