سرپرست ترخیص کیست؟

سرپرست ترخیص

این افراد که نقش مهمی در این زمینه دارد سرپرست ترخیص نامیده می‌شوند که در ادامه به توضیح مسئولیت وی می‌پردازیم. با این مقاله از بخش وبلاگ شرکت وانیکس همراه شوید:

سرپرست ترخیص محصول کیست؟

سرپرست ترخیص کالا کسی است که بتواند از عهده کنترل‌کردن، تقسیم‌کار، محاسبه برگ‌های کالاهای خریداری شده، نظارت بر بارگیری و کنترل نهایی ترخیص کالا و تهیه گزارش از مراحل عملیات بربیاید. در تعریف دیگر ترخیص‌کار به شخصی گفته می‌شود که در قبال قرارداد چه به‌صورت کتبی و چه شفاهی با صاحب بار در گمرک، امور مربوط به تشریفات گمرکی را بر عهده دارد.

 

 

"<yoastmark

وظیفه این افراد خارج کردن محموله یا کالای صادراتی به مقصد تعیین شده از سوی صاحب کالا در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه است. وظایف ذکر شده به عوامل متعددی بستگی دارد که موجب ترخیص سریع و کاهش هزینه‌ها خواهد شد از جمله: تجربه سرپرست در انجام پروژه‌های متعدد ترخیص محموله و اطلاعات علمی و قانونی.

وظایف سرپرست ترخیص چیست؟

  1. اخذ مجوزهای قانونی جهت ترخیص
  2. هماهنگی با صاحب کالا برای انجام مراحل قانونی ترخیص قبل از ورود کالا
  3. اخذ مجوز ثبت سفارش واردات محموله
  4. کاهش ضرر ناشی از خواب بار در گمرک

برای مثال کالاهایی که برای صادرات نیاز به مجوز از سازمان غذا و دارو، اداره دامپزشکی، علوم پزشکی، سازمان انرژی اتمی، جهاد کشاورزی و … دارند؛ در مورد این کالاها یک سرپرست ترخیص با تجربه و کاربلد با سرعت بخشیدن در روند اخذ مجوز، به ورود سریع و کم‌هزینه‌تر محموله تأثیر خواهد گذاشت.

 

 

مراحل کار سرپرست ترخیص چیست؟

پس از اعلام ورود محموله توسط شرکت حمل هوایی، دریایی یا زمینی، ترخیص‌کار موظف است اصل مدارک حمل را از صاحب کالا دریافت کرده و به گمرک مراجعه کند؛ این مدارک معمولاً از طریق پست به سرپرست ترخیص می‌رسد و او بعد از دریافت اسناد به شرکت مراجعه کرده و با ارائه اسناد حمل، قبض انبار تقاضا می‌کند.  لازم به ذکر است هزینه‌هایی همچون هزینه صدور  THC، ترخیصیه و قبض انبار بر عهده صاحب کالا است. امروزه با توجه‌به مبحث دولت الکترونیک و ملاحظات دولت، سعی بر این است که تمامی مدارک مالی مربوط به ترخیص به‌صورت بانکی باشد؛ در این شرایط سرپرست قبل از دادن مدارک به گمرک باید اسناد را به بانک ببرد تا پروسه‌های بانکی مثل ارائه کد ساتا انجام شود.

"مراحل

پس از طی شدن این مراحل، ترخیص‌کار بر اساس مدارک ارائه شده، کالا را در سامانه EPL گمرک ثبت می‌کند. بعد از مرحله ثبت و اظهار، هزینه واریزی برای گمرک معلوم می‌شود. اگر بار معافیت داشته باشد، این هزینه پرداخت نخواهد شد؛ وگرنه هزینه تعیین شده به صاحب کالا اعلام می‌شود و او مبلغ معین را به سرپرست، برای هزینه ‌کردن در سیستم بانکی پرداخت می‌کند. اما مسیر گمرکی کالا متفاوت است و می‌تواند سبز، زرد یا قرمز باشد. برحسب نوع مسیر گمرکی کالا، وظایف ترخیص‌کار نیز متفاوت است. در زیر چکیده‌ای از وظایف آنان در انواع مسیرها آورده شده است:

 

 

وظایف سرپرست ترخیص در انواع مسیرها

وظایف در مسیر سبز

در مسیر سبز، سرپرست باید بلافاصله با مراجعه به محل خروج، اجازهٔ خروج کالا را گرفته، و سپس به شرکت‌های حمل بار اعلام کند. در آخر یکی از شرکت‌های حمل کالا را، برای بارگیری و ارسال به انبار محموله کارفرما هماهنگ کند.

وظیفه در مسیر زرد

در مسیر زرد، مدارک به یکی از کارشناسان مجازی در گمرک فرستاده می‌شود تا درباره آن محموله کارشناسی کند و احتمال دارد اصل مدارک را بخواهد. حتی ممکن است کارشناس ایراداتی از قیمت، نحوه بارگیری و کیفیت کالا و… بگیرد و پیشنهادهایی را ارائه بدهد که باعث طولانی‌تر شدن ترخیص کالا می‌شود.

"وظایف

در مسیر زرد ترخیص‌کار وظیفه دارد تمامی اسناد ابتدایی را مجدداً بارگذاری کند و تمامی مدارک خواسته شده از طرف کارشناس را برایش ارسال کند و پاسخ‌گوی او باشد.همان‌طور که گفتیم اگر کارشناس ایراداتی به تعرفه و قیمت و… بگیرد، باید او را قانع کرد؛ اگر قانع شد، محموله مسیر سبز را طی خواهد کرد و به کالا اجازه خروج از گمرک داده خواهد شد.

وظایف در مسیر قرمز

اگر مسیر قرمز شود، علاوه بر کارشناس مجازی گمرک یک کارشناس دیگر هم برای ارزیابی حضوری مشخص می‌شود. سرپرست ترخیص وظیفه دارد با هماهنگی با این کارشناس، برای بررسی و ارزیابی فیزیکی محموله حاضر شود.

ترخیص‌کار باید توجه کند که به بار آسیبی نرسد و اگر احتمال می‌دهد که این ارزیابی و بررسی فیزیکی به بار ضرری می‌زند باید تمهیدات لازم را برای هماهنگی با جرثقیل، لیفتراک یا کارگران برای جابه‌جا کردن ایمن محموله انجام دهد. بعد از اشاره به همه این‌ها برخی موارد حین برسی توسط سرپرست ترخیص، ارزیابی می‌شوند این موارد عبارت‌اند از :

✔ همخوانی تاریخ سال ساخت کالا با موارد ثبت شده در برگه واردات کالا

✔ مستعمل بودن محصول و مطابقت آن با ادعای واردکننده

مدل دستگاه، کشور سازنده کالا، کشور مبدأ و حمل.

جواب سؤالات سرپرست ترخیص

۱- سرپرست در چه حوزه‌ای فعالیت دارد؟

سرپرست ترخیص کالا در حوزه امور مالی مربوط به ترخیص کالا و امور بازرگانی بوده فعالیت دارد.

۲- سرپرست ترخیص کالا باید چه توانایی‌ها و شایستگی‌هایی داشته باشد؟

 شایستگی‌ها و توانایی‌هایی از قبیل: بررسی قوانین، تحلیل و بررسی عوارض و هزینه‌های گمرکی، تعیین روش‌های ترخیص و خرید موفق، نظارت بر تجارت اینترنتی در ترخیص محموله، آنالیز منابع خرید و ترخیص محصول، برنامه‌ریزی و ارائه گزارش عملکرد، کنترل ترخیص محصولات موردنیاز از بازارهای جهانی و تجاری، همکاری در حمل کالاهای ترخیصی، کنترل ترخیص بار و تنظیم کردن قرارداد و……

"جواب

۳- ویژگی‌های یک سرپرست ترخیص ماهر چیست؟

آشنایی با انواع قوانین گمرک

امانت‌داری

راست‌گویی و مطمئن و قابل‌اعتماد بودن

کارت معتبر حق‌العمل‌کار در گمرک داشته باشد

آشنا بودن با تمام قوانین مرتبط

داشتن تجربهٔ آکادمیک کافی در حوزه ترخیص

توانایی انجام بهترین و سریع‌ترین کار در کوتاه‌ترین زمان

آشنا بودن با تشریفات اداری و گمرکی

آشنا بودن با مراحل ترخیص کالا

۴- ویژگی مدرک تحصیلی این شخص چیست؟

مدرک تحصیلی او باید مرتبط با امور گمرکی، مدیریتی باشد.

۵- هزینه آموزش سرپرست ترخیص کالا چقدر است؟

این هزینه در طی زمان تغییر می‌کند و باتوجه‌به قیمت ارز متفاوت است؛ اما امروزه مبلغی حدود ۹۰۰ هزار تومان می‌باشد.

۶- منظور از دوره سرپرست ترخیص کالا چیست؟

دوره سرپرست  یک دورهٔ تئوری در شکل بسته‌های آموزشی فیزیکی و محتوای آنلاین می‌باشد. در واقع به‌گونه‌ای طراحی شده است که یک میان‌بر واقعی برای صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه باشد.

۷- چگونه می‌توانیم مدرک معتبر سرپرست ترخیص کالا را اخذ کنیم؟

با شرکت در دوره‌های مجازی طراحی شده توسط برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها می‌توان مدرک مربوط به سرپرست ترخیص کالا را اخذ کرد.

سخن پایانی

امیدواریم تا اینجا با وظایف مسول ترخیص کالا و ویژگی‌هایش به‌خوبی آشنا شده باشید. درصورتی‌که برای ترخیص محصولات خود نیاز به راهنمایی گرفتن از پرسنل حرفه‌ای و باتجربه دارید که بدون ایجاد کمترین مشکل در امور مربوط به ترخیص و گمرک بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن کالای خود را از گمرک ترخیص کنید، شرکت تجاری وانیکس  آماده ارائه خدمات مختلف با بهترین کیفیت برای شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر