دیسپچ در بازرگانی چیست؟

در مورد این قرارداد برای اجناس و کالاهای مختلف زمان بندی خاصی در نظر گرفته شده است که اغلب برای محصولات فاسد شدنی و مواد خوراکی ممکن است مدت زمان تعیین شده زودتر باشد. حمل و نقل باید تمام ضوابط و شرایط کالا به صورت کامل قید گردد تا طرفین معامله دچار خسارت و یا ضرر و زیان نشوند. در ادامه با دیسپچ در بازرگانی بیشتر آشنا می‌شوید. در تجارت جهانی دریایی باید تمام ضوابط و قوانین مربوط به تجارت رعایت شود تا چنانچه معامله با کشورهای خاصی انجام می گیرد، تمام قوانین آن رعایت گردد.

 

 

دیسپچ در بازرگانی چه زمانی رخ می دهد؟

در قراردادهای تجاری که در داخل و خارج انجام می شود، حمل و نقل به موقع و سریع با کشتی هم در نظر گرفته می شود، زیرا حمل بار به بعضی کشورها یا مناطق فقط از طریق دریایی میسر است که در این حمل و نقل بین مالک اجناس و کسی که کشتی را برای حمل بار اجاره کرده است، یک قرارداد معین با توضیح و بیان تمام شرایط جنس و کالا به صورت کتبی و با مفاد کامل بسته می شود که در آن حتی ساعت دقیق  حمل بار ، ترخیص و بارگیری در مقصد هم ذکر می گردد تا هر دو طرف بتوانند با خیال راحت از این حمل و نقل سود کافی را در زمان مقرر ببرند.

دیسپچ  در بازرگانی چه زمانی رخ می دهد؟

این متن باید طبق قوانین بین المللی تجارت جهانی باشد به طور مثال شیوه پرداخت هزینه ها به قیمت ارز و پول متعارف باشد و قوانین تجارت کشورهای مختلف در تجارت رعایت شود. دیسپچ در بازرگانی گاهی به دلیل شرایط جوی دریا و توانمندی دریادار در هدایت  کشتی و یا سرعت مناسب و نداشتن توقف ممکن است بار زودتر از موعد و در بازه زمانی کمتری به مقصد برسد که در این صورت طبق قراردادی  که بین طرفین بسته شده باید دیسپچ اتفاق بیفتد، یعنی در قرارداد اولیه میزان پاداش مربوط به رساندن زود هنگام کالا هم قید شده است تا در بین طرفین اختلافی پیش نیاید. در این قرارداد میزان پاداش یا دیرکرد کالا به صورت کامل نوشته می شود. دیسپج شامل عودت کانتینر هم می گردد، یعنی اگر کانتینر زودتر به صاحبش برگردانده شود پاداشی مقرر شده است که به موقع و معمولا با دلار پرداخت می شود. در دیسپچ باید طرفین معامله شرایط انصاف را رعایت کرده و در صورت امکان و با توافق لازم، مسئولیت های حمل بار و ترخیص در اسکله و بندر را به عهده بگیرند.

 

 

قواعد اینکوترمز در دیسپچ

در خرید و فروش یک کالا باید قوانین مربوط به دیسپچ ذکر گردد ، به طور مثال تخلیه بار بر عهده چه کسی است تا در زمان بارگیری هر طرف شرایط خود را بداند و اگر در قرارداد ذکر شده باشد باید رعایت گردد و خریدار موظف است تمام تعهدات خود را انجام دهد که بعضی از امور توافقی بوده و طرفین قبول می کنند. برای مثال:

قواعد اینکوترمز در دیسپچ

  • طبق این قرارداد وظیفه حمل، مخصوص خریدار بوده و فرد باید در انجام تعهدات خویش پایبند باشد. اگر هر مبلغ برای دیسپچ یا دموراژ قید شده است خریدار باید آن را بپردازد.

این یکی از قواعد اصلی و مهم است

  • اگر هنگام بستن قرارداد شرایط خاصی توسط طرفین اعلام نشود، فروشنده موظف است که تا مرحله ارسال کالا را برای خریدار انجام دهد و پس از بارگیری مراحل مربوط به مقصد بر عهده خریدار بوده و باید انجام شود.
  • در مورد قوانین اختصاصی مربوط به بارگیری یا ترخیص کالا، باید قبل از انجام هر کاری از وزارت معدن و صنعت و تجارت مجوز صادرات دریایی گرفته شود که تابع قوانین صادرات و واردات کشور در تمام شرایط است.

 

 

تفاوت دیسپچ با دموراژ

دیسپچ در بازرگانی با دموراژ در تضاد هستند، دیسپچ در مورد زود رساندن کالاست که مستلزم پاداش است و اگر برعکس شود و کالا با تاخیر به مقصد برسد و محموله خراب شود و یا نوبت ترخیص آن از سوی اسکله و یا بندر بگذرد، در این صورت کسی که کشتی را اجاره کرده مستلزم جریمه شده و باید خسارت این ضرر و زیان را بپردازد. این میزان خسارت باید در قرارداد اولیه با ذکر مقدار خسارت در هر روز تعیین گردد تا طرفین قرارداد بدانند که باید نسبت به انجام تعهدات خویش تعهد داشته و آنها را خوب انجام دهند.

این مورد برای عدم رجعت به موقع کانتینر هم صادق است، یعنی اگر کالایی نیاز به بارکش یا کانتینر داشته باشد، پس از اجاره کانتینر و عقد قرارداد استفاده از کانتینر، باید کانتینر به صورت سالم و در موعد مقرر به دست مالکش برسد. اگر چنانچه صاحب بار و یا کسی که کشتی را اجاره کرده نتواند این کانتینر را به موقع به دست صاحبش برساند، باید بتواند در موعد مقرر و سالم و بی خدشه کانتینر را عودت دهد.

تفاوت دیسپچ با دموراژ

اگر چنین اتفاقی رخ ندهد و کانتینر معطل شده و در راه توقف داشته باشد، باید جریمه تاخیر ان دقیق محاسبه شده و به مالک پرداخت شود، چرا که ممکن است در زمانی که کانتینر توسط این افراد معطل شده است، بتواند توسط شرکت های دیگر به کار گرفته شود.

در مواردی تخفیف یا بخشش برای دیرکرد وجود دارد، اگر هوا مساعد نباشد و بارگیری به تاخیر افتد شامل جریمه نخواهد بود. تمام قوانین دموراژ باید در تجارت و حمل بار با کشتی قید گردد. گاهی برندی مانند مستر سوییمر می تواند حمل کالای شما را با کمترین خطر و جریمه به مقصد برساند و یا به شما مشاوره کافی بدهد تا تجارت خوبی داشته باشید.

دیسپچ  در بازرگانی مستلزم داشتن تمام قوانین مربوط است تا هیچ تاجری دچار خسارت و یا ضرر در تجارت نگردد. دانستن راه های اصلی در تجارت موجب افزایش ارز آوری می گردد و وارد کننده و صادر کننده می توانند با دانستن این موارد به شکوفایی تجارت از طریق دریا کمک کند.

جمع بندی

در تجارت داخلی و جهانی قواعدی نهفته است که هر فرد یا شرکتی که اقدام به تجارت دریایی می کند باید ان را دانسته و به خوبی رعایت کند. چنانچه تاجر یا شرکتی به این امور واقف نباشد، حتما در تجارت و یا داد و ستد خویش دچار نقص بوده و ناخواسته مجبور به پرداخت عوارض و جریمه هایی خواهد شد. این قوانین معتبر دارای بندهایی هستند که به موجب ان باید طرفین معامله بر اثر این قوانین تعهداتی پذیرفته و عمل نمایند.

یکی از این قوانین، دیسپچ در بازرگانی است که چنانچه فرد یا شرکتی که وظیفه حمل کالا یا کرایه کانتینر را برعده گرفته بتواند در موعد مقرر آن را به مقصد برساند و یا کانتینر را در زمان مقرر تحویل دهد. در دیسپج باید طرفین معامله میزان پاداش و یا دیرکرد کانتینر را قید کنند و از طرفی در مورد رعایت حقوق طرفین کوشا باشند.

این تجارت باید زیر نظر وزارت صنعت و معدن و تجارت انجام گیرد تا علاوه بر رعایت استانداردهای جهانی، ارز آوری مناسبی هم صورت گیرد. در مورد قوانین حمل بار در کشتی هم باید تمام قوانین حمل بار قید گردد، زمان رسیدن کشتی، تعهد هر یک از طرفین طبق قرارداد، شرایط جوی دریا، نوع بار و شرایط نگهداری در کشتی قید شود.

جمع بندی در وانیکس

اگر چنانچه در یک نوبت از بار کشتی، مقدار بار زیاد باشد و نیاز به کانتینر باشد، این وسیله توسط شرکت های حمل بار برای تاجران و افرادی که صادرات و واردات انجام می دهند، آماده می شود  و در زمان های مختلف در اختیار آنان قرار می گیرد و اگر در موعد مقرر به دست صاحبش نرسد دچار جریمه دیرکرد خواهد شد.

شرکت وانیکس تمام روش های استفاده از این قوانین را به شما خواهد گفت و شما می توانید در بهترین زمان بار و محصول خود را ترخیص کرده و در کمترین زمان ممکن بارگیری کنید. در قوانین تجارت، مواد فاسد شدنی و خوراکی باید توسط کشتی های باربری با رعایت موازین بهداشتی صورت گیرد که دارای شرایط استاندارد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *