لیست عدل‌ بندی در واردات و صادرات چیست؟

یک لیست بسته‌بندی محتویات هر بسته را مشخص می‌کند که شامل وزن‌ها، اندازه‌گیری‌ها و مقدار‌ دقیق کالاها در هر بسته است. لیست بسته‌بندی باید در کارتن یا بسته‌بندی کالا موجود باشد. این سند توسط شرکت حمل‌ونقل برای تعیین وزن و هزینه حمل‌ونقل استفاده می‌شود. همچنین توسط مقامات گمرک کشور یا گمرکات خارجی برای بررسی محتویات یک بسته یا کارتن خاص استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره لیست عدل‌ بندی ، نحوه تهیه آن و لزوم تهیه آن صحبت کنیم.

 

 

لیست عدل بندی در واردات چیست؟

لیست بسته‌بندی سندی است که در تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود. این لیست شامل اطلاعاتی در مورد محموله است، از جمله نحوه بسته‌بندی، ابعاد و وزن هر بسته و علائم و اعدادی که در قسمت بیرونی جعبه‌ها ذکر شده است. این لیست در اختیار صادرکننده، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و گیرنده نهایی قرار می‌گیرد.

لیست عدل بندی در واردات چیست؟
لیست عدل بندی در واردات چیست؟

آیا داشتن لیست بسته‌بندی یک ضرورت قانونی است؟

اگرچه از نظر فنی سند مورد نیاز گمرک نیست، اما تهیه لیست بسته‌بندی برای گنجاندن در محموله شما مفید است زیرا فرایند واردات و صادرات را هم برای فرستنده و هم برای گمرک آسان‌تر می‌کند.

ضرورت وجود لیست عدل بندی در واردات و صادرات

لیست بسته‌بندی تضمینی ضروری در برابر حمل‌ونقل محموله‌های غیرمجاز در سطح بین‌المللی است. حمل‌کننده از لیست بسته‌بندی برای صدور بارنامه (BOL) استفاده می‌کند. بارنامه، رسیدی است که دریافت محموله برای صادرات یا واردات را تأیید می‌کند. BOLها در مواردی که برای کالای در حال حمل‌ونقل اتفاقی بیفتد مهم هستند. کارگزار گمرکی از لیست بسته‌بندی برای ترخیص کالا و ورود به یک کشور خارجی استفاده می‌کند. از آنجا که آنها از این فرم برای ترخیص کالاهای شما استفاده می‌کنند، باید از نظر مقدار، توضیحات و سایر موارد با فاکتور تجاری مطابقت داشته باشد. این فهرست برای اطلاعات صادرات الکترونیکی (EEI) استفاده می‌شود و اغلب توسط مقامات گمرکی کشور و گمرکات خارجی برای تأیید کالاها استفاده می‌شود.

 

 

ضرورت وجود لیست عدل بندی در واردات و صادرات
ضرورت وجود لیست عدل بندی در واردات و صادرات

فروشنده ممکن است از لیست عدل‌ بندی  برای یک بررسی مجدد نهایی استفاده کند که آیا سفارش به‌درستی انجام و تکمیل شده است یا خیر. برای محموله‌های وارداتی، لیست بسته‌بندی را در داخل جعبه‌های محموله قرار می‌دهند در حالی که برای محموله‌های صادراتی فهرست بسته‌بندی را در قسمت بیرونی جعبه می‌چسبانند. هنگامی که محموله به مقصد می‌رسد، خریدار می‌تواند لیست سفارش داده شده را با کالای ارسال شده مقایسه کند.

چرا لیست عدل بندی صادرات بسیار مهم هستند؟

اگر لیست بسته‌بندی را تکمیل نکنید، مشکلات بی‌شماری ممکن است ایجاد شود که می‌تواند تجارت شما را دچار مشکل کند. این مشکلات از تحویل ندادن کالا به مقصد موردنظر گرفته تا عدم پرداخت هزینه را شامل می‌شود.یک لیست بسته‌بندی صادراتی باید به طور ایمن به خارج از هر کانتینر حمل‌ونقل، ترجیحاً در یک بسته ضد آب و یک پاکت با علامت “فهرست بسته‌بندی بسته شده” وصل شود. تعیین وزن و حجم کل محموله و تعیین اینکه آیا محموله صحیح حمل می‌شود یا خیر، مسئولیت شرکت حمل‌ونقل و نمایندگان حمل‌ونقل است. همچنین مأموران گمرک در مبادی ورودی و خروجی می‌توانند از لیست بسته‌بندی برای بررسی محموله استفاده کنند.

به طور خلاصه می‌توان گفت لیست بسته‌بندی:

  • تعداد محصولاتی که در حال ارسال است را مشخص می‌کند.
  • به‌عنوان مدرک بارنامه داخلی عمل می‌کند.
  • اطلاعات ضروری و مورد نیاز برای گواهی مبدأ کالاها را نشان می‌دهد.
  • بسیاری از جزئیات مورد نیاز برای بخش اطلاعات صادرات الکترونیکی در سیستم صادرات خودکار را ارائه می‌دهد.
  • در صورتی که کالاها حساس یا خطرناک باشند، به‌عنوان مدرکی برای حفظ ایمنی مواد عمل می‌کند.
  • برای ایجاد رزرو در شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و همچنین دریافت بارنامه بین‌المللی استفاده می‌شود.
  • به کارگزار گمرک هنگام واردکردن کالاهای فهرست شده در پایگاه‌داده واردات کشور کمک می‌کند، زیرا حاوی اطلاعات مهمی است.
  • به‌عنوان راهنمای گیرنده یا خریدار هنگام شمارش محصولی که دریافت کرده است عمل می‌کند.
  • به‌عنوان یک سند پشتیبانی برای بازپرداخت تحت اعتبار اسنادی عمل می‌کند.

 

 

آماده‌سازی لیست عدل بندی قبل از واردات و صادرات

چند هفته قبل از ارسال کالا، لازم است شرکت حمل‌ونقل، کارگزار گمرک، بانک و مشتری شما اعلام کنند که چه تعداد نسخه از لیست بسته‌بندی نیاز دارند و هر نسخه باید در کجا ضمیمه شود. شما همیشه باید سه یا چهار کپی اضافی از لیست بسته‌بندی برای فایل‌های خود تهیه کنید.

آماده‌سازی لیست عدل بندی قبل از واردات و صادرات
آماده‌سازی لیست عدل بندی قبل از واردات و صادرات

اگر تصمیم دارید اسناد حمل‌ونقل خود را به‌صورت آنلاین پردازش کنید، گزینه لیست بسته‌بندی مناسب را انتخاب کنید و سپس با تمام طرف‌های درگیر در فروش بین‌المللی تماس بگیرید تا مشخص شود که آیا لیست بسته‌بندی شما نیاز به امضا دارد یا خیر. از آنجایی که هر اشتباهی در لیست عدل‌ بندی ممکن است باعث تاخیر در ترخیص کالا در بندر مقصد شود، مطمئن شوید که تمام مراحل لازم را برای اطمینان از انجام صحیح آن دنبال کنید.

چگونه یک لیست بسته‌بندی تهیه کنم؟

فهرست بسته‌بندی صادراتی شما باید حاوی اطلاعاتی درباره تعداد واحدها، جعبه‌ها و سایر اطلاعات بسته‌بندی موجود باشد، و همه این جزئیات باید با فاکتور تجاری مطابقت داشته باشند. هنگام ایجاد یک لیست بسته‌بندی، اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان جزئیات بیشتری را در مورد حمل‌ونقل درج کنید.

برخی از جزئیات مهم که باید در این لیست گنجانده شوند عبارت‌اند از:

  • تاریخ
  • اطلاعات تماس فرستنده یا صادرکننده
  • اطلاعات تماس گیرنده
  • آدرس مبدأ محموله
  • آدرس مقصد محموله
  • تعداد کل بسته‌های این محموله
  • توضیح دقیق هر بسته
  • حجم و وزن هر بسته
  • حجم و وزن کل محموله
  • شماره فاکتور تجاری این محموله

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

مراجعه به یک شرکت بازرگانی واردات معتبر برای سهولت در خرید کالا و انجام امور گمرکی و همچنین حمل­ونقل کالا بسیار کمک­کننده است. شرکت بازرگانی وانیکس با کادر مشاوران مجرب خود آماده خدمت­رسانی به مشتریان خود است. تیم وانیکس واردات کالا را هم به صورت عمده و هم به صورت خرده انجام می­دهد.

تیم مشاوران وانیکس، متشکل از افراد مجرب همراه و پشتیبان شما در امر واردات کالا از چین خواهند بود. مشاوران وانیکس به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ­گویی به مشتریان هستند. چنانچه در تهیه لیست عدل‌ بندی  کالاهای خود دچار مشکل شدید، وانیکس در کنار شماست تا این لیست را به بهترین نحو تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *