برای واردات چقدر سرمایه لازم است؟

کسب و کارهایی که در تجارت جهانی دخیل هستند با ده‌ها هزینه، کارمزد و عوارض مربوط به واردات محصولات تا محل نهایی مواجه هستند. ضروری است که خریداران از قبل هزینه‌های نهایی واقعی محصولات وارداتی را درک کنند تا تصمیمات هوشمندانه ای برای کسب و کار خود بگیرند.

سرمایه اولیه چیست؟

سرمایه اولیه اصطلاحی است که برای اشاره به هزینه نهایی محصولات به‌اضافه تمام هزینه‌های حمل‌ونقل و تدارکات مرتبط موردنیاز برای تحویل کالا به مکان نهایی استفاده می‌شود. در طول فرایند تجارت جهانی می‌تواند ده‌ها هزینه اضافی، کارمزد و تبدیل ارز وجود داشته باشد که خریداران باید از قبل از آنها آگاه باشند تا بتوانند هزینه‌های محصولات را محاسبه کنند. برخی از هزینه‌های واردات شامل هزینه محصولات، هزینه‌های تبدیل ارز، هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و تدارکات، هزینه‌های ترخیص گمرکی، عوارض و مالیات واردات است.

 

 

سرمایه اولیه چیست؟

چرا محاسبه سرمایه اولیه برای واردات مهم است؟

اگر کسب‌وکارها برای درک هزینه اولیه برای واردات کالاهای خود وقت صرف نکنند، ممکن است با هزینه‌های غیرمنتظره‌ای مواجه شوند که می‌تواند واردات محصولات را با مشکل مواجه کند. محاسبه قیمت نهایی تمام شده برای واردات کالا مستلزم درک برخی از هزینه‌های کلیدی و اعمال صحیح آنها برای هر محصول است.

برای واردات چقدر سرمایه لازم است؟ فاکتورهای دخیل در تعیین سرمایه

اولین سؤالی که ذهن تاجران نوپا را به خود مشغول می‌کند این است که “برای واردات چقدر سرمایه لازم است؟”، در این بخش به بررسی پاسخ این سؤال می‌پردازیم. در مرحله اول، درک تمام هزینه‌ها، کارمزدها و عوارض مختلف در طول فرایند خرید و واردات بسیار مهم است:

  • مرحله ۱: دریافت قیمت و جزئیات دقیق از صادرکننده مانند بندر بارگیری (POL) و بندر تخلیه (POD)، جزئیات محصول و قیمت، کدهای HS/HTS محصولات، اندازه محصول و بسته‌بندی، نوع حمل‌ونقل و غیره.
  • مرحله ۲: بررسی هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و عوارض واردات.

 

 

بیشتر محموله‌های تجارت جهانی بر روی FOB Incoterm® فروخته می‌شود، به این معنی که گیرنده (خریدار) تمام هزینه‌ها را پس از بارگیری کالا در کشتی برای صادرات پرداخت می‌کند. هزینه‌های حمل‌ونقل شامل موارد زیر است:

  • حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی از بندر بارگیری تا بندر تخلیه. توجه داشته باشید که نرخ حمل‌ونقل دریایی و حمل‌ونقل هوایی در زمان‌های مختلف سال متفاوت است.
  • هزینه‌های محلی در کشور واردکننده. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های حمل‌ونقل بندر محلی، اسناد، ترخیص کالا از گمرک، قرنطینه، بیمه حمل‌ونقل دریایی و غیره است.
  • نرخ‌های عوارض ورودی محلی. اگر کد HS را برای کالاهای وارداتی ارائه کنید، حمل‌کننده کالا یا کارگزار گمرک می‌تواند تأیید کند که چه نرخی از عوارض برای کالاهای وارداتی اعمال می‌شود. همچنین نحوه دریافت عوارض ورودی از محصول خود را تأیید کنید. این فرایند از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.
  • مالیات بر واردات. نرخ مالیات محلی (VAT/GST) و نحوه اعمال آن بر کالاهای وارداتی را بدانید.
  • مرحله ۳: نرخ واقعی ارز خارجی و هزینه‌ها را بدانید.

گزینه‌های زیادی برای پرداخت ارز به تأمین‌کنندگان بین‌المللی وجود دارد. شما باید نرخ واقعی ارزی کالا را با آن مبادله کی کنید بدانید.

برای مثال فرض کنید می‌خواهیم هزینه واردات یک محموله مبلمان از چین را محاسبه کنیم:

مرحله ۱: همه ارزهای خارجی را به ارز و پول داخلی خود تبدیل کنید. به‌احتمال زیاد باید هزینه‌های USD (شرایط ارزی) تأمین‌کننده و هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی را به ارز محلی خود تبدیل کنید. وقتی همه ارزهای خارجی را به ارز محلی خود تبدیل کردید، تمام هزینه‌ها را با هم جمع کنید.

مرحله ۲: تمام هزینه‌های واردات محلی و هزینه‌های حمل‌ونقل محلی را نیز جمع کنید.

مرحله ۳: محاسبه عوارض واردات

 

 

توجه: عوارض ورودی و نرخ مالیات بر واردات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. ۲ روش اصلی ارزش‌گذاری کالا وجود دارد که کشورها برای دریافت عوارض و مالیات واردات استفاده می‌کنند:

  1. ارزش‌گذاری FOB
  2. ارزش‌گذاری CIF

مرحله ۴: اضافه‌کردن مالیات واردات

نحوه محاسبه قیمت فروش

وقتی هزینه اولیه لازم برای واردات محصولات محاسبه شد، کسب‌وکارها می‌توانند قیمت فروش خود را تعیین کنند، یعنی اینکه این محصولات به چه قیمتی می‌توانند در بازار فروخته شوند. این امر به کسب‌وکارها درک خوبی از سودی که می‌توانند به دست آورند و همچنین دیدی از بازگشت سرمایه در صورت واردات و فروش محصولات ارائه می‌دهد؛ بنابراین محاسبه اینکه چقدر برای واردات سرمایه لازم است، امری بسیار مهم و ضروری است.

نحوه محاسبه قیمت فروش

سخن پایانی درباره سرمایه مورد نیاز برای واردات کالا

از آن جا که هزینه‌های واردات از صادرات کالا بیشتر است، بنابراین لازم و ضروری است که بدانیم برای واردات چقدر سرمایه لازم است؛ زیرا دانستن هزینه‌های لازم به ما در محاسبه قیمت فروش کالاهای وارداتی برای فروش در بازار داخلی کمک می‌کند. برای محاسبه هزینه‌های مربوطه باید فاکتورهای زیادی را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله هزینه حمل‌ونقل، عوارض گمرکی، مالیات و غیره. همان‌طور که دیدید محاسبه این هزینه‌ها نیازمند دقت زیاد و آگاهی است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتماً با یک شرکت واسطه در حوزه واردات کالا مشورت کنید. پیشنهاد ما به شما شرکت بازرگانی وانیکس است.

 

 

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

تیم مشاوران وانیکس، متشکل از افراد مجرب همراه و پشتیبان شما در امر واردات کالا خواهند بود. مشاوران وانیکس به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ­گویی به مشتریان هستند. تیم وانیکس با شرکت در رویدادهای مهم در زمینه واردات و زمینه کاری خود، همواره سعی در افزایش تجارب افراد خود داشته است؛ زیرا باور دارد تنها با حضور افراد متخصص در شرکت می­تواند به بزرگ‌ترین هدف خود یعنی جلب رضایت مشتریان خود قدم بردارد.

اگر برای محاسبه سرمایه اولیه لازم برای واردات یک کالا با مشکل مواجه شدید، وانیکس برای رفع مسائل و مشکلاتتان در کنار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *