شرایط واردات در مقابل صادرات

شرایط واردات در مقابل صادرات

تفاوت اصلی شرایط واردات در مقابل صادرات این است که واردات آن شکلی از تجارت است که در آن کالا توسط یک شرکت داخلی از کشورهای دیگر به‌منظور فروش آن در بازار داخلی خریداری می‌شود. از سوی دیگر، صادرات به تجارتی دلالت دارد که در آن یک شرکت کالاهایی را به کشورهای دیگر که در داخل تولید می‌شوند می‌فروشد.

 

 

واردات چیست؟

واردات به‌نوعی از تجارت خارجی اطلاق می‌شود که در آن کالا یا خدمات را از یک کشور خارجی به کشور خودتان وارد می‌کنید تا در بازار داخلی مجدداً به فروش برسد.

واردات چیست؟

روند واردات کالا

واردات در مقابل صادرات پیچیدگی‌ها و سختی‌های بیشتری دارد، مراحل واردات کالا شامل موارد زیر است:

  • استعلام بازرگانی:

فرایند واردات با استعلام تجاری شروع می‌شود، برای اینکه بررسی کنیم چند کشور و شرکت محصول موردنیاز را صادر می‌کنند؛ بنابراین شرکت واردکننده باید تمام جزئیات را از دایرکتوری‌های تجاری، انجمن‌های تجاری و غیره به دست آورد. پس از دریافت اطلاعات موردنیاز، شرکت واردکننده با شرکت‌های صادرکننده برای اطلاع از نرخ و شرایط تحویل آنها ارتباط برقرار می‌کند. این فقط یک بخش از شرایط واردات در مقابل صادرات می‌باشد.

 

  • اخذ مجوز واردات:

برخی کالاها مشمول مجوز واردات هستند و برخی دیگر مشمول مجوز واردات نیستند؛ بنابراین واردکننده موظف است در عمل از سیاست صادرات و واردات آگاهی داشته باشد تا بداند آیا کالای موردنظر نیاز به مجوز واردات دارد یا خیر.

  • ثبت سفارش:

واردکننده برای تأمین محصولات به صادرکننده سفارش می‌دهد. سفارش واردات شامل جزئیات مربوط به قیمت، کیفیت، کمیت، رنگ، درجه و غیره کالای ارسالی است.

  • اخذ سند تضمین اعتبار:

در صورت توافق شرایط پرداخت بین واردکننده و صادرکننده، شرکت واردکننده باید یک گواهی تضمین از بانک کشور خود دریافت کند که نشان‌دهنده اعتبار تحقق تعهد باشد.

  • پرداخت وجوه:

واردکننده کالا باید قبل از رسیدن کالا به بندر، وجه لازم را پرداخت کرده باشد.

  • دریافت رسید حمل‌ونقل:

هنگامی که کالا در کشتی بارگیری شد، صادرکننده فاکتور حمل را ارسال می‌کند که حاوی اطلاعات دقیق در مورد حمل کالا است، مانند شماره فاکتور، نام کشتی، شماره بارنامه، بندر صادرات و توضیحات مربوط به حمل‌ونقل کالای ارسال شده.

 

 

  • ورود کالا:

 صادرکننده کالا را طبق شرایط قرارداد ارسال می‌کند. مسئول کشتی به افسر مسئول در اسکله اطلاع می‌دهد که محصولات وارد کشور شده است و سندی به نام مانیفست عمومی واردات ارائه می‌دهد.

  • ترخیص و آزادسازی کالا از گمرک:

 هنگامی که کالا به کشور می‌رسد، مشمول ترخیص کالا از گمرک می‌شود که فرایند پیچیده‌ای است و تشریفات قانونی سخت حوصله سر بری دارد!

صادرات چیست؟

صادرات چیست؟

صادرات را می‌توان به‌عنوان شکلی از تجارت تعریف کرد که در آن کالاهای تولید داخل بنا به تقاضای خریدار خارج از کشور، به کشور خارجی ارسال می‌شود.

روند صادرات کالا

  • استعلام و ارسال پیشنهاد:

 خریدار بالقوه کالا، استعلامی را به شرکت‌های صادرکننده مختلف ارسال می‌کند و درخواست قیمت، کمیت، کیفیت و شرایط و ضوابط آن را می‌دهد. صادرکنندگان در ازای آن پیش‌فاکتوری را با جزئیات مواردی مانند اندازه، وزن، کیفیت، رنگ، درجه، نحوه تحویل، نوع بسته‌بندی، پرداخت و غیره ارسال می‌کنند.

 

 

  • رسید سفارش:

هنگامی که خریدار با قیمت، مقدار، شرایط و ضوابط صادرکننده موافقت کرد، سفارشی را برای ارسال کالا ثبت می‌کند.

  • تعیین اعتبار واردکننده:

صادرکننده پس از دریافت سفارش، اعتبار خریدار (واردکننده) را استعلام می‌کند.

  • اخذ مجوز:

صادرکننده باید تشریفات قانونی خاصی را انجام دهد، زیرا کالا مشمول قوانین گمرکی است که سازمان صادرکننده را ملزم می‌کند قبل از حرکت، مجوز صادرات داشته باشد.

  • تأمین مالی پیش از ارسال:

پس از اخذ مجوز صادرات، صادرکننده برای اخذ فاینانس، پیش از ارسال برای انجام فعالیت‌های تولیدی به بانک یا مؤسسه مالی مراجعه می‌کند.

  • تولید کالا:

زمانی که صادرکننده از بانک کمک مالی دریافت کرد، صادرکننده طبق نیاز واردکننده شروع به تولید کالا می‌کند.

  • بازرسی پیش از ارسال:

 بازرسی اجباری کالا توسط مرجع مربوطه انجام می‌شود تا مطمئن شوند که فقط محصولات باکیفیت صادر می‌شود.

  • اخذ گواهی مبدأ:

 کشورهای واردکننده برای کالاهای کشور صادرکننده امتیاز تعرفه قائل می‌شوند و برای بهره‌مندی از این مزایا، صادرکننده موظف است گواهی مبدأ را برای واردکننده ارسال کند. این تضمین می‌کند که کالاها واقعاً در آن کشور تولید می‌شوند.

  • رزرو فضای حمل‌ونقل:

صادرکننده به یک شرکت حمل‌ونقل مراجعه می‌کند تا فضای حمل‌ونقل را برای ارسال کالا رزرو کند. برای این منظور، شرکت صادرکننده باید ماهیت و نوع کالای صادراتی، تاریخ ارسال، مقصد و غیره را مشخص کند.

  • بسته‌بندی و حمل‌ونقل:

 پس از انجام کلیه تشریفات قانونی و رزرو فضای حمل‌ونقل، کالا بادقت بسته‌بندی می‌شود و سپس کلیه مشخصات از قبیل وزن ناخالص و خالص، نام و آدرس واردکننده، کشور مبدأ و غیره روی بسته‌ها ثبت می‌شوند. پس از آن تمامی اقدامات لازم برای انتقال کالا به بندر توسط شرکت صادرکننده انجام می‌شود.

  • بیمه کالا:

صادرکننده کالا را نزد یک شرکت بیمه، بیمه می‌کند تا از خطر مفقود شدن یا آسیب‌دیدن حین ترانزیت در امان بماند.

  • ترخیص کالا از گمرک:

 در مرحله بعد کالا باید قبل از بارگیری در کشتی از گمرک ترخیص شود.

  • پرداخت کرایه حمل:

در این مرحله باید هزینه حمل کالا به شرکت حمل‌ونقل مربوطه پرداخت شود.

  • تهیه فاکتور:

 پس از ارسال کالا به مقصد، فاکتوری تهیه می‌شود که در آن مقدار کالا و مبلغ پرداختی توسط واردکننده قید می‌شود.

سخن پایانی درباره شرایط واردات در مقایسه با صادرات

واردات همان‌طور که از نامش پیداست فرایندی است که طی آن کالاهای کشور خارجی به‌منظور فروش مجدد در بازار داخلی به کشور مبدأ وارد می‌شود. برعکس، صادرات به معنای فرایند ارسال کالا از کشور خود به کشور خارجی برای فروش است. اگر بخواهیم در یک کفه ترازو واردات در مقابل صادرات قرار دهیم، بی‌شک کفه واردات سنگین‌تر خواهد شد؛ زیرا همه کشورها با توجه به شرایط اقتصادی و محیطی امکان تولید و صادارت را ندارند.

ایده اصلی پشت واردات کالا از کشور دیگر، تأمین تقاضای کالای خاصی است که در کشور داخلی وجود ندارد یا با کمبود مواجه است. از سوی دیگر دلیل اساسی صادرات کالا به کشور دیگر افزایش حضور یا پوشش بازار جهانی است. واردات در سطح بالا نشان‌دهنده تقاضای داخلی قوی است که نمایانگر اقتصاد درحال‌رشد است. در مقابل، سطح بالای صادرات نشان‌دهنده مازاد تجاری است که برای رشد کلی اقتصاد خوب است. معمولاً شرایط واردات در مقابل صادرات پیچیده‌تر و با سخت‌گیری بیش‌تری همراه است.

 

اساساً دو راه برای واردات و صادرات کالا و خدمات وجود دارد. در صادرات و واردات مستقیم راهی است که در آن شرکت مستقیماً به خریداران یا تأمین‌کنندگان خارجی نزدیک می‌شود و تمام تشریفات قانونی مربوط به حمل‌ونقل و تأمین مالی را انجام می‌دهد.

اما در صورت صادرات و واردات غیرمستقیم شرکت‌ها مشارکت بسیار کمی در عملیات دارند، بلکه واسطه‌ها تمام وظایف را انجام می‌دهند. معمولا هم توصیه می‌شود برای واردات یا صادرات کالا از روش غیرمستقیم بهره ببرید و از یک شرکت بازرگانی قابل‌اعتماد کمک بگیرید. شرکت بازرگانی وانیکس یکی از این شرکت‌ها است.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

پیچیدگی‌های مسیر واردات و صادرات کالا قابل‌انکار نیست. باتوجه‌به آن که باید مراحل متعددی برای واردات و صادرات کالاها انجام شود، بنابراین حضور یک مشاور آگاه و با تجربه کافی در حوزه واردات و صادرات کالا بسیار لازم و ضروری است. شرکت بازرگانی وانیکس با تیم مشاوران متخصص و مجرب خود آماده پاسخگویی به سؤالات شما در حوزه واردات و صادرات است. مشاوران این شرکت به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر