قبض باسکول چیست؟

قبض باسکول یکی از مدارک مهم در امر واردات به شمار می‌رود. قبضی که در آن مشخصاتی مانند ویژگی‌های مرسوله و تاریخ ورود و خروج آن است. به جرات می‌توانیم بگوییم که در خصوص مالکیت اجناس در گمرک قبض باسکول به‌عنوان یک مدرک محکم به شمار می‌رود.

تعریف قبض باسکول

 تنظیم چنین قبضی پس از ورود کالا به انبار و طی اقدامات لازم برای صورت برداری کردن، کنترل تطبیق کالاها با اسنادی که مربوط به حمل‌ونقل و تحویل کالاست انجام می‌پذیرد. انباردار جهت نگهداری از آن کالاها رسید باسکول را صادر می‌کند، این رسید به‌عنوان مدرکی مهم از کالاهای موجود در انبار تلقی می‌شود.

 

 

با توضیحات داده شد شاید تاکنون دریافته باشید که این نوع قبض‌ها با توجه به کاربردی که دارند در تمام کشورها بایستی دارای ارزش و قواعد مشخصی باشند. بله درست است! قبض انبار یا باسکول در سراسر دنیا اعتبار داشته و برای تنظیم آن از قواعد یکسانی استفاده می‌شود؛ این قواعد مشترک به ماده ۷ قانون تجارت شهرت دارند.

تعریف قبض باسکول

قاعده‌ای که برای تنظیم قبض انبار وجود دارد این است که نیاز به چینش و ترتیب خاصی ندارند؛ با این‌حال برخی از موارد نیز هستند که یک قبض باسکولی استاندارد باید از آن‌ها تبعیت کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مواردی که باید در قبض باسکول گمرک درج شود

  • محل انبار: چه در انباره‌ای عادی و چه در انباره‌ای گمرکی ذکر محل دقیق انباری که کالا تحویل آن داده شده است در قبض انبار اجباری است.
  • تاریخ رسید: تاریخ رسید همان تاریخ تحویل کالا به انبار است که در حسابرسی‌های دوره‌ای بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • درج تعداد متوالی رسیدها: این مورد از آن جهت اهمیت دارد که برای پیگیری کردن کالا در انبار و احیانا موارد قانونی استفاده می‌شود.
  • نوع ذخیره‌سازی در انبازها
  • هزینه‌های رسیدگی

 

 

نوع ذخیره‌سازی در انبار و هزینه‌های رسیدگی یکی دیگر از موارد مهم درج‌ شده در قبض باسکول است؛ در برآورد هزینه‌های کلی کالا و موارد حسابداری این ردیف حائز اهمیت است.

  • امضای انباردار یا نماینده او: در صورت عدم وجود این امضاها در قبض، قبض باسکولی فاقد اعتبار است. هنگام رخداد اشتباه این امضاکننده‌ها هستند که مسئول این خطای رخ‌داده‌اند.
  • هزینه‌های مرتبط
  • نوع کالا، نوع بسته‌بندی، تعداد بسته‌ها و علامت‌های مرتبط به کالا ازجمله موارد دیگری هستند که درج آن‌ها در قبض باسکول الزامی است.

دریافت قبض باسکول الکترونیکی

در گذشته تصور می‌شد که یک انبار دار باتجربه و یا یک حسابدار حرفه‌ای از عهده همه کارهای انبار برمی‌آید. تصور کنید یک انبار بزرگ با انواع کالاها را دارید که لازم است برای همه آن‌ها رسید باسکولی و سایر رسیدها را ارائه دهید.

 روشن است که وقت و انرژی زیادی از شما گرفته و همچنین دقت کار نیز پایین می‌آید، از این‌رو برای افراد فعال در حوزه واردات و صادرات راه‌اندازی «سامانه صدور قبض باسکول الکترونیکی» بسیار دارای اهمیت است.

افراد می‌توانند از قسمت حساب کاربری در سامانه مذکور وارد پروفایل خود شده و از طریق منوی پرینت، نسخه الکترونیکی خود را دریافت کنند. همچنین درباره این سامانه باید بگوییم مواردی همچون شناسه ملی شرکت حمل، شماره بارنامه، نام گمرک مورد نظر و شماره مانیفست را نیز باید وارد کنید تا از طریق جستجو، قبض خود را انتخاب و پرینت بگیرید. ممکن است در هنگام دریافت قبض الکترونیکی ‌باسکول با خطاهایی در سیستم مواجه شوید.

 

 

خطاها هنگام دریافت الکترونیکی قبض باسکول

  • خطای عدم ثبت شرکت یا فرد مورد نظر در سیستم: برای رفع این خطا باید به واحد آی تی گمرک مراجعه کرده و مشخصات صاحب ترخیصیه را ثبت کنیم.
  • خطای بعدی عدم دسترسی به منوی چاپ است. اگر با چنین پیغامی روبه شدید و نتوانستید قبض را چاپ کنید باید از صاحب ترخیصیه وکالت الکترونیکی بگیرید.
  • عدم بارگذاری بارنامه معادل در سیستم از جمله خطاهای دیگر است که برای رفع آن، لازم است کد شرکت و شماره بارنامه را از لحاظ بزرگی و کوچی حروف بررسی و به‌صورت درست وارد شوند.

تفاوت قبض باسکول دستی با الکترونیک

قبض کاغذی باسکول که مرجع تحویل‌گیرنده کالا ارائه می‌دهد یک سند رسمی است که آوردن آن علاه بر برخی اسناد مالکیت دیگر واردکننده آن را اثبات می‌کند؛ نوع الکترونیک آن قبض‌های انباری مجازی هستند که صرفا برای برقراری ارتباط میان اظهار کالا و مانیفست الکترونیکی ایجاد شده‌اند.

 

 

انواع قبض باسکول

انواع مختلفی از قبض‌های باسکولی وجود دارند ازجمله «قبض اولیه». این نوع قبض در هنگام ورود کالا به انبار، بعد از ثبت مشخصات کالا توسط انبارداران صادر می‌شود. قبض‌های تفکیکی نوع دیگر قبض‌های باسکولی هستند. وقتی برخی کالاها به دلایل گوناگون ترخیص نمی‌شوند، از کالاهای قابل ترخیص جداشده و قبض تفکیکی به نام آورنده یا صاحب کالا برای آن‌ها صادر می‌شود.

انواع قبض باسکول

 نوع دیگری از قبض‌های باسکولی قبض‌های قابل معامله هستند که قابلیت معامله را دارند و به زبانی ساده‌تر باید گفت این نوع قبض‌ها برعکس قبض انبار اولیه و تفکیکی که غیرقابل واگذاری می‌باشند، با رعایت قوانینی قابل‌خرید و فروش هستند.

در تقسیم‌بندی دیگر انواع قبوض انبار به این صورت تفکیک شده‌اند:

  • رسید موقت انبار

تمام ویژگی‌های قبض باسکول اصلی در این نوع قبوض وجود دارد با این تفاوت که قبض باسکول موقت مبنای حسابداری قرار نمی‌گیرد.

  • رسید دائم انبار

این رسید زمانی صادر می‌شود که پس از کنترل نهایی و تطبیق کالاها توسط واحد بازرسی، بخواهیم آن‌ها را به موجودی انبار اضافه کنیم. با توجه به اینکه که قبض باسکول موجب می‌شود کالای به موجودی انباری اضافه شود، حال چه این کالای خریداری شده باشد و چه کالای تولیدی، در اسناد حسابداری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • رسید مستقیم کالا

وقتی یک مجموعه کالایی ضروری خریداری شده و قبل از انتقال انبار به واحد درخواست دهنده منتقل می‌شود، این نوع قبض پس از تایید انبار صادر خواهد شد.

اهمیت صدور و استفاده از قبوض انبار در واردات

هیچ فرقی ندارد که ما برای مبادله کالا از یک انبار خصوصی استفاده می‌کنیم یا از یک انبار عمومی درهرصورت صدور این نوع قبض از چندین جهت در همه آن‌ها دارای اهمیت است:

اهمیت صدور و استفاده از قبوض انبار در واردات

  • بحث مالیاتی
  • پیش‌بینی درآمد و سود.
  • کمک به دید تجاری بهتر
  • کمک به حسابداری راحت‌تر
  • انجام بهتر انبارگردانی
  • کاهش هزینه‌های سازمانی

گذراندن تمام مراحل دریافت و ارائه قبض باسکول با وانیکس

با توجه به تمام موارد اشاره شده در فوق، مشخص شد که قبض انبار یا باسکول یکی از اسناد حیاتی برای یک تجارت به ویژه در بخش حسابداری آن به شمار می‌رود. از همین رو باید نهایت دقت را در تنظیم آن به خرج دهیم. مجموعه وانیکس آماده است که شمارا در هر زمینه مرتبط با تجارت و اسناد مهم آن یاری دهد؛ پس در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهامی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *