تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات چیست؟

کالای مشروط و کالای ممنوع

برای واردات بدون گمرک با کمترین هزینه و در کمترین زمان با شرکت وانیکس تماس بگیرید – تلفن : ۰۲۱۸۸۸۵۲۰۱۳- ۰۹۱۹۴۷۰۶۰۳۵

یکی از مقررات تجاری، پایبندی به عدم صادرات و واردات کالاهای ممنوع در هر کشور است. برای جلوگیری از هر گونه مشکل در آینده تجاری‌تان لازم است که کالاهای ممنوع را بشناسید و فرق آن را با کالاهای مشروط بدانید.

کالای مشروط چیست؟

کالای مشروط به آن دسته کالاهایی گفته می‌شود که صادرات و واردات آن به خودی خود ممنوع نیست؛ اما طبق زمان و شرایط، ورود و خروج آن می‌تواند نیازمند کسب مجوز از وزارت صمت می‌باشد. مثلا ممکن است در برهه‌ای از زمان با رخ دادن یک شرایط غیر منتظره صادرات و واردات محصولاتی ممنوع شود. این ممنوعیت، ممنوعیت شرعی یا عرفی نیست بلکه برای حمایت از تولید داخلی و یا اولویت لوازم اساسی برای مردم جامعه می‌باشد. مانند توقف واردات خودرو در برحه‌ای خاص.

 

 

کالای مشروط چیست؟

به طور خلاصه مشروطیت کالا بدین معناست که پس از تامین نیازهای داخلی و بر اساس مجوز دبیر کارگروه کنترل بازار و یا سایر سازمان‌های مربوطه می‌توانند صادر شوند.

کالاهای ممنوع کدام است؟

کالاهای ممنوع به کالاهایی اطلاق می‌شود که ورود و خروج آنها به طور کلی غیرمجاز می‌باشد و به شرایط زمانی بستگی ندارد. واردات هر گونه کالایی که تجارت آن ممنوع است جرم بوده و شخص مجرم مورد مجازات قرار خواهد گرفت. مانند واردات دخانیات و یا سلاح.

کالاهای ممنوع کدام است؟

 

 

چرا واردات بعضی از کالاها ممنوع می‌باشد؟

سیاست‌گذاری‌های اقتصادی- تجارتی کشور توسط دولت و مجلس تعیین می‌شود. هرگاه عاملی امنیت، ثبات، آرمان‌ها و یا اهداف جامعه را تهدید کند باید با آن مقابله شود. این برخورد می‌تواند در سطوحی مانند مقابله با ورود برخی از کالاها باشد.

برای مثال:

  • ممنوعیت به دلایل شرعی و عرفی

واردات هر کالایی که موجب آسیب به دین رسمی و عقاید مذهبی کشور شود ممنوع می‌باشد. مانند واردات مشروبات الکلی که متعارض با احکام اسلام است.

  • ممنوعیت به دلایل امنیتی

واردات ماشین‌های جنگی، انواع سلاح، خمپاره و ابزارآلات دیگر جنگی به دلایل امنیتی-حفاظتی ممنوع می‌باشد.

  • ممنوعیت به دلایل کیفیتی

واردات کالاهایی که از استاندارد جهانی برخوردار نبوده و نمونه آزمایشگاهی آن تایید نشده است.

آیا امکان تغییر لیست کالاهای ممنوعه در سال‌های اخیر وجود دارد؟

در زمینه تغییر لیست کالاهای ممنوعه در سال‌های اخیر، وزیر صنعت معدن و تجارت افزود که که فهرست کالاهای ممنوعه تقریبا فهرست مناسبی است و در سال‌های اخیر چند بار ویرایش شده است؛ با این حال حذف ممنوعیت واردات برخی از کالاها محتمل است. این یعنی امکان ویرایش لیست در این دوره وجود دارد اما هنوز کالاهای انتخابی مشخص نیستند.

 

 

تفاوت میان کالاهای ممنوع و مشروط در چیست؟

همانطور که اشاره کردیم ممکن است واردات کالاهای ممنوع و مشروط هر دو غیرمجاز باشد. تفاوت در این است که غیرمجاز بودن کالاهای ممنوع به شرایط زمانی بستگی ندارد و طبق احکام شرعی و یا دلایل حفاظتی این قانون وضع می‌شود. در کالاهای مشروط، بسته به شرایط زمانی ‌می‌توان اجازه تجارت کالا را دریافت کرد.

اگر محصولی در دسته کالاهای ممنوع و کالاهای مشروط نباشد، در دسته کالاهای مجاز جای می‌گیرد. بدین معنا که واردات و صادرات آن هیچ مشکلی ندارد و با پرداخت حقوق گمرکی می‌توان به تجارت کالا پرداخت.

نمونه‌ای از کالاهای مشروط، ممنوع، مجاز در صادرات

  • کالاهای مشروط: دارو، شیرخشک اطفال، بنزین، میلگرد، ورق فولادی
  • کالاهای مجاز: زعفران، شیر، پسته، باطری خودرو
  • کالاهای ممنوع: گندم، آرد گندم، گوشت قرمز

نکته: قوانین واردات و صادرات هر سال به روز رسانی می‌شوند و کالاهای موجود در هر لیست ممکن است جابه‌جا شوند. قبل از هر گونه اقدام برای واردات یا صادرات کالا آخرین به روز رسانی لیست را چک کرده و یا با افراد آگاه مشورت کنید.

در صورت واردات کالای ممنوع به گمرک چه اتفاقی می‌افتد؟

طبق ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی: (هرگاه کالایی که ورود آن ممنوع است برای ورود قطعی با نام و مشخصات کامل  و صحیح اظهار شود گمرک باید از ترخیص آن خودداری و به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی به طور مکتوب اخطار کند که حداکثر ظرف سه ماه نسبت به عبور خارجی یا مرجوع کردن کالا با رعایت ضوابط اقدام نماید.

در صورت واردات کالای ممنوع به گمرک چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت عدم اقدام ظرف مدت مزبور، گمرک کالا را ضبط و مراتب را به صاحب آن و یا نماینده او ابلاغ می‌کند. صاحب کالا حق دارد از تاریخ ابلاغ ضبط تا دو ماه اعتراض خود را به دادگاه صالحه تسلیم نماید و مراتب را حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ مراجعه به دادگاه صالحه به گمرک مربوط اعلام کند. در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت در می‌آید.)

واردات کالاهای مشروط با وانیکس

واردات کالا مراحلی دارد که اگر با برنامه‌ریزی و به ترتیب انجام شود سود بالایی نصیبتان خواهد شد. مراحل واردات کالا از چین ودبی شامل گزینش محصول و جمع آوری اطلاعات درباره آن، یافتن فروشنده معتبر، دریافت کاتالوگ یا بروشور از فروشنده، تخمین قیمت اولیه، ثبت سفارش و درخواست پروفرما، بیمه محموله است.

سپس شامل صدور پیش‌فاکتور خرید، ثبت درخواست برای واردات محصول در سامانه صنعت معدن تجارت، امضا کردن قرارداد، ارسال وجه به فروشنده، انتخاب شیوه حمل و نقل بین‌المللی کالاها یا بستن قرارداد با اینکوترمز، ارائه اسناد و مدارک معتبر به گمرک، ترخیص محموله از گمرک و انتقال آن به انبار می‌شود.

واردات کالاهای مشروط با وانیکس

همانطور که مشاهده نمودید واردات کالا مراحل طولانی و پیچیده‌ای دارد؛ اگر قصد واردات کالا را دارید ولی نمی‌خواهید به چین یا دبی سفر کنید می‌توانید با شرکت‌های بازرگانی همکاری کنید.  شرکت بازرگانی وانیکس با داشتن کادری مجرب و متعهد و سالها سابقه در زمینه واردات انواع محصول می‌تواند واردات کالای شما را با کمترین زمان ممکن تضمین کند.

یکی از مزایای شرکت وانیکس ارائه چک تضمینی به خریدارن محترم است. هدف بر این است که با ارائه این چک، حسن نیت‌مان را ثابت و تجارتی آسوده و پرسود برای شما رقم بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر