سیستم آسیکودا در گمرک چیست؟

سیستم جهانی ASYCUDA  از فناوری‌های پیشرفته ITC – از جمله امضای الکترونیکی، بیومتریک و XML استفاده می‌کند تا دولت‌ها و به‌ویژه اداره‌های گمرکی را با ابزارهای جدیدی که می‌توانند پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های امنیت، کارایی تجارت و مبارزه با فساد ایجاد کنند، ارائه می‌کند. سیستم آسیکودا به معنای جمع‌آوری درآمد مالیاتی بیشتر و هزینه‌های تراکنش کمتر است که آن را به ویترینی برای دولت الکترونیک تبدیل می‌کند.

 

 

ASYCUDA چیست؟

سیستم آسیکودا در ژنو توسط UNCTAD توسعه یافته است. این نرم‌افزار روی یک میکروکامپیوتر در محیط سرور کلاینت تحت سیستم‌عامل‌های UNIX و DOS و نرم‌افزار RDBMS (نرم‌افزار مدیریت پایگاه‌داده) کار می‌کند. ASYCUDA کدها و استانداردهای بین‌المللی توسعه‌یافته توسط ISO (سازمان بین‌المللی استاندارد)، WCO (سازمان جهانی گمرک) و سازمان ملل را در نظر می‌گیرد.

ASYCODA چیست؟

ASYCUDA با استفاده از قوانین EDIFACT (تبادل الکترونیکی داده برای مدیریت، تجارت و حمل و نقل) تبادل الکترونیکی داده (EDI) بین بازرگانان و گمرکات را فراهم می‌کند. به منظور بهره‌مندی از آخرین نوآوری‌ها در فناوری اطلاعات (IT)، واحد توسعه و پیاده‌سازی فنی ASYCUDA++ را طراحی و توسعه داده است که از ابزارهای شی‌گرا در معماری کلاینت سرور استفاده می‌کند که بر اساس یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای است (RDBMS).

توضیحات تکمیلی درباره سیستم ASYCUDA

سیستم آسیکودا گمرکی (ASYCUDA) یک سیستم کامپیوتری مدیریت گمرک است که اکثر رویه‌های تجارت خارجی را پوشش می‌دهد. مانیفست‌ها و اظهارنامه‌های گمرکی را به همراه رویه‌های حسابداری، ترانزیت و تعلیق رسیدگی می‌کند. همچنین داده‌های تجاری را تولید می‌کند که می‌تواند برای تجزیه و تحلیل اقتصادی آماری استفاده شود. ASYCUDA از کدها و استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کند که توسط ISO (سازمان بین‌المللی استاندارد)، WCO (سازمان جهانی گمرک) و سازمان ملل متحد توسعه یافته‌اند. آن را می‌توان به گونه‌ای پیکربندی کرد که با ویژگی‌های ملی گمرکات کشورهای مختلف، تعرفه‌های ملی و قوانین ملی کشورها مطابقت داشته باشد. ASYCUDA با استفاده از استانداردهای رایج، مانند XML، تبادل الکترونیکی داده (EDI) را بین بازرگانان و گمرکات فراهم می‌کند.

 

 

پیشینه ASYCUDA

در سال ۱۹۸۱، UNCTAD درخواستی از دبیرخانه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) برای کمک به تهیه آمار تجارت خارجی در کشورهای عضو دریافت کرد. پس از ارزیابی اولیه، به سرعت مشخص شد که این امر مستلزم مشارکت دفاتر ترخیص کالا از گمرک و نوسازی فرایندهای ترخیص کالا از گمرک برای دستیابی به نتایج کیفی است. UNCTAD با بهره‌گیری از پیشرفت‌های فناوری رایانه، پیشنهاد کرد که یک سیستم نرم‌افزاری گمرکی را توسعه دهد که ماژولار، قابل انطباق و دارای پیکربندی باشد تا بتوان از آن در شرایط دشوار استفاده کرد. در ابتدا، این طرح با شک و تردید پذیرفته شد، زیرا بسیاری از کشورها از سیستم‌های مین فریم با مهندسین کامپیوتر متخصص در محل برای پشتیبانی از آنها استفاده کردند. با این حال، با کمک برخی از کشورهای عضو، UNCTAD موفق به توسعه یک سیستم مدیریت گمرک شد که در حال حاضر معمولاً به عنوان ASYCUDA شناخته می‌شود.

پیشینه ASYCODA

 

سیستم آسیکودا در ابتدا بر روی میکروکامپیوترهایی توسعه یافت که با استانداردهای امروزی بسیار محدود بودند. برای پیاده سازی یک سیستم گمرکی پیچیده در یک محیط چندکاربره بر روی چنین پلتفرمی، باید یک راه‌حل فنی اعمال می‌شد. این راه‌حل ظرفیت این ماشین‌ها را تا حد زیادی افزایش داد. با گذشت سال‌ها ظرفیت و عملکرد میکروکامپیوترها به سرعت بهبود یافته و تجدید نظرهای اساسی در نرم افزار ASYCUDA منجر به سیستمی پایدار و بسیار قابل اعتماد شده است. علاوه بر این، انتقال به سیستم‌عامل یونیکس، انتخاب پلتفرم‌های سخت‌افزاری مناسب را گسترده‌تر کرده است. برای بهره‌مندی گمرکات و ادارات بازرگانی از آخرین نوآوری‌ها در فناوری اطلاعات (IT)، UNCTAD به طور منظم نسخه‌های جدید نرم‌افزار شاخص خود ASYCUDA را طراحی و توسعه می‌دهد و چهارمین و آخرین نسخه، ASYCUDAWorld، از جدیدترین نرم‌افزارهای باز و تکنولوژی مبتنی بر وب استفاده می‌کند و از آنها بهره می‌برد.

چرا ASYCUDA معرفی شد؟

ممکن است برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که لزوم معرفی سیستم ASYCUDA چیست؟ در زیر به علل آن پرداخته شده است:

  • زمان ترخیص سریع تر
  • بهبود خدمات در تجارت
  • افزایش جمع آوری درآمد
  • مدیریت منابع انسانی بهتر
  • اتکای بیشتر به فناوری اطلاعات
  • معرفی مدیریت ریسک

 

 

ASYCUDA  چگونه کار می‌کند؟

ASYCUDA یک سیستم کامپیوتری مدیریت گمرک است که اکثر رویه‌های تجارت خارجی را پوشش می‌دهد. مانیفست‌ها و اظهارنامه‌های گمرکی و همچنین مراحل ترانزیت و تعلیق را مدیریت می‌کند. همچنین داده‌های تجاری را تولید می‌کند که ممکن است برای تجزیه و تحلیل اقتصادی آماری استفاده شود.

ASYCUDA  چگونه کار می‌کند؟

چگونه ASYCUDA world را نصب کنیم؟

برای نصب نرم‌افزار سیستم آسیکودا متناسب سیستم‌عامل نصب شده روی کامپیوتر خود مطابق مراحل زیر عمل نمایید:

  1. تمام نسخه‌های موجود جاوا را حذف کنید
  2. برای بهترین عملکرد Asycuda این نسخه ۸ جاوا را دانلود و نصب کنید
  3. تنظیمات امنیتی جاوا را انجام دهید

سخن پایانی

پیشرفت تکنولوژی و پیدایش نرم‌افزارهای تحت وب گوناگون در حوزه‌های مختلف شغلی، انجام مراحل اداری را تا حد زیادی آسان نموده است. واردات و صادرات نیز در این امر استثنا نیستند. برای آسان‌تر شدن امورات گمرکی سیستمی تحت عنوان آسیکودا به وجود آمده است. این نرم‌افزار در کشورهای مختلفی استفاده می‌شود و بسیار پرکاربرد است.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

واردات و صادرات کالاها همواره با سختی‌های بسیاری همراه بوده است. از انتخاب تأمین‌کننده مناسب و پرداخت هزینه و حمل و نقل بگیر تا انجام امورات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک. همین سختی‌ها باعث تأسیس شرکت‌های بازرگانی واسطه شد تا واردکنندگان و صادرکنندگان کالا مراحل را به راحتی پشت سر بگذارند.

شرکت بازرگانی وانیکس یکی از این شرکت‌ها است. وانیکس یک شرکت بازرگانی واسطه است که با سال‌ها تجربه آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود است. این شرکت با داشتن کارشناسان مجرب در حوزه واردات کالا آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *