دوره بازگشت سرمایه چیست

دوره بازگشت سرمایه چیست

در واقع دوره بازگشت سرمایه یکی از بهترین شاخص‌های عملکردی در سازمان‌ها به شمار می‌آید که در پیشرفت یک سازمان نقش موثری هم دارد. اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که دوره بازگشت سرمایه چیست یا نرخ بازگشت سرمایه به چه مواردی اشاره دارد، با ما در وانیکس همراه باشید.

 

 

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یکی از شاخص‌های مالی است که با استفاده از آن میزان سودی که یک سازمان به دست آورده است، محاسبه شده و معین می‌شود. با استفاده از این شاخص، نسبت درآمد به میزان داده‌ها یا سرمایه تعیین شده و پیشرفت یک کسب و کار مشخص می‌شود. به طور کلی Return on investmen یا roi هر چقدر که بزرگتر باشد بدین معنا است که این کسب و کار سود بیشتری را به دست آورده است. با استفاده از این شاخص پر اهمیت شما می‌توانید یک شغل پر سود را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. زمانی که شما شاخص بازگشت سرمایه در دوره‌ای مشخص را مورد استفاده قرار می‌دهید، توانایی آن را خواهید داشت که ضرر و زیان کسب و کار خود را به سود تبدیل کنید و در بازار فروش بدرخشید.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

برای به دست آوردن مقدار roi باید ابتدا سود کسب و کاری که در آن سرمایه گذاری کرده‌اید را به دست آورید و سپس مقدار سود را بر مقدار هزینه‌های سرمایه گذاری شده تقسیم کنید. در نهایت عدد را به درصد تبدیل کنید. این عدد با تحلیل‌های مختلف می‌تواند برای سرمایه گذاری بهینه به شما کمک کند.

 

 

کاربرد ROI

کاربردهای فراوانی از شاخص دوره بازگشت سرمایه به عمل آمده است. ممکن است این شاخص برای کسب و کار شما سود بیافریند. پس باید با کاربردهای مختلف آن آشنایی کامل داشته باشید. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • واگذاری سود به دیگران
  • دریافت سود بیشتر
  • انتخاب بهترین طرح در سازمان‌ها
  • گرفتن تصمیمات بهینه
  • به دست آوردن موفقیت در مدت زمانی کوتاه
  • قابل استفاده در تمامی سازمان‌ها

آموزش محاسبه دوره بازگشت سرمایه

سوال اصلی بسیاری از افرادی که می‌خواهند به بهترین شکل ممکن در بازار فروش سرمایه گذاری کنند این است که چگونه دوره بازگشت سرمایه را محاسبه کنند. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. برای این که بتوانید میزان دوره بازگشت سرمایه را به شکل یک عددد به دست آورید، لازم است که میزان سود را طبق آنچه که در مطلب فوق گفته شد، بر میزان سرمایه اولیه تقسیم کنید و سپس عدد نهایی را به درصد تبدیل نمایید. اگر شما قبل از سرمایه گذاری در یک حرفه خاص این شاخص را به کار ببندید، بدون شک طرحی را برای سرمایه گذاری کردن انتخاب می‌کنید که پشیمانی ندارد.

 

 

شاخص دوره بازگشت سرمایه متحرک

برای این که بتوانید شاخص دوره بازگشت سرمایه در یک بازه زمانی خاص را با دقت بیشتر محاسبه کنید، می‌توانید از شاخص دقیق‌تری به نام شاخص بازگشت سرمایه متحرک استفاده کنید. این شاخص جریانات نقدی که تنزیل شده هستند را با یکدیگر جمع می‌زند و یک عدد کلی را به شما ارائه می‌کند. این عدد به هر میزان که بزرگتر باشد، یعنی کسب و کار شما سود خوبی دارد.

شاخص دوره بازگشت سرمایه متحرک

مزایای محاسبه ROI

بدون شک محاسبه دوره بازگشت سرمایه مانند هر شاخص مالی دیگر دارای یک سری مزایای خاص است. این مزایا عبارتند از:

  • ساده بودن محاسبه عدد نهایی بازگشت سرمایه
  • درک ساده‌ی این عدد و تفسیر راحت آن
  • انعطاف پذیری دوره بازگشت سرمایه
  • یک شاخص بسیار کاربردی در زمینه سرمایه گذاری در طرح‌های مختلف
  • در نظر نگرفتن واحد پولی کشورها و کارآمد بودن برای هر نوع کسب و کاری

روش های محاسبه دوره بازگشت سرمایه

همان طور که گفتیم، روش‌های گوناگونی برای محاسبه دوره برگشت سرمایه وجود دارند که در ادامه این روش‌ها برای شما شرح داده شده‌اند:

روش اول: روش تجمعی ساده

یکی از روش‌های محاسبه دوره بازگشت سرمایه، روش تجمعی ساده است. در این روش درآمدهای یک طرح خاص را با هم جمع کرده و سپس آن را با سرمایه اولیه مقایسه کرده و سود و زیان را به دست می‌آورند. این روش، شیوه قابل اعتمادی نیست. دلیل این امر این است که در روش تجمعی ساده تورم، ریسک، سقوط پول و ارزش پول در زمان‌های مختلف در نظر گرفته نمی‌شود و این یک عیب بزرگ است.

روش دوم: روش تجمعی تنزیلی

برای این که نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید، روش تجمعی تنزیلی بهترین روش است. در این روش نقاط ضعفی که شیوه قبل دارد، دیده نمی‌شود. یعنی ریسک، تورم، ارزش پول و مواردی از این قبیل همگی در نظر گرفته می‌شوند.

برای این که بتوانید نرخ بازگشت سرمایه را به کمک روش تجمعی تنزیلی به دست بیاورید، باید ابتدا یک جدول که پنج ستون مختلف دارد را بکشید. در ستون اول زمان، در ستون دوم سرمایه گذاری اولیه، در ستون سوم درآمد، در ستون چهارم نرخ تنزیل و در ستون پنجم درآمدهای تنزیل شده را بنویسید. به کمک این اطلاعات به راحتی می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه را به دست بیاورید.

مزایا و معایب روش های محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

همان طور که پیش‌تر گفتیم، روش تجمعی تنزیلی نسبت به روش اول، قابل اعتمادتر است اما این بدان معنی نیست که این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را ندارند. در کل هر روشی که برای محاسبه شاخص roi به کار گرفته شود، دارای مزایا و معایب زیر است:

  1. با استفاده از دو روش فوق شما نمی‌توانید نرخ نقدینگی را به دست بیاورید.
  2. ادامه محاسبه سودآوری فرآیندهای مالی یک کسب و کار با استفاده از روش‌های مذکور امکان پذیر نیست. در اینجا ممکن است یک کسب و کار پس از این که به سود مطلوب رسید، افول کند. بدین صورت که شما تصور می‌کنید که ادامه این فرآیند به همان شکل پیش می‌رود اما در اصل این چنین نیست. ممکن است در ادامه ضرر هم کنید.
  3. با استفاده از این روش‌ها ممکن است خطاهای انسانی زیاد شوند و میزان سود و ضرر به خوبی مشخص نشود. در اینجا راهی برای جبران نخواهد بود.

نکات مهم درباره محاسبه دوره بازگشت سرمایه

بدیهی است که به هنگام استفاده کردن از شاخص دوره بازگشت سرمایه باید یک سری نکات مهم را در نظر داشته باشید:

  • نکته اول:

نکته مهمی که باید در مورد این شاخص مالی کارآمد بدانید این است که ارزش زمانی پول با محاسبه شاخص دوره بازگشت سرمایه خنثی می‌شود. یعنی مقادیر مختلف ارزش پول در زمان‌های مختلف برای محاسبه این شاخص اهمیت چندانی ندارد. در صورتی که نرخ بازدهی داخلی یا شاخص ارزش خالص فعلی ارزش زمانی پول را در نظر می‌گیرند.

نکات مهم درباره محاسبه دوره بازگشت سرمایه

  • نکته دوم:

شما با محاسبه این شاخص باید بتوانید هزینه‌های غیر کارآمد را از بین ببرید. همچنین شما با این شاخص می‌توانید هزینه‌های لازم برای جبران خسارات را به صورت برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار دهید.

مشکلات بازگشت سرمایه چیست؟

  • دوره بازگشت سرمایه توانایی محاسبه کردن میزان سرمایه و سود را در زمانی که پول در دست شما نیست را ندارد.
  • اگر یک شرکت بخواهد به سود دلخواهی برسد، نمی‌تواند از این نرخ استفاده کند؛ چرا که نرخ بازگشت سرمایه در مورد میزان سود در آینده هیچ اطلاع کاملی را به شما نمی‌دهد.
  • شما باید فردی که در زمینه انجام محاسبات مالی تخصص دارد را برای محاسبه این شاخص استفاده کنید تا نتایج مطلوبی را به دست بیاورید.

 

 

با وانیکس سود کنید!

لازم به ذکر است که دوره بازگشت سرمایه می‌تواند شما را از ضررهای احتمالی یا انتخاب نادرست نجات دهد. اما چگونه؟! این نرخ میزان سرمایه و سود را با هم تطبیق می‌دهد و سپس یک طرح کلی، اما برنامه‌ریزی شده را از آینده کاری شما ترسیم می‌کند. با این طرح شما متوجه می‌شوید که آیا در آینده به سود خواهید رسید یا نه. شما می‌توانید در این زمینه از مشاورین ما در وانیکس کمک بگیرید و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه کسب و کار خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر