سرمایه گذاری هوشمند چیست؟

قطعاً انجام این اقدامات مثل بیان آن ساده نیست؛ اما با انجام برخی روش‌ها و تمرین‌ها، می‌توان به هوشمندی در سرمایه‌گذاری دست یافت. تیم مجموعه شرکت وانیکس همیشه به موفقیت کاربرانش در سرمایه‌گذاری می‌اندیشید؛ پس تا انتهای این مقاله از وبلاگ وانیکس، همراه ما باشید تا با روش‌های موجود برای سرمایه گذاری هوشمند آشنا شده و موارد مرتبط به آن را مطالعه نمایید.

 

 

چرایی و مراحل شروع سرمایه‌ گذاری هوشمند

اگر شما به جای سرمایه‌گذاری‌های هوشمند، پول‌های خود را در بانک پس‌انداز کنید، باوجود نرخ تورم بالا در ایران، سود حاصل از این، پس‌انداز جوابگوی نیازهای شما نخواهد بود. با این حال در صورتی که پول شما مدت‌زمان زیادی در بانک بماند، شما دچار ضرر شده و قدرت خرید خود را از دست می‌دهید.

چرایی و مراحل شروع سرمایه‌ گذاری هوشمند

اما اگر پول خود را هوشمند سرمایه‌گذاری کنید، برعکس این اتفاق، رخ می‌دهد؛ یعنی در این روش، میزان رشد سرمایه شما بیشتر خواهد بود. به لطف اثر مرکب و با گذشت زمان، در سرمایه‌گذاری هوشمند، پول شما می‌تواند چندین برابر شده و همیشه رشد آن ادامه دار باشد. حال که متوجه شدید چرا باید سرمایه‌گذاری‌های هوشمند انجام دهید، بهتر است با مراحل و گام‌های موجود برای شروع آن نیز آشنا شوید. این مراحل عبارت‌اند از:

قدم اول، از پول دادن به دیگران امتناع کنید تا سرمایه شما بر باد نرود

روشن است که کار کردن با افراد تازه کار و یا استخدام افرادی که موجب هدر رفتن سرمایه شما می‌شوند، کار هوشمندانه‌ای نیست. مواجهه با این افراد در مسیر سرمایه‌گذاری، ممکن است برای هر فردی رخ دهد. به عنوان نمونه شاید شما به اشتباه یک مشاور مالی استخدام نمایید که توانایی تشخیص ریسک‌ها و ضررها را نداشته و یا در زمینه نامناسبی، پول شما را سرمایه‌گذاری کند. برای اینکه در این راه مطمئن‌تر قدم بگذارید، بهتر است خودتان با روش‌های مدیریت مالی آشنا شده و احتیاط‌های لازم را انجام دهید. اگر خودتان سررشته‌ای از مطلب داشته باشید، می‌توانید به محض اینکه احساس خطر کردید، مشاور ناوارد را رد کرده و یک مشاور زبده استخدام نمایید.

 

 

قدم دوم داشتن برنامه مالی

اگر تصور شما از سرمایه گذاری هوشمند این است که در کمترین زمان به سود بیشتری دست یابید، این کاملاً اشتباه است. منظور از این سرمایه‌گذاری، روندی است که به سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهد که با برنامه‌ریزی‌های مالی صحیح و آینده‌نگرانه، به اهداف مالی خود دست یابید. با این برنامه‌ریزی شما موانع موجود و استراتژی‌ها را شناخته و باوجود این موانع، باز به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوید. به‌عبارت‌دیگر در سرمایه‌گذاری هوشمند، استراتژی‌های موجود برای هر نوع سرمایه‌گذاری، متفاوت است. به‌عنوان نمونه، افرادی که جوان هستند به سمت آن دسته از سرمایه‌گذاری‌های می‌روند که سریع به پول نقد و سوددهی برسند. افراد سالمند هم به سمت استراتژی‌های می‌روند که برای زمان بازنشستگی آنان درآمد و سود خوبی داشته باشد؛ افرادی هم که دهه ۶۰ زندگی خود را سپری می‌کنند، تمرکزشان بر استراتژی‌های بازگشت مالی بیشتر، است.

قدم سوم، فهمیدن اینکه چه دارایی‌هایی باید خریدوفروش شوند

پس از اینکه یک برنامه‌ریزی مالی برای خود ایجاد کردید، باید دارایی‌ها را در شرایط مختلف اقتصاد کلان پیگیری نمایید. همیشه با توسعه اقتصاد، سهام و کالاها افزایش می‌یابند؛ این در حالی است که ارزش اوراق قرضه در وضعیت بد اقتصادی بیشتر می‌شود. البته قابل‌ذکر است که شرایط سرمایه‌گذاری در هریک از مسائل گفته شده کاملاً با همدیگر متفاوت است؛ دلیل این تفاوت نیز مختلف بودن میزان عرضه و تقاضا در کسب‌وکارهای مختلف است.

 

 

یک مثال برای فهم عمیق این موضوع:

در سال ۲۰۰۸ که بحران اقتصادی سرتاسر دنیا را فرا گرفته بود، در سرمایه‌گذاری، اوراق قرضه نقش پررنگی ایفا می‌کردند؛ زیرا در آن شرایط، اغلب سرمایه‌گذارها، به فروش محصولات و سهام خود، تمایل بیشتری داشتند. منظور از این مثال و مطالب فوق این است که نباید به‌هیچ‌وجه در یک حیطه سرمایه‌گذاری نمایید؛ چون این کاملاً چیزی تضاد سرمایه گذاری هوشمند است.

قدم چهارم، دانستن اینکه چه سهامی باید به خرید و فروش برسد

به عنوان یک سرمایه‌گذار، شما باید پس از طی مراحل گفته شده در بالا، مثلاً بعد دانستن اینکه به چه شکلی می‌توانیم در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم، باید قدم‌های بعدی خود را بردارید. به عنوان نمونه، تصمیم بگیرید که به خریدوفروش چه سهامی باید بپردازید.

برای تصمیم‌گیری درست در این مورد، شما باید به سه مسئله مهم توجه ویژه داشته باشید. مسئله فنی، ساختاری و فرضی. مسئله فنی با استفاده از نمودارهای تجارت، روند سهام مختلف را تعین می‌کند. مسئله ساختاری، برای تعین ارزشمندی یا بی‌ارزشی سهام، از مسائل اقتصادی و نرخ‌های مالی استفاده می‌کند. مسئله فرضی نیز، در مورد کارهایی که باید سرمایه‌گذار انجام دهد، به بحث می‌پردازد.

قدم پنجم، همیشه گوش به زنگ باشید

دنبال کردن اهداف و تعیین اولویت‌ها در برنامه مالی، یعنی همین گوش به زنگ بودن. دنبال کردن آن تخصیص‌های سرمایه‌ای که به دنبال اهداف و اولویت‌ها هستند نیز جزو این بخش محسوب می‌شوند. توجه کنید که برای رسیدن به اهداف، باید نسبت به انتخاب سهام و اوراق بهادر اقدام نمایید.

 

 

قدم ششم، همیشه باهوش و زیرک باشید

در انسان، ترکیبی از احساس و منطق وجود دارد. اینکه انسان چه مسیری را طی کند از احساسات منشأ می‌گیرد که این احساسات نیز از درون یافته‌های انسان، سرچشمه گرفته‌اند. اما بخش هوشمند و منطقی، به‌گونه‌ای است که با بررسی و تجزیه دلایل، اهداف و برنامه‌های شما، اقدام به اتخاذ تصمیماتی برای شما می‌کند. این تصمیمات اتخاذ شده با بخش منطقی، هیچ ارتباطی با احساسات و افکار درونی شما ندارند.

قدم هفتم، خودتان را بشناسید

همه ما اهداف سرمایه‌گذاری گوناگونی داشته و چارچوب زمانی متفاوتی را برای رسیدن به این اهداف مشخص می‌کنیم. برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها کوتاه‌مدت هستند؛ مانند وقتی که می‌خواهیم برای تعطیلاتمان یک پولی را کنار بگذاریم و برخی دیگر نیز مانند پس‌انداز برای بازنشستگی، بلندمدت هستند. علاوه بر تفاوت زمانی هر سرمایه‌گذاری، آن‌ها ازنظر راحتی و ریسک‌های سرمایه‌گذاری نیز باهم متفاوت‌اند. باید سطح ریسک‌پذیری خود را بشناسید تا بتوانید در این کار موفق‌تر عمل نمایید. برای درک بهتر موضوع، در ادامه برخی از نکاتی را که باید به عنوان یک سرمایه‌گذار رعایت کنید را آورده‌ایم:

نکاتی برای سرمایه‌ گذاری هوشمند

در این نکات، راه کار‌های کوتاه و ساده، برای سرمایه گذاری هوشمند به شما معرفی‌شده‌اند.

واقع بین بودن

بالاترین بازده ممکن، هدف سرمایه گذاری هوشمند نیست. شما باید تصمیمات خود را برای یک سرمایه‌گذاری آگاهانه و واقعی متناسب با اهداف خود بگیرید. بهتر است با استفاده از مدل SMART، اهداف خود را تعین کنید.

 دنبال کردن یک برنامه دقیق

پیشنهاد ما به شما این است که برنامه‌ریزی دقیق تدوین کرده و نسبت به آن متعهد باشید. شما باید اهداف خود را از سرمایه‌گذاری، چالش‌های پیشرو و هر موردی که ممکن است در این مسیر به آن برخورد کنید، مکتوب کرده و در شرایط سخت آن‌ها را مرور نمایید تا فراموش نکنید.

نکاتی برای سرمایه‌ گذاری هوشمند

 خودداری از اعتماد کورکورانه به دیگران

این واقعیت را در نظر داشته باشید که این سرمایه و پول شما است و درنتیجه به اندازه ارزش و قدری که برای شما دارد، برای هیچ‌کس اهمیت زیادی نخواهد داشت؛ پس بهتر است به هیچ‌کس کورکورانه اعتماد نکنید که این موضوع می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه شما شود.

نرفتن به دنبال افسانه‌ها

شما نباید به تبلیغات و وعده‌هایی که می‌شنوید گوش کنید. توجه داشته باشید اگر کسی به شما تضمین بازگشت سود زیاد در سرمایه‌گذاری را می‌دهد، باید زنگ خطر را در ذهن خود به صدا دربیاورید.

خودداری از اعتماد بیش از حد به گذشته

اگر استراتژی آینده را روی عملکرد گذشته بنا نهید، قطعاً کار چندان درستی انجام نداده‌اید. همان‌طور که می‌دانید سرعت تغییروتحول در بازارهای مالی بسیار زیاد است؛ پس باید جهت برنامه‌ریزی برای آینده از گذشته درس بگیرید، نه اینکه صرفاً از عملکردهای گذشته خود استفاده کنید.

وام نگیرید مگر برای سرمایه‌گذاری

در هر صورت، پس از اینکه وام گرفتید، شما به وام‌دهنده بدهکار خواهید بود. پس بهتر است زمانی که می‌خواهید وام بگیرید، از آن، جهت سرمایه‌گذاری استفاده کنید. این تنها مدل منطقی، در گرفتن وام به نظر می‌رسد.

وام نگیرید مگر برای سرمایه‌گذاری!

کنترل هیجان در سرمایه گذاری

اگر یک برنامه‌ریزی درست داشته و نسبت به اجرای آن پایبند باشید، از تصمیمات و اشتباهات تکان‌دهنده دوری می‌کنید؛ به عبارت دیگر برنامه‌ریزی و پایبندی به آن، جلوی اشتباهات را می‌گیرد؛ به خاطر همین است که برنامه‌ریزی یکی از ضروریات در سرمایه گذاری هوشمند به شمار می‌رود.

 

 

سخن پایانی با وانیکس

در این مطلب از وبلاگ وانیکس، با شما درباره سرمایه گذاری هوشمند صحبت کردیم، از ضرورت‌ها و نیازهای هوشمندی در سرمایه‌گذاری سخن گفته و راه‌کار‌هایی را برای انجام این سرمایه‌گذاری در اختیارتان قرار دادیم. امیدوارم با توجه و بهره‌گیری از این نکات و همچنین مشورت گرفتن از مشاورهای مالی خود بتوانید در سرمایه‌گذاری موفق عمل کنید. شما می‌توانید در صورت هرگونه سؤالی، با مشاوران مجموعه ما تماس گرفته و سؤالات خود را به آنان مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *