علل ریزش و اصلاح در بورس چیست و چه تفاوتی با هم دارند

بهترین کار انتخاب یک استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت است که براساس اهداف مشخص بنا بر ریسک‌های شماست. اگر سرمایه‌گذاری درست و با تنوع بالا داشته باشید، قادر خواهید بود در برابر ریزش و اصلاح در بورس که باعث بازدهی مثبت در مدت زمان طولانی می‌شود، مقاومت کنید.

 

 

اصلاح در بورس چگونه است

اصلاح در بورس به حرکتی گفته می‌شود که بخشی از روند غالب حاکم بر بازار را خنثی می‌کند. به عبارتی، قیمت بر خلاف جهت موج اصلی حرکت خواهد کرد. اغلب افراد‌ اینگونه می‌پندارند که اصلاح قیمت تنها به صورت نزولی در یک روند صعودی رخ می‌دهد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که اصلاح شامل یک حرکت صعودی در یک روند نزولی هم می‌شود. در مجموع، حرکت سهم همواره یک روند ثابت صعودی یا نزولی ندارد و به شکل تدریجی و پلکانی شکل می‌گیرد. همچنین در صورت رشد قیمت به شکل غیر واقعی، فرد شروع به فروش سهام خود می‌کند. به این حالت استراحت می‌گویند. اگر این رشد بیشتر از حد معمول و مشخصی باشد، صف فروش‌های سنگین‌تری در سطح بازار به وجود می‌آید. به این دوران اصطلاحا اصلاح قیمت گفته می‌شود. به طور کلی زمانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید، فرصتی مقابل شماست به نام اصلاح. البته بنا به وجود تورم زیاد در کشور خیلی بعید به نظر می‌رسد که منجر به اصلاح سخت یا بزرگی شود و در بهترین حالت مقطعی و موقتی است و چنین اصلاحی فرصتی برای خرید و اصلاح سبد شماست.

اصلاح در بورس چگونه است

در صورتی که شکل‌های اولیه اصلاح در بورس رخ می‌دهد، افرادی که تصمیمات‌شان بر مبنای هیجان است و عموما از تجربه‌ی کمی برخوردارند در پایین‌ترین قیمت دست به حراج سهامشان می‌زنند. در این حال افراد با تجربه کمی که کرده‌اند، چنین فرصت عالی و طلایی را از دست نمی‌دهند‌ و اصلاح در بورس که اغلب موقتی است را برای خرید سهام‌های بهینه و ارزنده انتحاب می‌کنند. جالب است بدانید این فرصت که نسیب افراد پر تجربه شده است. در روز‌های معمول خیلی سخت  به دست می‌آید و برخی افراد هم منفعل بودن را در این زمان انتخاب‌‌ می‌کنند و هیجان زده نشدن و نظاره‌گر بودن را باعث سوددهی خود می‌‌دانند. همانطور که در چند وقت اخیر، زمان اصلاح در بورس موقتی بود، افرادی متضرر شدند که سهم‌های ارزشمند خود را در قیمت‌های خیلی پایین به راحتی فروختند و قطعا برگ برنده برای اشخاصی بود که این سهام ‌ها را با قیمت‌های پایین خریدند.

 

 

علل اصلاح در بورس چیست

بطور کلی اصلاح در  بورس در نوع اصلاح شاخص و نیز اصلاح قیمت رخ می‌دهد.

اصلاح شاخص در بورس

اگر نماد سهم در طی روز‌های متمادی هدف معامله و داد و ستد‌های زیادی قرار بگیرد، شاخص کل افزایش پیدا می‌کند. همچنین این احتمال وجود دارد که بالا رفتن شاخص بر مبنای ملاک‌های ارزش واقعی سهم نباشد و این اتفاق در نتیجه عوامل روانی بازار افتاده باشد.

 در این حالت، سهامداران به خاطر بی ثبات بودن بازار و به سبب حفظ سودی که کسب کرده اند، سهام خود را می‌فروشند. در نتیجه، میزان عرض در مقایسه با تقاضای بازار افزایش پیدا کرده و این عامل در نهایت باعث ریزش و سقوط قیمت سهام می‌شود. به این فرایند، اصلاح شاخص قیمت می‌گویند.

اصلاح شاخص

 اگر قیمت سهم نسبت به ارزش واقعی آن فاصله زیادی داشته باشد، باعث برگشتن قیمت به سطح واقعی خود می‌شود. در این حالت، اصلاح، عاملی است برای افزایش شفافیت در بازار و کاهش پیدا کردن ریسک سرمایه گذاری.

ریزش در بورس چگونه است

ریزش را می‌توان این چنین معنا کرد. زمانی که کاهش قابل توجهی در قیمت سهام ‌بخش‌های تاثیر گذار رخ دهد، ریزش رخ داده است. این امر در آخر، موجب کاهش و تنزل چشمگیر در ارزش اوراق منتشر شده در سطح بازار خواهد بود. ریزش در بازار بورس را می‌توان یک اتفاق اجتماعی تلقی کرد که متاثر از عوامل روانشناسی رخ می‌دهد.

 

 

ریزش در بورس چگونه است

در حقیقت، زمانی که تعدادی از سهامداران اقدام به فروش سهام خود می‌کنند، سایر افراد هم تحت تاثیر آن‌ها قرار خواهند گرفت و در نتیجه، سرمایه گذاران دیگر بازار نیز ترغیب می‌شوند تا سهام خود را بفروشند، این مورد در نهایت به سقوط بازار منتهی می‌شود. با رخ دادن ریزش بازار باید انتظار این را داشت که افت چشمگیری در ارزش سهام و به وجود آمدن صف فروش‌های بسیار سنگین رخ دهد. نکته کلیدی آن است که نباید ریزش و اصلاح را با یکدیگر اشتباه بگیرید.

علل ریزش در بورس چیست

 به طور کلی دلایل عمده ریزش را می‌توان دو مورد زیر دانست:

انتشار خبرهای بین المللی تاثیر گذار ‌در اقتصاد

 از جمله دلایل اصلی و  تاثیرگذار بر روند بازار، انتشار خبر‌های مهم  مربوط به آن در سطح بین‌المللی است. این اخبار وضعیت کلی اقتصاد کشور و روند قیمتی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به آن جهت می‌بخشد. برای نمونه می‌توان به اخبار مربوط به وضع تحریم‌های جدید و خطرات تهدید‌های نظامی و جنگ اشاره داشت. برای مثال، در سال ۱۳۹۸ با متنشر شدن خبر‌ به شهادت رسیدن سردار سلیمانی، ریزش شدیدی در بازار بورس رخ داد. این وضعیت با دخالت دولت به طور مستقیم در زمان کمی به حالت پیشین خود بازگشت.

رشد چشمگیر و بی وقفه سهام

 این عامل نیز می‌تواند بازار را با ریزش‌های شدید مواجه سازد. اگر شاخص بازار در یک زمان کوتاه ، رشد چند برابری داشته باشد، احتمال وقوع ریزش بازار بسیار زیاد است. در حقیقت، رشد چشمگیر سهام و شکستن سطح‌های مقاومتی آن در مدت زمان کوتاه، سهام را در وضعیت ریزشی قرارمی‌دهد.

توجه داشته باشید  که سهام نمی‌تواند همواره در یک روند صعودی قرار گرفته و حرکت کند؛ از این جهت، باید در روند حرکتی خودتان، دوران اصلاحی را هم تجربه کنید تا شرایط لازم برای ادامه حرکت خود را بدست آورید. برای مثال، طی دی ماه ۱۳۹۲ ریزش بزرگی ور بازار بورس رخ داد  که علت مهم و اصلی آن رشدی چشمگیر در روزهای گذشته بازار بود. وضعیت بازار دوسال تحت تاثیر این ریزش بود.

تفاوت ریزش و اصلاح در بورس

همانطور که بیان کردیم اصلاح در بورس به شکل موقتی رخ می‌دهد، ولی ریزش در بورس بسیار سنگین‌تر و با زمان طولانی‌تر نسبت به اصلاح قرار دارد. برای یک سرمایه‌گذار وقوع ریزش دور از انتظار ولی باید توجه داشت که گاه اتفاقاتی خارج از کنترل و پیش بینی مثل تحریم، تهدید، جنگ و… باعث ریزش د بورس می‌شود.

تفاوت ریزش و اصلاح در بورس

بعد از تشخیص دادن روند بازگشتی سهام، ساده‌ترین راه برای درک تفاوت ریزش و اصلاح  استفاده نمودن از نمودار سهام و توجه به کف و سقف قیمت آن‌هاست. در صورتی که قیمت در روند منفی باشد و به قیمتی زیر قیمت ابتدای موج برسد، ما شاهد ریزش هستیم. اگر وجه معکوس این فرایند رخ داده باشد بازار در حالت اصلاح قرار دارد.

واردات و مشاوره با مشاوران شرکت وانیکس

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مقوله اصلاح و ریزش در بورس و همچنین علل وقوع آن‌ها و وجه تمایز آن‌ها از یکدیگر آشنا کنیم. به وجود آمدن صف‌های طولانی و سنگین و کاهش چشمگیر سهام نشانه ریزش بازار است. در چنین شرایطی نباید ریزش را با اصلاح بازار(کاهش موقت و کوتاه مدت بهای سهم) اشتباه گرفت، اما اغلب سرمایه‌گذاران دچار این اشتباه می‌شوند.

 

شرکت وانیکس با انجام امور و واردات شما را وارد حیطه بازار‌های بین المللی کرده و چک تضمین سلامت کالای وارداتی را به شما اهدا می‌کند‌. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران شرکت وانیکس در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *