حق العمل کار گمرک چیست و حق العمل کار کیست؟

حق العمل کار گمرک

حق العمل کار گمرک درواقع شخصی است که از طرف صاحب کالا مأمور شده تا مراحل ترخیص کالا از گمرک را انجام دهد. در این مقاله به بررسی حق العمل کار گمرک می‌پردازیم.

حق العمل کار کیست؟

کارگزار گمرک یا حق العمل کار شخصی است که وکالت صاحبان کالا را بر عهده می‌گیرد تا تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص کالاهای آنها را انجام دهد. وظایف کارگزار باید به طور دقیق در وکالت‌نامه‌ای که از سوی گمرک تنظیم می‌شود، ثبت شده باشد. همچنین کارگزار گمرکی باید پروانه کاری خود را از گمرک دریافت نماید تا بتواند ترخیص کالاها را بدون مشکل انجام دهد. کارگزار یا حق العمل کار شخصی است که با نام خود اما به حساب و فردی دیگر اقدام به معامله می‌کند و برای انجام این کار دستمزد دریافت می‌کند.

 

 

حق العمل کار کیست؟

پروانه کارگزار گمرکی

برای آنکه کارگزار بتواند به وکالت از صاحب کالا مراحل ترخیص کالا از گمرک را بدون هیچ مشکلی انجام دهد، باید پروانه مخصوص از گمرک دریافت کرده باشد. البته باید اشاره کنیم که سازمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌ها که کارمندان خود را به عنوان نماینده برای ترخیص کالا معرفی می‌نمایند نیازی به ارائه پروانه گمرکی ندارند.

تسهیلات ویژه برای کارگزار گمرکی

گمرک کشور برای اشخاص حقیقی و حقوقی که از کارگزار گمرکی برای انجام امور گمرکی خود بهره می‌گیرند امتیازهایی در نظر می‌گیرند که عبارت‌اند از:

  • ارزیابی و بررسی کالاها با ملایمت بیشتر.
  • اعتبار اشخاصی که از کارگزار گمرکی استفاده می‌کنند نزد گمرک بیشتر است.

 

 

نحوه اظهار گمرکی توسط کارگزار گمرکی

اگر صاحبان کالا برای انجام تشریفات گمرکی خود از کارگزار گمرکی بهره بگیرند، در اظهارنامه گمرکی خود در بخش صاحب کالا باید نام خود را وارد کنند، اما در بخش حق العمل کار و اظهارکننده باید نام و مشخصات کارگزار گمرکی ثبت شود.

نحوه اظهار گمرکی توسط کارگزار گمرکی

تخلفات کارگزار گمرک

اگر کارگزار گمرکی عمداً اظهارنامه تنظیم کند که باعث شود ضرر مالی به دولت وارد شود، تخلفاتش توسط کمیسیونی متشکل از افراد زیر رسیدگی می‌شود:

  • یک نماینده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت
  • یک نماینده از طرف اتحادیه کارگزاران گمرکی که توسط اتاق بازرگانی معرفی شده است
  • یک نماینده از گمرک کشور

اهمیت کارگزار گمرکی در ترخیص کالا

وقتی هر کالایی وارد کشور می‌شود باید حتماً از گمرک ترخیص شده و مجوزات قانونی را دریافت کند. به همین خاطر صاحبان کالا یک شخص حقیقی یا حقوقی را که به امورات گمرکی تسلط کامل دارد،  به عنوان وکیل خود در نظر می‌گیرد تا کارهای ترخیص کالا را انجام دهد. معمولاً هر شخص حقیقی تا ۱۰ مرتبه می‌تواند از کارگزار گمرکی برای ترخیص کالای خود از گمرک استفاده کند. نحوه کار به این صورت است که واردکننده کالا وکالتی از جانب خود به کارگزار گمرکی می‌دهد و به این ترتیب این فرد تمام امور گمرکی مربوط به ترخیص کالا را انجام می‌دهد.

 

 

انواع کارگزاران گمرکی

کارگزاران گمرکی به دو دسته تقسیم می‌شوند. البته از هر دو گروه یک تعهدنامه بانکی یا مبلغی به صورت نقد به عنوان ضمانت دریافت می‌شود.

مبلغی که به عنوان ضمانت دریافت می‌شود تا زمانی که کارگزار مشغول به کار است به صورت سپرده ثابت در بانک نگهداری می‌شود. مبلغ مورد نظر متناسب با درآمد سالانه تغییر می‌کند و در صورت نیاز نیز افزایش می‌یابد.

وظایف کارگزار گمرک

  • تمام امور گمرکی مربوط به ترخیص کالا را انجام دهد
  • مدیریت مراحل واردات و صادرات کالاها
  • مراحل ترخیص کالا را بدون چشم داشت به سود مالی کالا انجام دهد
  • از موقعیتی که به وی داده شده است سو استفاده نکند

وظایف کارگزار به عنوان ترخیص کار

وظایف کارگزار به عنوان ترخیص کار

  • مشاوره دادن برای مشخص کردن تعرفه و ارزش کالا
  • اطلاعات وی درباره امور گمرکی باید به روز باشد
  • ترخیص کالاها را در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام دهد
  • باید در استان‌هایی که گمرک دارند دفتر کار داشته باشد
  • باید هزینه‌های مربوط به گمرک را پرداخت کند
  • باید آشنایی کافی با سیستم epl مربوط به اظهارنامه الکترونیکی داشته باشد
  • کارگزاران در صورتی که کارت بازرگانی داشته باشند میتوانند یکی از کارمندان خود را به عنوان جانشین برای انجام امور گمرکی انتخاب نمایند

مواردی که کارگزار گمرک باید رعایت کند

  • انجام درست امور کارفرما

کارگزار باید تمامی امور مربوط به صاحب کالا به ویژه ترخیص کالاها از گمرک را انجام دهد.

  • مورد اعتماد باشد

کارگزار باید در نظر صاحب کالا شخصی مورد اعتماد باشد تا بتوانند همکاری خود را بدون مشکل ادامه دهند.

  • انجام درخواست‌های گمرکی

کارگزار باید تمامی درخواست‌های گمرکی واردکننده یا صاحب کالا را مطابق قرارداد انجام دهد.

  • حفظ منافع صاحب کالا

کارگزار باید منافع صاحب کالا را منافع خود بداند و برای کالاهای او درست ارزش‌گذاری کند. کارگزار باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از ارزش کالای واردکننده و سود او انجام دهد.

 

 

سخن پایانی

همان گونه که مشاهده کردید ترخیص کالاها از گمرک فرایند بسیار حساس و مهمی است، کوچک‌ترین کوتاهی در ترخیص کالاها ممکن باعث ازدست‌رفتن کالاها و در نتیجه ازدست‌رفتن سرمایه شما شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتماً از یک شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان کارگزار امور گمرکی خود بهره بگیرید.

کارگزار گمرکی شخص حقیقی یا حقوقی است که تجربه و تسلط کافی برای انجام کلیه امور گمرکی را دارد. در نتیجه دیگر نیاز نیست نگران ترخیص کالاهای خود باشید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با یک شرکت بازرگانی واسطه مشورت نمایید

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

شرکت بازرگانی وانیکس به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های بازرگانی واسطه با سال‌ها تجربه در زمینه واردات کالا آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است. چنانچه در ترخیص کالاهای خود به مشکل خورده‌اید حتماً با کارشناسان وانیکس در میان بگذارید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر