به چه کالاهایی تجاری می‌گویند؟

واردات هر دسته از کالا قوانین مربوط به خودش را دارد، پس در ابتدا باید دسته‌بندی انواع کالا را بشناسیم و بعد از آن به قوانین هر دسته آگاهی پیدا کنیم. کالاها در زمینه تجاری به دو دسته کالاهای تجاری و غیرتجاری تقسیم‌بندی می‌شوند، در ادامه این مطلب از مجله شرکت بازرگانی وانیکس به پاسخ این سوال (به چه کالاهایی تجاری می‌گویند) جواب خواهیم داد.

 

 

به چه کالاهایی تجاری می‌گویند؟

 هرگاه کسی از شما پرسید که به چه کالاهایی تجاری می‌گویند شما می‌توانید بگویید : کلیه کالاهایی که برای فروش به کشور وارد و یا از کشور صادر می‌شوند را کالای تجاری می‌نامند. در واقع کالای تجاری به محصولاتی گفته می‌شود که پس از تولید برای واردات در دسترس قرار می‌گیرند تا به عرصه بازرگانی وارد شوند. کالای تجاری می‌تواند شامل پوشاک، لوازم جانبی، اسباب‌بازی و یا نوشت‌افزار باشد. تشخیص تجاری یا غیرتجاری بودن کالاها بر عهده گمرک کشور است. در حقیقت هر نوع کالایی که در دسته‌های زیر قرار گیرند، جزو کالاهای تجاری محسوب می‌شوند:

  • آن‌ها برای مقاصد تجاری تولید و وارد می‌شوند.
  • تولید کالاهایی که به منظور فروش مجدد است.
  • کالاهایی که جزو نمونه‌هایی هستند که برای مقاصد تجاری تولید و وارد می‌شوند.

مدارک مورد نیاز برای واردات کالاهای تجاری چه چیزهایی هستند؟

  • ارائه بارنامه حمل و نقل یا قبض‌های خطوط هوایی.
  • ارائه فاکتور معتبر از تامین‌کننده.
  • مجوزهای مورد نیاز برای واردات مثل کارت بازرگانی.
  • گواهی مطابقت مالیاتی یا (TCC)، شماره ثبت شده توسط فرد مالیات دهنده یا TRN و ارائه یک کپی از گواهی مالیات بر مصرف عمومی با عنوان اختصاری GCT.
  • در برخی مواقع هم ارائه گواهی از مبدا اصلی که با آن توافقنامه تجاری دارد نیز الزامی است.

 

 

روش‌های خرید کالاهای تجاری

کالاهای تجاری را می‌توان بصورت مستقیم از محل نمایشگاه‎های بین‌المللی و یا بصورت غیرحضوری از طریق سایت‌ها و شرکت‌های بازرگانی خریداری نمود. واردات کالاهای تجارتی به هر طریقی نیازمند تایید گمرک جمهوری اسلامی ایران است؛ برای واردات کالاهای تجاری همواره رعایت قوانین و استاندارها، لازم و ضروری است.

روش‌های خرید کالاهای تجاری

کالای تجاری شامل چه محصولاتی نمی‌شود؟

همانطور که گفتیم کالای تجاری به آن دسته از کالاهایی اطلاق می‌شود که برای فروش به کشور وارد یا از آن خارج می‌شود. در این زمینه استثنائاتی هم وجود دارد؛ برای مثال، نمونه‌ اولیه‌ای که جهت بررسی کیفیت به کشور وارد می‌شود در دسته کالاهای تجاری جای نمی‌گیرد. همینطور واردات و صادرات کالاهایی که بودجه‌شان توسط دولت تعیین شده و تجارتشان توسط سازمان‌های اجرایی انجام می‌شود، کالای تجاری محسوب نمی‌شوند.

 

 

به چه کالاهایی غیرتجاری می‌گویند؟

کالایی که به تعداد کم و با اهدافی غیر از خرید و فروش به کشور وارد یا از آن خارج می‌شود را کالای غیرتجاری می‌نامند.

برخی از قوانین واردات و صادرات کالاهای تجاری

  1. انجام صادرات و واردات کالاهای تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر و به تایید وزارت بازرگانی می‌رسد.
  2. برای ثبت سفارش و جهت اخذ مجوز ورود کالاهای تجاری منحصرا باید به وزارت بازرگانی مراجعه کنید.
  3. وجود نمونه کالا حین صادرات الزامی است.
  4. اصل و کپی کارت بازرگانی، فاکتور فروش، مجوز صدور کالا و گواهی استاندارد کالا حین ترخیص کالاهای تجارتی لازم است.
  5. اولویت حمل کالاهای وارداتی تجاری به کشور با وسایل نقلیه ایرانی است.

برخی از قوانین واردات و صادرات کالاهای تجاری

شما می‌توانید برای بررسی قوانین کشورهای مختلف در حوزه تجارت به سراغ افراد باتجربه در این زمینه بروید و از آن‌ها کمک بخواهید. فراموش نکنید شما ملزم به رعایت تمامی قوانین و استانداردهای مشخص شده توسط گمرک کشور هستید؛ سرپیچی از قوانین و عدم تعهد می‌تواند برای شما عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

واردات کالاهای تجاری با وانیکس

حال که با انواع کالاهای تجاری و غیرتجاری آشنا شدید و قصد سرمایه‌گذاری در این نوع کالاها دارید، می‌توانید از وانیکس که یک شرکت بازرگانی معتبر با بیش از ۱۰ سال سابقه است، کمک بگیرید. برای خرید عمده و جزیی این نوع کالا، فقط کافیست به سایت مراجعه کرده و مستقیما از همانجا سفارش دهید. همچنین می‌توانید از مزیت ارسال door to door مجموعه بهره‌مند شوید و بدون دغدغه‌ای داشته باشید، واردات کالا را در بهینه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *