قیمت حمل کانتینر از چین به ایران

یکی از نگرانی‌های خریداران در هنگام واردات کالا و قطعات از چین این است که از کدام نوع حمل و نقل استفاده کنند. حمل و نقل دریایی یا حمل بار با کانتینرها یکی از گزینه‌های مناسب و ارزان برای واردکنندگان به شمار می‌رود. اگر زمان تحویل بار در میان نباشد، بسیاری از واردکنندگان ایرانی این روش قدیمی و محبوب را انتخاب می‌کنند. جهت آگاهی از قیمت حمل کانتینر از چین به ایران با ادامه این مطلب از مجله وانیکس همراه شوید. در ادامه با موضوع قیمت حمل کانتینر از چین به ایران بیشتر آشنا می‌شویم.

 

 

 هشت فاکتور مهم در تعیین قیمت حمل کانتینر از چین به ایران

با توجه به اینکه حمل و نقل بار با کشتی ۹۰ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد، می توان با اطمینان گفت که صنعت حمل و نقل دریایی کلید حفظ اقتصاد مدرن است. بزرگترین مشارکت کنندگان هزاران و میلیون‌ها شرکت هستند که کالاهای خود را در کانتینرهای حمل و نقل به و از هر گوشه جهان وارد و صادر می‌کنند.

 هشت فاکتور مهم در تعیین قیمت حمل کانتینر از چین به ایران

در شرایطی که کشتیرانی بسیار به اقتصاد وابسته است، حتی کوچک‌ترین تغییرات در بازارها می‌تواند تأثیرات عمیقی بر روابط تجاری بین المللی، تقاضا و عرضه داشته باشد. به طور کلی، نرخ قیمت حمل کانتینر از چین به ایران به حجم، مسیر و هزینه‌های بندر و حامل بستگی دارد. اما عوامل خارجی دیگری نیز وجود دارد که فرستنده‌ها از آن‌ها بی خبر هستند و تاثیر زیادی روی حمل و نقل کانتینری دارند. از آنجایی که حمل و نقل دریایی ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد جوامع مختلف دارد، حتی کوچکترین تغییرات در میزان نرخ تعیین شده تاثیر زیادی در تقاضا، عرضه و تجارت بین‌المللی خواهد داشت.

 

 

نرخ GRI

یکی از عوامل تاثیرگذار خارجی روی قیمت حمل کانتینر از چین به ایران، نرخ GRI یا افزایش نرخ عمومی است. این نرخ اغلب توسط شرکت‌های کشتیرانی ایجاد و اعمال می‌شود. جالب است بدانید که افزایش نرخ عمومی تنها به خاطر کمک به بازار حمل و نقل دریایی صدور می‌شود. این افزایش نرخ هم معمولا یکبار در سال رخ می‌دهد.

نرخ GRI

GRI را می‌توان به هر نرخ حمل و نقل دریایی اضافه کرد. با این حال، در سال‌های اخیر، GRI برای واردات بیشتر از صادرات است؛ به ویژه واردات از چین و شرق دور. جالب توجه که شرکت‌های حمل و نقل بار از چین به ایران یا سایر کشورها، این اختیار را دارند که نرخ GRI به چه میزانی روی هزینه نهایی حمل با کانتینر تاثیر می‌گذارد. شرکت‌های حمل و نقل دریایی چین موظف هستند که تا ۳۰ روز قبل از افزایش نرخ عمومی، واردکنندگان و شرکت‌های تامین کننده را در جریان قرار دهند. ممکن است کانتینر شما حداقل یک هفته قبل از افزایش نرخ ثبت نشده باشد، در این صورت مجبور می‌شوید که دو برابر قیمت اصلی بپردازید.

حمل و نقل در فصل‌های اوج

مانند هر صنعت دیگری، صنعت کشتیرانی نیز فصل‌های اوج را تجربه می‌کند. یعنی فصل‌هایی که تقاضای بیشتری برای حمل و نقل دریایی کالا از کشور چین به هر کشور دیگری وجود دارد. این زمانی است که تقاضا برای حمل و نقل دریایی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد که بر عوامل مختلفی از جمله زنجیره تامین جهانی، ظرفیت کشتی‌ها و حتی قیمت‌های حمل و نقل تأثیر می‌گذارد. فصل اوج معمولاً از جولای تا نوامبر یا حتی دسامبر است؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها کالاهای خود را برای فصل تعطیلات آینده آماده می‌کنند. این افزایش تقاضا باعث می‌شود که خطوط حمل و نقل کانتینری معمولاً در ابتدای فصل شلوغی، نرخ حمل و نقل را نیز افزایش دهند.

حمل و نقل در فصل‌های اوج

 

 

 

در برخی موارد، ممکن است یک هزینه اضافی نیز اعمال شود تا در کارهای تدارکاتی اضافی که در فصل اوج مورد نیاز است، کاملا عادی تلقی شود؛ بنابراین باید توجه کنید که قیمت حمل کانتینر از چین به ایران در فصل‌های اوج تقاضا با افزایش چشم‌گیری همراه خواهد بود.

برای مثال در چین هفته‌هایی به عنوان سال نوی چینی یعنی ماه‌های ژانویه و فوریه و هفته طلایی روز ملی یعنی هفته اول اکتبر جشن گرفته می‌شود. در این ایام همه فرآیندهای تولید، فروش و صادارات متوقف است. این امر هر ساله تأثیر زیادی بر روی زنجیره‌های تامین در سراسر جهان دارد.

با این حال هفته‌های منتهی به این دو تعطیلات رسمی در چین، زمانی است که واردکنندگان برای ارسال کالاهای خود عجله دارند که باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌های حمل و نقل می‌شود. با توجه به ازدحام و افزایش تقاضا برای حمل و نقل دریایی و اجاره کانتینر، نرخ تحویل بار با کانتینرهای چینی به ایران نیز افزایش می‌یابد. حتی ممکن است تلاش برای یافتن کانتینر در این ایام نیز دشوار باشد.

هزینه اضافی نگه‌داری از کالا در مواقع ضروری (Emergency Bunker Surcharge)

خطوط کشتیرانی هزینه‌های اضافی مختلفی در مصوبه‌های خود دارند که می‌توانند در مواقعی که لازم بدانند، روی قیمت حمل کانتینر از چین به ایران اعمال کنند. یکی از این موارد، هزینه‌ای است که برای نگه‌داری کالا در مواقع ضروری لحاظ می‌شود. این مورد بیشتر بابت پیش‌بینی افزایش هزینه‌های سوخت کانتینر است.

هزینه اضافی نگه‌داری از کالا در مواقع ضروری

بنکرها ظروفی برای ذخیره سوخت هستند. افزایش قیمت سوخت و آخرین نرخ‌های رایج سوخت بر هزینه‌های حمل و نقل تأثیر می‌گذارد. در بیشتر مواقع حمل‌کنندگان کنترلی بر این موضوع ندارند، بنابراین ادعا می‌کنند که این یک عمل ناعادلانه است.

در چند ماه اخیر شرکت‌های حمل‌ونقل در پاسخ به افزایش غیرمنتظره هزینه‌های سوخت، هزینه‌های اضطراری را اجرا کرده‌اند. این با واکنش شدید فرستنده‌ها مواجه شده است، که نه تنها به خاطر اتهاماتی که هیچ کنترلی روی آن ندارند خشمگین می‌شوند، بلکه به‌خاطر کارهایی که ادعا می‌کنند، اقدامات غیرمنصفانه است. بسیاری باور دارند که EBS بیشتر برای پوشش ضررهای عملیاتی که ممکن است به شرکت‌های کشتیرانی وارد شود را در نظر می‌گیرد.

کمبود روش‌های حمل و نقل بار

زمانی که دسترسی به گزینه‌های دیگر حمل و نقل کالا وجود ندارد و بیشتر واردکنندگان روشی جز حمل کالا با کانتینرهای کشتی نداشته باشند، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

با کاهش ظرفیت و افزایش تقاضا، نرخ‌ها نیز به طور طبیعی افزایش می‌یابند. در بسیاری از مواقع، ممکن است مجبور شوید مبلغ هنگفتی را به‌عنوان یک واردکننده برای حمل بار با کانتینر بپردازید.

هزینه‌های اضافی حمل و نقل دریایی

هیچ راهی وجود ندارد که بتوان برخی از هزینه‌های حمل و نقل از جمله خرابی، بازرسی کالا و گمرکی را نادیده گرفت. این هزینه‌ها معمولاً به عنوان بخشی از نرخ حمل و نقل کانتینری در نظر گرفته نمی‌شوند، اما به شدت بر روی قیمت حمل بار با کانتینر تاثیر می‌گذارند.

اگرچه همه این‌ها جز عوامل پایدار محسوب می‌شوند، اما باز هم در برخی موارد ممکن است هزینه‌های بازرسی و گمرکی بیشتر از شرایط معمول لحاظ شود. به همین دلیل شرکت کشتیرانی مربوطه باید همه این اقدامات پیشگیرانه را در نظر بگیرد. شرکت تامین کننده چینی باید همه اسناد و مدارک مورد نیاز را برای مشخص کردن نوع کالا و قرارداد به شرکت حمل و نقل دریایی تحویل دهد. بررسی محموله ممکن است در مبدا یا در مقصد انجام شود.

هزینه‌های اضافی حمل و نقل دریایی

قراردادها نیز معمولا FOB یا EXW است. در قرارداد FOB همه مراحل از انتقال بسته‌های سفارشی به کانتینر و تحویل آن به بندر مبدا در چین و بندر مقصد در ایران، همه بر عهده تامین‌کننده است.

اگر تاخیری در رسیدن کشتی به بندر به دلیل ازدحام بیش از حد وجود داشته باشد، ممکن است جریمه‌ای اعمال شود که بر نرخ کشتیرانی اقیانوس تأثیر می‌گذارد. در نظر گرفتن همه این نکات می‌تواند احتمال توقیف محموله شما و در نتیجه پرداخت هزینه‌های تاخیر را کاهش دهد.

هزینه‌های ترمینال در بندر مبدا و مقصد

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت حمل کانتینر از چین به ایران، هزینه‌های ترمینال مبدا و مقصد است. هزینه‌هایی که باید بابت لنگر انداختن کشتی حامل کانتینرهای سفارشی در بندر پرداخت شود.

ظرفیت کانتینرها

یکی از مهم‌ترین عواملی که روی هزینه نهایی حمل بار با کانتینر از چین به ایران تاثیر می‌گذارد، ظرفیت بار واردکننده است. اگر حجم بار به اندازه‌ای باشد که کل فضای کانتینر را پر نکند، این موضوع روی هزینه نهایی حمل و نقل تاثیر دارد.

دو اصطلاح رایج در حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود، آن هم حجم کالاها بر اساس FCL و LCL که معنای دقیق آن‌ها فول کانتینر و کمتر از حجم یک کانتینر است. به همین دلیل فرستنده بار در صورت کم بودن حجم بار، مجبور است هزینه بیشتری بپردازد. بنابراین زمانی که قصد دارید کالاهای خریداری شده خود را از تامین‌کننده چینی با کشتی به ایران وارد کنید، باید در نظر داشته باشید که نرخ نهایی با توجه به عوامل بیان شده ممکن است متفاوت و غیر قابل پیش‌بینی باشد.

هزینه پوشش بیمه‌ای بسته‌های سفارشی

شرکت حمل و نقل دریایی در چین برای تامین امنیت کالاهای شما باید آن‌ها را بیمه کند. هزینه بیمه را نیز به سایر عوامل تاثیرگذار در هزینه نهایی حمل کالا با کانتینر کشتی‌های چینی به ایران اضافه کنید. برای شرکت‌های حمل و نقل هیچ دلیلی وجود ندارد که بسته‌های سفارشی شما را بدون بیمه و با کانتینر راهی ایران کنند. در مسیر دریایی ممکن است اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد که در صورت بروز اتفاق شرکت بیمه‌ای آن خسارت‌ها را جبران می‌کند.

هزینه پوشش بیمه‌ای بسته‌های سفارشی

چرا باید به وانیکس اعتماد کنیم؟

وانیکس یک شرکت بازرگانی معتبر است که به واردات از کشور چین، هند و امارات می‌پردازد. این شرکت همه مراحل واردات را بدون آنکه نیازی به حضور و سفر صاحبان کسب و کار به این سه کشور داشته باشند، به صورت کاملا آنلاین انجام می‌دهد. کافی است به سایت وانیکس مراجعه کنید و لیستی از کالاهای مورد نیاز خود را بیان کنید. پس از این مرحله، مجموعه استعلامی از قیمت کالاهای مورد نظر شما تهیه می‌کند تا بتواند بهترین تامین‌کننده را بیابد.

در مرحله بعد شما می‌توانید انتخاب کنید که از کدام تامین‌کننده کالا خریداری کنید. پس از ثبت سفارش در وب‌سایت رسمی وانیکس به شما چک ضمانت ارائه می‌دهد. همه مراحل به صورت قانونی پشت سر گذاشته می‌شود و واردکننده کالاهای سفارشی خود را در انبار تحویل می‌گیرد.

سئوالات متداول درباره قیمت حمل کانتینر از چین به ایران

چه بارهایی می‌توان از طریق حمل با کانتینر وارد کرد؟

ممکن است شما بصورت موقت و یا دائمی قصد واردات کالایی خاص را داشته باشید. اگر تعداد حجم و اندازه این کالا در سطح بالا باشد و از طریق حمل دریایی و یا جاد‌ه‌ای حمل شود شما قطعا احتیاج به تامین کانتینر بار جای دادن بار خود در آن دارید. همواره شرکت‌هایی بین‌المللی در دنیا برای تامین خواسته این تاجران کانتینرهایی استاندارد را اجاره و یا به فروش می‌رسانند. اما درصورتی که حجم و اندازه بار شما به اندازه یک کانتینر نمی‌باشد به صلاح است که با شرکت‌هایی همچون وانیکس که متخصص حمل و نقل خرده بار و یا واردات به صورت کارتنی می‌باشند کار کنید.

در صورت اجاره کانتینر و آسیب به‌ آن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

معمولا در صورت اتفاقات تصادفی و آسیب به کشتی و محموله‌های آن شرکت‌های بیمه بین‌المللی وارد می‌شوند و خسارات ناشی هر اتفاقی را به صاحبان آنها پرداخت می‌نماید. پس کافی است از بیمه بودن کشتی اطمینان پیدا کنید.

حمل و نقل کانتینری از چین به ایران چه مقدار زمان به طول می‌انجامد؟

به صورت میانگین در حمل و نقل مستقیم دریایی از کشور چین به ایران چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۵ روز به طول می‌انجامد. بدیهی است که ممکن است در موقع ورود به گمرک ایران و اعمال قوانین گمرکی تخلیه بار با تاخیر و یا سر وقت انجام بگیرد. پس ممکن است تا بار و کالای مورد نظر شما تا به درب انبار شما برسد مدت زمان بیشتری به طول بی‌انجامد و قوانین گمرکی دست و پاگیر بازرگانان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *