مارژینالیسم یا سود نهایی چیست؟

این موضوع را نباید فراموش کرد که مقدار به دست آوردن کسب سود در یک شرکت است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مقدار ضرر نیز بسیار مهم است؛ چرا که هر چه میزان سود شرکت بیشتر باشد، برنامه‌ریزی که برای فعالیت‌های بعدی شرکت در نظر گرفته می‌شود را راهبردی‌تر می‌کند. در صورتی که ضرر یک شرکت زیاد باشد باید مشکل را متوجه شد؛ آیا اعداد و ارقام در دفتر روزنامه با یکدیگر مغایرت داشته یا زیان‌های شرکت متحمل شده است. با مشخص شدن میزان سود و زیان در یک شرکت می‌توان کارهای بسیاری انجام داد.

 

 

تعریف مارژینالیسم یا سود نهایی

در حقیقت یک مکتب روانشناسی است. آزادی در رقابت و مهم بودن منافع شخص منظور این مکتب است. این مکتب مختص اقتصاددانانی است که منافع و هزینه‌های مربوط به آخرین واحد های نهاده‌ها و کالا و پول فکر می‌کنند.فقر، فاصله طبقاتی بین اقشار مختلف در جامعه، نبود یک سیستم واحد به عنوان پشتیبان قشر کارگر و کشاورزی، افزایش ربا و رباخواری، این باور را به وجود آورد که راه‌حل‌های مکتب کلاسیک پاسخگوی نیازهای جامعه و برنامه های دولت دیگر نیست. به همین دلیل مکتب نهایی گرایی به وجود آمد.معمولا مصرف‌کنندگان با توجه به درآمد و ثروت خود به دنبال بهترین‌ها در زمان و موقعیت‌های به وجود آمده در زندگی‌شان هستند .تولیدکنندگان کالا نیز با در نظر گرفتن محدودیت‌های تولید، مانند میزان تقاضا برای تولید کالاهای‌شان با فناوری استفاده شده در تولیدات قیمت نهاده‌ها را دوست دارند به بیشترین حد خود برسانند.

تعریف مارژینالیسم یا سود نهایی

این موضوع زمانی به دست می‌آید که میزان رضایت یا قیمت خالص آن کالا به  صفر رسیده باشد. در واقع منظور این است که کیفیت محصول با بیشتر شدن آن به دست نمی‌آید، به همین دلیل تولیدکنندگان درآمد نهایی را بر هزینه‌های نهایی مقایسه می‌کنند. به اختلاف این دو موضوع Marginal profit  می‌گویند. هنگامی که سود نهایی کم یا حتی صفر شود، تولیدات هم متوقف می‌شوند. باید توجه داشت در اقتصاد همیشه عرضه و تقاضا یک بازار رقابتی است.

 

 

خصوصیات مکتب مارژینالیسم یا سود نهایی

موسسان این مکتب اقتصادی می‌خواستند علم اقتصاد را به عنوان اصلی در زندگی انسان که به دنبال بهره و راحت‌طلبی در زندگی است را ایجاد کنند. برخلاف مکتب کلاسیک‌ها که می‌گفتند منافع شخصی و فردی در واقع به عنوان محرک فعالیتهای انسان است. در این مکتب لذت و رنج از اصول اساسی و پایه‌ای در علم اقتصاد یاد می‌شود.از آن جایی که انسان به دنبال به دست آوردن راحتی و آسایش بیشتر، اما با کار و فعالیت کمتر است. علم اقتصاد سعی می‌کند با کمترین هزینه‌ها بیشترین میزان رضایت‌مندی انسان را به وجود آورد و دیگر این است که از مفهوم و مطلوبیت نهایی را به دست آورند.

چگونگی محاسبه سود نهایی و زیان در شرکت های بازرگانی

 ابزار مالی و الگوهای سود و زیان بسیاری وجود دارند که می‌توانند به صاحبان مشاغل کمک کنند تا  درآمد خود را تهیه نمایند. گزارش‌های سود و زیان باید در قالب بسته اصلی و توسط نرم افزارهای حسابداری آنلاین درج گردد. در صورتی که افراد نحوه کار با نرم افزار حسابداری رایگان را ندانند، می‌توانند یک بیانیه با ایجاد جدول در سود و زیان تهیه کنند. با این حال چنانچه که می‌توانید سود نهایی و زیان را به تنهایی تهیه کنید، این ایده می‌تواند نگاهی به اظهارات جانبی سایر افراد باشد که تایید می‌کند همه چیز را به خوبی محاسبه کرده‌اند. مرحله بعدی برای محاسبه سود و زیان در شرکت‌های بازرگانی، ایجاد صورت سود است که قدم اساسی و مهم برای مدیریت آن است. با انجام این کار سود و زیان خود را به وضوح مشخص می‌کنید که این مسئله باید شروع مشخصی را برای تعیین کردن کاهش هزینه‌ها به شخص نشان دهد.

چگونگی محاسبه سود نهایی و زیان در شرکت های بازرگانی

 

 

 

تنها بخشی از مدیریت، ایجاد یک بیانیه خوب سود و زیان در شرکت است. زمانی که صورت درآمد خود را تهیه نمودید، این مراحل را انجام دهید تا بدانید شرکت شما در مقابل سودآوری چه میزان سودآور بوده است. انتخاب نرم افزار مناسب مالی می‌تواند فرآیند مدیریت شرکت را ساده‌تر کند، اما با وجود بسیاری از ابزارهای مالی در خارج، کدام یک باید انتخاب شود تا با بررسی‌ آن‌ها بتوانید بهترین نرم افزار حسابرسی را انتخاب نمایید.

عقاید حاکم بر سود نهایی

  • تمرکز این مکتب بر حدود، یعنی مارژینالیستهای اصل نهایی که ریکاردو در نظریات خود را مطرح می‌کند را در تمام اصول اقتصادی نشر داده است.
  • تاکید بر اقتصاد خرد، واحدهای تولیدی کوچک خرده‌پا و تولیدی‌ها در کانون توجه نهائیون است. آنها به جای توجه به اقتصاد در سطح کلان به تصمیمات فردی و شخصی با توجه به بازار توجه ویژه‌ای دارند.
  • استفاده از تجریدها، در این مکتب روش قیاس و مقایسه رد شده و روش جدیدی که توسط ریکاردو معرفی، پذیرفته و مورد استفاده قرار گرفته است.
  • تاکید بر شرایط رقابت کامل، در مکتب نهائیون تمام تحلیل‌ها بر اساس بازار رقابتی در نظر گرفته شده است. این نظریه در موضوعاتی مثل خریداران مختلف و واحدهای تولیدکننده خرد و کوچک، فروشندگان فراوان، کالاهای یکدست و یکنواخت، نبود تبلیغات مورد توجه قرار گرفت. در این نوع بازار هیچ فرد یا واحد تولیدی بر قیمتها اثرگذار نیست.
  • نظریه قیمت برگرفته از تقاضای بازار، در این مکتب نیروی محرک قیمت‌ها میزان تقاضا در جامعه است. این مکتب نقش عرضه را در بازار و تاثیر قیمت‌ها کاملا نفی کردند.
  • تاکید بر مطلوبیت ذهنی، در این مکتب مطلوبیت ذهنی به عنوان یک پدیده روان شناختی و موثر است.
  • روش تعادلی؛ نهائیون معتقدند که اقتصاد معمولا متمایل به سمت تعادل است.
  • ترکیب زمین با کالاهای سرمایه‌ای. در این مکتب زمین و تمامی صنایع سرمایه‌ای را با بهره، رانت، سود به عنوان دارایی و سرمایه معرفی می‌کنند.
  • حداقل دخالت دولت؛ در این مکتب دولت به عنوان اهرم اقتصادی معرفی شده است.

 

 

  • رفتار اقتصادی عقلایی؛ این مکتب معتقد است که مردم می‌توانند بین آسودگی و رنج هنگام مطلوبیت نهایی کالا توازن و تبادل عقلایی ایجاد کنند.

عقاید حاکم بر سود نهایی

سخن آخر

اقتصاد به یک نظام در یک منطقه جغرافیایی یا سیاسی می‌گویند. علم اقتصاد یک علم بی حد و مرز است. علم اقتصاد که شامل تولید، توزیع،  تجارت و مصرف و…. است. مهمترین مکتب اقتصادی در جهان اقتصاد مکتب کینز است و پیروان زیادی دارد. در مکتب کینز تمامی ایدههای مینارد کینز بنا شده است. این مکتب در قرن نوزدهم توسط انواع مارشال تکمیل شد.

پیروان مکتب مارژینالیسم یا  اتریش فکر می‌کنند لازم است تمامی معاملات تجاری با کمترین قید و بندها و اجبارها و مداخلات دولت انجام بگیرد. از نظر مارشال و کسانی که با او هم عقیده بودند (مطالعه انسان به اشتغال در کارهای روزمره زندگی و تحقیق و بررسی فعالیت‌های اجتماعی و فردی برای به دست آوردن مادیات برای داشتن رفاه و آسایش با اقتصاد رابطه‌ی مشترکی دارد) خود را آگاه‌تر و برتر می‌دانستند.

در حالی که جامعه شناسان و مردم شناسان و رفتارشناسان نیز مشغول همین امور در جامعه بودند. علم اقتصاد دارای پیچیدگی‌های زیادی است و در جامعه کنونی اقتصاددانان با آگاهی به دولت در امور اقتصادی کشور کمک می‌نمایند. مارژینالیسم یا همان سود نهایی رنج و لذت را اساس اقتصاد می‌دانند و در این مکتب سیاست و اقتصاد دو مقوله جدا از یکدیگر معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *