صادرات در قبال واردات

صادرات در قبال واردات

اینکه در قبال صادرات کالایی از کشورهای دیگر کالا یا تجهیزات یا قطعات وارد کشور شود، با این کار سود مناسبی نصیب کشور و سرمایه گذاران خواهد شد. برای درک بهتر مطلب مثالی ارائه می‌کنیم فرض کنید شما تولید کننده کالایی هستید، با پیشرفت زندگی مدرن احتیاج به دستگاه یا قطعات جدید جهت ارائه خدمات و تولیدات به روز را دارید. در این بین شما از طریق واسطه محصول خود را به کشوری معرفی و در قبال آن تجهیزات و قطعات از کشور مقصد می‌شود در گذشته همین کار انجام می‌گرفته با نامی دیگر مبادله کالا به کالا یا پایا پای می‌گفتند.

 

 

همه چیز درباره صادرات

کلمه صادرات در لغت به معنای فرستادن یا ارسال است که در مقابل ارز یا کالا انجام می‌پذیرد. صادرات به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌پذیرد. روش مستقیم یعنی کالای تولید شده به طور مستقیم و بدون واسطه صادر می‌شود که خود دارای چندین نوع است.به وسیله نمایندگان صادراتی؛ یعنی واسطه‌ای که از طرف شرکت معین می‌شود کالا را برای فروش یا تبلیغ با شرکت مقابل وارد مذاکره یا معامله کند(نمایندگان فروش سیار)، یعنی شرکت تولید کننده نمایندگانی در  شهر دارد که در زمان خاص و لازم برای تبلیغ وحتی فروش کالا به خارج از کشور فرستاده می‌شود.داشتن شرکت یا دفتر فروش ونمایندگی‌های فروش؛ درخارج از مرز یعنی داشتن مکان‌های معین در کشورهای وارد کننده محصول که به طور مستقیم مسئولیت فروش، تبلیغ، توزیع کالا را به عهده می‌گیرد.

همه چیز درباره صادرات

داشتن دفاتر ثابت در داخل کشور؛ یعنی داشتن مکان‌هایی مناسب با مدیران متخصص و مجرب در داخل کشور تولید کننده.

بازاریابی؛ یعنی بودن افراد آگاه درمورد کالا که هزینه این کار از فروش کار تبلیغ شده توسط فرد یا شرکت تعیین می‌گردد. به عبارتی کالایی یا محصولی را از طریق دفاتر پست بدین صورت که با پر کردن فرم و تکمیل مدارک و انتقال وجه از طریق پست خریداری و تحویل می‌گیرید.

صادرات غیر مستقیم، در واقع این نوع از صادرات توسط شرکت‌های تازه تاسیس انجام می‌گیرد. به دلیل اینکه نیازمند پول و سرمایه زیادی نیست و خطر و ریسک زیادی برای سرمایه گذارن دارد. این نوع صادرات نیز به دو صورت انجام می‌گیرد:

شرکت‌های تجاری؛ این شرکت‌ها به طور گسترده کالا و اجناس مختلف را از تولید کننده خریداری نموده و به شرکت‌های تجاری دیگر عرضه می‌کنند.

 شرکت‌های مدیریت صادرات؛ این شرکت‌ها در واقع عنوان واسطه را دارند و در قبال گرفتن مبلغی یا وجهی کارهای مربوط به صادرات کالا، تبلیغ، تخفیف‌ و یا حتی حمل و نقل را بر عهده می‌گیرند.

 

 

 همه چیز درباره واردات

این کلمه یعنی واردات در مقابل صادرات قرار دارد. یعنی وارد کردن کالایی که مورد نیاز است. واردات موقت‌، واردات قطعی، واردات ترانزیتی، واردات کالاهای مرجوعی، واردات ترانزیت داخلی از انواع واردات کالا است.کالاهای مجاز یا قانونی، در واردات این کالا با داخل کشور قانون با این کار مخالفتی ندارد و با فرهنگ و اصول زندگی ما مغایرتی ندارد. کالاهای مشروط، این نوع کالا با اجازه مراجع قانونی البته با شروط و در مواقع ضروری وارد کشور می‌شود. کالاهای ممنوع، ورود این نوع کالا و اجناس مغایر با دین عرف و قانون جامعه ما است و ممنوعیت ورود دارند.

چرا صادرات در قبال واردات قرار می گیرد؟

به نظر می‌آید تا اینجا که گفته‌ایم همه چیز خوب پیش می‌رود و مشکلی وجود نخواهد داشت و هر دو طرف معامله، معامله‌ای برد برد، داشته‌اند اما این ظاهر قضیه است؛  چرا که باید دانست که در این معامله و تبدیل نیز بحران ها و مشکلاتی نیز وجود دارد. در این میان هستند تجار و بازرگانانی که به جای واردات ترجیح می‌دهند ارز دریافت کنند. این کار طبعا به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند و بازار را دچار نوسان خواهد کرد؛ به همین خاطر دولت تجار را وادار به واردات کالاهای مورد نیاز کشور می‌کند یا متعهد به سرمایه‌گذاری ارز در سامانه نیمایی می‌کند.

چرا صادرات در قبال واردات قرار می گیرد؟

 

 

 

باید در نظر داشت همیشه نمی‌توان بازرگانان را مجبور به واردات در قبال صادرات کنند؛ چرا که همیشه تاجر کالا یا تجهیزات مناسب در حوزه تخصصی خود را به دست نمی‌آورد و باعث می‌شود تاجر ارز وارد کشور کند.با توجه به اینکه ارز نیمایی ۲۰ درصد از قیمت ارز در بازار ارز ارزان‌تر است، تاجر تمایلی به سپردن ارز خود در این سامانه را ندارد. مخصوصا تجاری که صادرات غیر نفتی مثل محصولات کشاورزی را دارند را دچار نارضایتی می‌کند؛ زیرا دریافت ارز قابل وصول‌تر است و اجناسی که از ارز نیمایی استفاده می‌کنند ارزان‌تر از کالا های مشابه هستند.

 

کالاهای صادراتی ایران

کالاها و اجناسی که از طریق واردات صادرات وارد کشور می‌شوند سه هزار و هفده نوع کالا یا تجهیزات می‌باشد، دولت این کالاها را گروه بندی کرده است وهر کدام دارای رده بندی هستند. واضح است که اقلام خوراکی ونوشیدنی مردم در اولین رده وبه عنوان کالای اساسی قراردارد مثل برنج، گوشت قرمز، در درجه یا رتبه بعدی می‌توان اقلام بهداشتی و دارایی را قرار داد، تجهیزات پزشکی، دارایی وکشاورزی و…قرار دارند. موارد زیادی جز از سه هزاروهفده نوع کالا هستند وارد کردن چوب برای استفاده در صنعت کاغذ سازی، خوراک دام وطیور، شوینده‌ها واقلام بهداشتی، واردات چربی‌ها و روغن‌ها، خیلی چیزهای دیگر که فقط چند نمونه به اختصار بیان شد.

دولت سعی دارد از طریق سامانه ی تجارت مشکلات مربوط به مسائل واردات ،صادرات را برطرف وموانع را ازبین ببرد.اقتصاد دانان معتقدند زمانی این موانع برطرف می‌شود که هر تولید کننده و یا تاجر بتواند از ارزهای حاصل از صادرات به طور مستقیم استفاده کند.

بهترین کشورها برای صادرات و واردات

باید دانست بهترین راه برای داشتن اقتصاد پویا با توجه به تحریم ها و شیوع ویروس کرونا داشتن رابطه‌ی اقتصادی و تجارت با کشورهای همسایه گان نزدیک می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد.

 با توجه به اینکه ایران دارای دوازده کشور همسایه(عراق، کویت، امارات، پاکستان، ارمنستان، قطر، ترکیه، افغانستان، بحرین، جمهوری اذربایجان، عمان، ترکمنستان) است. فقط صادرات قابل توجهی به افغانستان وعراق دارد و ایران نتوانسته است از اقتصاد این کشورها بهره ای ببرد و با توجه به شیوع کرونا وتحریم‌ها ظرفیت صادراتی کشور کاهش قابل توجهی داشته است.

 البته مسئله شیوع کرونا یک مسئله اساسی در اقتصاد و تجارت تمام کشور‌ها داشته است؛ ولی در ایران به دلیل ناتوانی و عدم قدرت دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز و لار به نوسات قیمت ها تاثیر بسزایی داشته وباران را به سفره های مردم نیز کشانده است. بدین ترتیب که تولید کننده ای با کشوری کالا ی می‌فروشد از زمان انعقاد قرارداد تا زمان تحویل کالا به دلیل نوسانات بازار ارز تولید کننده دچار زیان شده وتفاوت قیمت را باید بپردازد.

بهترین کشورها برای صادرات و واردات

در این میان کشور های اوراسیا ایران را مورد توجه قرار دادند و درخواست معاملات تجاری با ایران را داشتند اما ایران نتوانست از اعتماد آنها بهره‌ای ببرد. به دلیل نداشتن و رسیدن به استانداردهای جهانی و اخذ گواهینامه های بین المللی و این خود یکی از دلایل عمده است که ایران در تجارت خارجی خود ناموفق عمل می‌کند.

 نداشتن تنوع تولید نیز باعث شده تولیدات ایران فقط برای نیازهای داخلی مورد مصرف می‌باشد. اما شاید بهترین راه حل این مشکلات و واردات بدون مشکل در مقابل صادرات بازنگری و بازاندیشی قوانین و مقررات مربوط به قوانین حاکم برامور تجاری و بازرگانی باشد.

 شاید با این کار بازارهای فعلی نیز، دچار ثبات شوند و شاهد اقتصاد پویاتر و در سطح جهانی رو به رشدی داشته باشیم و به تبع این کار همراهی دولت با مجلس را می‌طلبد. مطمئنا اینگونه قوانین هدفمندتری در مورد ارز نوشته خواهد شد. پیمان‌نامه‌ها و تفاهم نامه‌های تجاری بهتری برای نقل و انتقال ارز و سرمایه به کشور ایجاد خواهد شد.

 

 

واردات با وانیکس

شرکت بازرگانی وانیکس با ۱۱ سال تجربه در زمینه حمل و نقل کالا این افتخار را دارد، که با تجار و بازرگانان محترم در زمینه صادرات و واردات کالا همراهی و همکاری نماید. بازرگانی وانیکس به جهت رفاه و آسودگی خاطر تجار محترم چک ضمانت شرکت را تقدیم خواهد نمود. امیدوارم توانسته باشیم با این مقاله قدمی هرچند کوچک در عرصه تجارت کشور برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر