مدیریت بازرگانی چگونه شغلی است

مدیریت بازرگانی

اگر بخواهیم راه رسیدن به این شغل را به طور خلاصه توضیح دهیم باید بگوییم، از زیرمجموعه‌های رشته انسانی است که در دانشگاه نیز با عنوان رشته مدیریت بازرگانی، دانشجویان به تحصیل آن می‌پردازند. این شغل و رشته بعد از حقوق یکی از پرطرف‌دارترین‌ها به شمار می‌آید. اما باید توجه داشته باشید که خوب بودن این رشته و شغل برای ورود به آن کافی نیست و ضروری است شما اطلاعات زیادی درباره آن به دست آورید.

 

 

مدیریت بازرگانی چیست؟

مدیر بازرگانی به کسی گفته می‌شود که پس از پایان تولید محصول، مراحل بعدی آن یعنی ورود به بازار و رسیدن آن به دست مشتری حتی بعد آن را هم مدیریت می‌کند. این فرد باید فرایندهای خروجی سازمان را به‌گونه‌ای تنظیم کند که بیشترین سوددهی را برای سازمان داشته باشند.

مدیریت بازرگانی چیست؟

مدیر بازرگانی برای سودآور کردن سازمان کارهای مختلفی انجام می‌دهد از جمله ارائه ایده‌های خلاقانه، برندسازی، توجه به رضایت مشتری، کاهش هزینه‌ها، استفاده از روش‌های نوین تبلیغات و خیلی از موارد دیگر که بستگی به خود مدیر دارد.

شغل مدیریت بازرگانی مناسب چه کسانی است؟

کسانی که می‌خواهند خروجی کسب‌وکارها را مدیریت کرده و برای شرکت‌ها و امور بازرگانی سودآور کنند این یک شغل مناسب است.

برای افرادی که:

  • استقبال‌کننده از چالش‌ها
  • دارای مهارت رهبری
  • علاقه‌مند به مسائل اقتصادی
  • توانا در حل مسئله
  • توانا در تحلیل
  • توانا در پیش‌بینی
  • دارنده روابط‌عمومی خوب و به دنبال تعامل با دیگران

و کسانی که به دنبال شناسایی نیازهای محیط کسب‌وکار بوده و از تلاش برای رفع آنان لذت می‌برند، می‌توانند در آن موفق شوند. حال که با ویژگی افراد مناسب برای این شغل آشنا شدید اکنون می‌خواهیم بازار کار آن را برای کسانی که قصد تحصیل در این رشته را داشته و می‌خواهند در آینده شاغل شوند بیان کنیم.

 

 

بازار کار مدیریت بازرگانی چگونه است؟

 از لحاظ بازار کار و آینده شغلی، این رشته یکی بهترین‌ها محسوب می‌شود؛ چون با گسترش کسب‌وکارها و امور بازرگانی میزان تقاضا برای جذب فارغ‌التحصیلان این رشته افزایش یافته و معمولاً آنان در آینده با مشکل بیکاری مواجه نمی‌شوند.

بازار کار مدیریت بازرگانی چگونه است؟

امروزه همه شما می‌بینید که استارتاپ‌ها در حال رشد بوده و کسب‌وکارهای سنتی تقریباً در حال کاهش و منقضی شدن هستند و با این شرایط اهمیت مدیریت بازرگانی بیش‌تر از گذشته به چشم می‌خورد. با همه موارد گفته شده فارغ‌التحصیلان این رشته باید توجه کنند که فقط دانش دانشگاهی آنان برای ورود به بازار کار کافی نبوده و آنان باید علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی این حوزه، مهارت‌های فردی خود را نیز ارتقا ببخشند. در حقیقت این مهارت‌های فردی هستند که او را میان رقبا متمایزتر کرده و موقعیت‌های شغلی زیادی را پیش‌روی فرد قرار می‌دهند. چند نمونه از موقعیت‌های شغلی مدیر بازرگانی در ذیل آورده شده است.

 

 

فرصت‌های شغلی برای مدیریت بازرگانی

این افراد می‌توانند در سازمان‌های دولتی و خصوصی، شرکت‌ها، بیمه‌ها، مؤسسات بانکی، شرکت‌های تجاری (حوزه واردات و صادرات)، شرکت‌های حوزه بازرگانی بین‌المللی در زمینه‌هایی مانند مدیر بازاریابی، مدیر تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ‌ها، فروش و در امور دفتری مانند کارگزینی، اداره امور، بازاریابی و امور مالی به فعالیت بپردازند. افرادی که مدیربازرگانی هستند اغلب نقش مدیران اجرایی را در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی اجرا می‌کنند. بعد از فهم موقعیت‌های شغلی این رشته می‌رسیم به میزان حقوقی که شاغلان در این حوزه دریافت می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید با این وضع اقتصادی که مملکت ما دارد یکی از فاکتورهای مهم، میزان درآمد هر شغل است.

حقوق مدیریت بازرگانی چقدر است؟

میزان درآمد افراد شاغل در این حوزه بسته به اینکه در سمتی مشغول فعالیت هستند متفاوت است؛ همچنین علاوه بر سمت فعالیت، اینکه فرد در محیط دولتی مشغول است یا خصوصی نیز از عوامل تأثیرگذار دیگر بر میزان در آمد افراد است. اگر بخواهیم در حالت کلی میزان حقوق مدیران بازرگانی که در یک بخش کوچک فعالیت می‌کنند را بگوییم، میانگین حدود ۷  تا ۱۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

آیا مدیریت بازرگانی خوب است؟

اینکه این شغل خوب است یا بد؟! بستگی به فرد و نگرش آن دارد. اگر فردی به این شغل علاقه داشته و صرفاً هدفش کسب درآمد نیست و اهداف بزرگ‌تری را دنبال می‌کند این شغل خوب است؛ ولی کسانی که فقط به خاطر اهداف مالی وارد این حوزه می‌شوند بعد از مدتی انگیزه خود را از دست داده و در کار خود ارتقا پیدا نمی‌کنند.

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم این شغل به‌گونه‌ای است که می‌توان از آن به‌عنوان مهم‌ترین بخش برای مدیریت شرکت‌های بازرگانی یاد کرد، چون نقش اساسی در سود و زیان شرکت دارد؛ بنابراین یک مدیر خوب می‌تواند در توسعه و پیشرفت شرکت سهیم بوده و جایگاه شغلی خود را نیز بهبود ببخشد.

آیا مدیریت بازرگانی خوب است؟

مثلاً ممکن است فردی با توانمندی خود به سمت مدیریت یک شرکت درآید یا با راه‌اندازی کسب‌وکار خود بعد چند سال به درآمد چندمیلیونی برسد. پس کسی که چندین سال است در یک جایگاه شغلی مانده و چه فردی که ارتقا پیدا کرده همگی از یک ریشه هستند و این به خوب یا بد بودن این شغل بستگی ندارد.

حال با گفتن این موضوعات شاید سؤالی که به ذهن اکثرتان خطور کند، این است که چگونه می‌توانیم یک بازرگانی را شروع کرده و پیشرفت کنیم. ما در ادامه به برسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

 

 

چگونه بازرگانی را شروع کنیم

برای اینکه یک بازرگانی سودمند را شروع کنیم ضروری است هدفمند به این موضوع نگریسته و در این راه قدم بگذاریم.

اصل تمام پروسه‌های واردات و صادرات چند مرحله است که باید به آنان توجه کنیم ما این چند مرحله را برای شما آورده‌ایم:

  1. برسی پتانسیل صادرات خود

در این مرحله فرد باید بداند چه کالای را برای صادرات و واردات انتخاب کند. به‌عبارت‌دیگر فرد باید تقاضای بازار را بسنجد.

  1. تهیه یک برنامه عملی

تجارت فرایندی است که نیاز زیادی به برنامه‌ریزی دارد. شما باید اهداف خود و هرآنچه را که می‌خواهید به دست آورید مشخص کرده و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید.

  1. بررسی بازار و میزان آمادگی خود

در مورد بازارهای مختلف در خارج و داخل تحقیق کرده و پتانسیل‌های مختلف آنان را برسی کنید تا در طول دوره تجارت خود دچار ریسک نشوید.

  1. بررسی مسیرهای موجود برای ورود به بازار

مسیرهای زیادی برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد از جمله: ورود به‌عنوان نماینده، توزیع‌کننده، سرمایه‌گذاری مشترک، تجارت مستقیم که بازرگانان باید خودشان با توجه به شرایط خود آن را انتخاب کنند.

  1. کسب اطلاعات درباره فروش و بازاریابی کالای خود در خارج
  2. فکرکردن به چالش‌های فرهنگی و زبانی

اگر کسب‌وکار شما با جنبه‌های فرهنگی و زبانی کشورها مرتبط است باید این مورد را نیز در نظر بگیرید.

  1. آمادگی لازم برای مدیریت امور مالی و هزینه‌ها و ریسک‌ها

همیشه باید ریسک‌ها را در نظر گرفته و برای آنان برنامه داشته باشید برخی از مهم‌ترین ریسک‌های موجود: ورشکستگی، عدم پرداخت، ازدست‌دادن اعتبار، شورش، تغیر نرخ ارز، تورم

  1. آمادگی برای محافظت از مالکیت معنوی

محافظت از حق چاپ، ثبت اختراع، علامت تجاری، طرح‌ها

  1. آمادگی برای انجام سفارش‌ها و تهیه اسناد درست

قوانین و مقررات مربوط به تجارت را شناخته و از شرایط معاملات آگاهی داشته باشید.

  1. انتخاب روش‌های توزیع و حمل کالاهای خود

باید همه روش‌های حمل‌ونقل متناسب با کالای خود و هزینه آنان را برسی کنید تا تجارت شما سودده باشد. اکنون که متوجه شدید برای ورود به عرصه تجارت چه مراحلی باید طی شود، نوبت این است که با روش‌های نوینی که برای مدیریت وجود دارند آشنا شده و آن‌ها را در امور تجاری خود به کار بگیرید.

روش های نوین مدیریت بازرگانی

استفاده از روش های نوین مدیریت بازرگانی برای بازاریابی در یک کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه برخی از این روش‌ها برای تبلیغات و بازاریابی در کشورهای مختلف انجام می‌گیرند که با هزینه کم سود زیادی را به ارمغان می‌آورند.

در کسب‌وکارهای امروزی بازاریابی یک امر ضروری بوده و نقش اساسی در موقعیت سازمان‌ها ایفا می‌کند. این کار نباید فقط با تبلیغات و ویزیتوری انجام شود؛ بلکه توسط مدیر بازرگانی باید روش‌های متفاوت و جامع‌تری به کار گرفته شوند از جمله:

  • ایجاد نام تجاری مناسب
  • تبلیغات مناسب
  • ساخت تیزر و فیلم صنعتی
  • تهیه کاتالوگ
  • مالتی مدیا و وب‌سایت‌ها
  • تبلیغات محیطی
  • معماری و دکوراسیون داخلی مناسب و جذاب

سخن پایانی با وانیکس

بهترین راه برای رشد و شکوفایی این است که اهدافتان را شناخته و با توجه به نیازهای روز مملکت قدم بردارید. شما باید تلاش کنید در حوزه شغلی خود موفق شوید و به‌عنوان یک مدیر بتوانید سازمانتان را ارتقا ببخشید؛ در این بین لازم است از تجربیات سایر افراد و سازمان‌ها نیز بهره ببرید.

شرکت بازرگانی و تجاری وانیکس می‌تواند در تمام مراحل تجارت و بازرگانی راهنمای شما عزیزان باشد و شما را در رسیدن به آنچه که می‌خواهید یاری دهد. اگر به کسب‌وکارهای تجاری و بازرگانی علاقه داشته و می‌خواهید اطلاعات زیادی در این حوزه به دست آورید به وبلاگ وانیکس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر