بازار مالی ارز دیجیتال چیست

بازار مالی ارز دیجیتال

حتما در اطراف خود افرادی را مشاهده کرده‌اید که با سرمایه گذاری در این بازار‌ها سود‌ یا زیانی را متحمل شده اند. اگر شما نیز پس از مشاهده دریافت سود اطرافیانتان وسوسه شده اید تا وارد بازار مالی ارز دیجیتال شوید تا پایان این مقاله همراهی‌مان کنید تا اطلاعات مفیدی را در این باره به دست آورید.

 

 

بازار مالی ارز دیجیتال دقیقا چه چیزی است؟

بازار مالی ارز دیجیتال بازاری نوظهور است که با پیدایش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم‌ و nftها به جریانی مهم تبدیل شده است. اغلب کریپتوکارنسی‌ها که با نام مخفف شده کریپتو شناخته می‌شوند، از تکنولوژی بلاکچین بهره می‌برند. کریپتوها با ارز‌های فیاتی متفاوتند. ارز‌های دیجیتال دارایی غیر متمرکز محسوب می‌شوند که برعکس ارز‌های فیاتی تحت نظر و کنترل مرجع نظارتی یا بانک‌ مرکزی نیستند.

بازار مالی ارز دیجیتال دقیقا چه چیزی است؟

جالب است بدانید که ترید ارز دیجیتال در بیشتر کشور‌ها ممنوع است، ولی با این وجود این بازار مالی پتانسیل بالایی جهت تغییر چشم‌اندازهای مالی دارد. در حقیقت فرصت‌های بالای سرمایه‌گذاری و تجاری در این حوزه وجود دارد. تکنولوژی بلاک‌چین که ارز‌های دیجیتال از آن بهره می‌برند از مزایا و کاربرد‌های فراوانی برای نمونه‌های مشتری محور، زنجیره‌های تامین مواد غذایی و پرتوکل‌های پیشرفته در حوزه امنیت سایبری دارد. معاملات ارز دیجیتال یا همان ترید در مقایسه با معاملات درون بازار‌های سنتی مثل فارکس تفاوتی مهم دارند زیرا این دارایی‌های نوین کمترین اثرپذیری را از جانب محرک‌های اثرگذار بر بازار‌ها می‌گیرند.

 

 

ترید چیست

 معامله‌ بیت کوین یا همان ترید به معنای خرید ارز با قیمت پایین و فروختن آن با قیمت بالاست. برعکس سرمایه‌گذاری که به معنای نگه داشتن بیت کوین برای زمان طولانی است، معامله‌‌گر در ترید این  قصد را دارد که قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کند. جهت پیش‌بینی قیمت‌ها باید به صورت مداوم اخبار و رویدادهای این صنعت را دنبال کند و با نمودارهای مختلف جهت تحلیل فرایند‌ها سر و کار دارد. همچنین فرد معامله‌گر برای ماهر شدن در معاملات به زمان، سرمایه و تلاش زیاد  نیاز دارد.

تریدر به چه کسی گفته می شود؟

تریدر یا معامله‌گرفردی است که به دنبال خرید و فروش هر نوع دارایی مالی در بازار‌های مالی است.  فرد می‌تواند این کار را برای خودش، شخصی دیگر و یا حتی سازمانی دیگر انجام دهد. تفاوت مهم و اساسی که میان  یک تریدر و یک سرمایه‌گذار وجود دارد در مدت زمانی است که فرد دارایی‌ها را نگهداری می‌کند. سرمایه‌گذاران معمولا چشم‌انداز طولانی‌مدت دارند ، ولی  تریدرها به بازه‌های زمانی کم و کوتاه علاقه‌ دارند و می‌خواهند از روند‌ها‌ی کوتاه‌مدت سود بدست بیاورند .تریدرها خرید و فروش بیشتری در طی یکسان در مقایسه با سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند.

 

 

ترید ارز دیجیتال چگونه انجام می شود

گمان کنید که مقداری پول جهت سرمایه‌گذاری در دست دارید و تصمیم دارید آن را در بازار‌های مالی ارز دیجیتال و nft سرمایه گذاری کنید. برای اینکه بدانید دقیقا nft چیست کلیک کنید. اولین قدم برای شروع کار شما مراجعه به صرافی‌هاست. صرافی‌‌های زیادی جهت ارائه این خدمات وجود دارند. اما پیش از انتخاب صرافی باید برخی موارد را در آن‌ها بررسی کنید، این موارد شامل:

معتبر بودن صرافی

پیش از هرگونه اقدامی اطمینان حاصل کنید که صرافی منتخب شما در کشور و محل سکونت شما سرویس می‌دهد و در دسترس است. بسیاری از صرافی ‌ها اجازه دسترسی به ایرانیان نمی‌دهند و‌ نمی‌توان در آن‌ها عضو شد.

ترید ارز دیجیتال چگونه انجام می شود

مشهور و با سابقه بودن صرافی

نکته بعدی شهرت و سابقه خوب صرافی است. اطمینان حاصل کنید که صرافی منتخب شما شناخته شده است و کاربرانشان از عضویت و معامله با آن رضایت دارند یا خیر. سابقه حک شدن در مدت زمان نزدیک دارد و آیا برای معامله امنیت دارد.

مقدار نرخ مبادلات

مرحله بعد بررسی نرخ مبادلات صرافی است. صرافی‌های مختلف نرخ مبادلات متفاوتی دارند.

 

 

امنیت صرافی

صرافی را برای معاملات خود انتخاب کنید که از شما آی پی یا شناسه‌ی تایید هویت دریافت می‌کند. این کار زمان بر است اما امنیت معاملات شما را به شدت بالا می‌برد، تا جای ممکن سعی کنید ارز‌های خود را در صرافی ذخیره نکنید زیرا امکان حک شدن صرافی همیشه وجود دارد. برای ذخیره کریپتو کارنسی‌های خود از گزینه‌ی کیف پول استفاده کنید، کیف پول آدرسی بر زنجیره بلاک چین است.

در گام بعد از انتقال سرمایه انجام ترید است که  نیازمند تحلیل قیمت ارزها در زمان‌های  مختلف است که  برای اقدام به آن یادگیری دانش تحلیل تکنیکال و بهره بردن از تحلیل فاندامنتال است تا فرد تریدر قادر به شناخت و بدست آوردن فرصت‌هایی باشد که در بازار به وجود می‌آیند.

انواع معاملات در بازار‌ مالی ارز دیجیتال

معاملات ارزهای دیجیتال یا همان تریدینگ انواع مختلفی دارد. نکته‌‌ی مهمی  که در تمامی آن‌ها لازم است رعایت شود، عنصر اصلی در معاملات یعنی صبوری است. همچنین هر یک از سبک‌ها باید برای مدت زمان قابل قبولی آزمایش شود تا کارآمد بودن یا نبودن آن برای شما مشخص شود. ولی با این حال باید توجه داشت که همیشه قیمت‌ها موافق تحلیل‌های شما پیش نمی‌رود. رمز پیروزی در ترید کردن بالا بودن تعداد موفقیت‌های شما نسبت به شکست‌ها است.

لازم به ذکر است  که سبک مناسب ترید برای هرکس متفاوت است و نکته‌ای که اهمیت دارد این است که به سبکی دست پیدا کنید که در آن موفق تر عمل می‌کنید . انواع مختلف روش‌های معامله‌گری شامل موارد زیر است :

انواع معاملات در بازار‌ مالی ارز دیجیتال

خرید و فروش سریع یا اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ یا خرید و فروش با در نظر داشتن هدف سودبری سریع در پی سود کردن (هرچند بسیار جزئی) از مبادله ارز دیجیتال در مدت زمان بسیار کوتاه مدت‌ است. این نمونه از تریدینگ می‌تواند در مدت زمان چند دقیقه یا چند ساعت انجام گیرد. برای مثال فردی اتریوم را در قیمت ۵۰۰ دلار خریده است و چند دقیقه بعد ارز را را در قیمت ۵۰۵ دلار به فروش می‌رساند. سپس مجددا با پایین آمدن قیمت آن ارز را در ۵۰۲ دلار می‌خرد و در ۵۰۴ دلار می‌فروشد. در چنین مواردی لازم است  حدضرر خودش را در مقایسه با قیمتی که خرید کرده‌ است، بسیار نزدیک نگه‌ دارد تا از ضررهای هنگفت احتمالی در امان باشد.

این نوع از معامله ارز دیجیتال به مهارت، تمرکز، صرف زمان، مدیریت ریسک و اندکی شانس بالا نیاز دارد ؛ هرچند اگر به شیوه‌ای مناسب انجام شود، سود خوبی در مدت زمان کم رقم می‌زند.

معاملات روزانه (Day Trading)

معاملات روزانه همان چیزی است که از نام آن می‌توان فهمید. این نوع از خرید و فروش شبیه به نوع قبلی است ولی به جای چند دقیقه، ترید‌ها در صرف یک روز انجام می‌گیرند. در این نمونه نیز از حدضرر استفاده می‌شود و معمولاً سودی که به دنبالش هستند، اندکی بیشتر از ترید اسکالپینگ است.

از آنجا که معاملات در بازار ارزهای دیجیتال به زمان خاصی محدود نمی‌شود و به شکل ۲۴ ساعته صورت می‌گیرد، در نمونه دیگر از سبک‌های تریدینگ به نام Intra-day Trading بنا به تصمیم معامله گر خرید و فروش را می‌توان به بیشتر از یک روز نیز واگذار کرد.

معامله نوسانی یا (Swing Trading)

معاملات نوسانی یا سویینگ در مدت زمانی طولانی‌تری انجام می‌گیرد. در این نوع از تریدینگ فرد با نظر داشتن کف قیمت نسبی ایجاد شده، موقعیت  خود را تعیین می‌کند. بعد از خریداری ارز آن را در قیمتی که به تحلیل خود سقف نسبی قیمت آن است، به شکل یکباره یا تدریجی می‌فروشد. جهت موقعیت فروش هم تضاد این مطلب صادق است.

معاملات نوسانی عموما در مدت زمان چند روزه تا چند هفته‌ انجام می‌گیرند. این بدان معناست که فرد معامله گر پس از موقعیت‌گیری، شاهد افت‌وخیز قیمت خواهد بود ولی نیازی نیست در این باره نگران شود.

اگر فرد مهارت بالایی در تحلیل تکنیکال داشته باشد، مثلاً بتواند الگوها را به خوبی شناسایی کند و سطوح مقاومتی و‌حمایتی را تشخیص دهد، احتمال دارد که این نوع ترید بهترین گزینه برای او باشد. نوسان‌های بالا بخش جدایی ناپذیر ارزهای دیجیتال هستند و یک معامله گر با سبک خرید و فروش نوسانی در پی یافتن سقف‌‌ها و کف‌های غریب الوقوع است تا بتواند از امواج قیمتی نهایت استفاده را داشته باشد.

معمولاً آن‌هایی که به سبک نوسانی معامله می‌کنند، دلیل محکمی برای نتیجه‌ای که بدان دست پیدا می‌کنند نسبت به زمانی که صرف می‌کنند، دارند. حدضررها در این روش معاملات در  فاصله بیشتری با قیمت خریداری شده قرار دارد.

موقعیت گیری یا (Position Trading)

این نمونه از خرید و فروش دیدگاه کلی‌تری در مقایسه با خرید و فروش نوسانی دارد و در واقع نوعی از ترید کردن در سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در این روش معامله‌گری فرد موقعیت خرید یا فروشی می‌گیرد و پس ازآن تا هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها در آن باقی می‌ماند.

 

 

این نوع از تریدینگ را می‌توان ساده‌ترین نوع آن دانست ولی با این حال قواعد مخصوص به خود را  دارد. مثلا فردی را در نظر بگیرید که از سال ۲۰۱۷ و زمانی که بیت کوین ۱۰۰۰ دلار بود، موقعیت خرید خودش را کماکان حفظ کرده است. یا فرد دیگری که با رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۵۰۰۰ دلار تا همین اکنون در موقعیت فروش خودش باقی مانده است.

 شما می‌توانید قیمت‌ها را با قیمت بیت کوین در زمان حال مقایسه کنید تا متوجه شوید که آیا این افراد با انتخاب این نوع از سرمایه‌گذاری از سود برخوردار شده‌اند یا نه. موقعیت‌گیری به سرمایه‌گذاری شباهت‌های بسیاری دارد ولی کاملاً به آن شبیه نیست. هدف نهایی در این روش تریدینگ دستیابی به سود قابل توجهی در زمان زیاد است.

سخن پایانی

در این مقاله شما را به صورت اجمالی با بازار مالی ارز دیجیتال و مفهوم ترید و معرفی شخص تریدر و همچنین روش انجام این معاملات و نمونه‌های آن آشنا سازیم. در سال‌های اخیر بازار مالی ارز دیجیتال از شهرت بیش‌تری برخوردار شده است. اما سرمایه‌گذاری و انجام معاملات در این بازار نیاز به علم و دانش فراوانی دارد. آموزش‌های فراوانی در این حیطه وجود دارد که برای ورود به این بازار‌ می‌توانید از آن بهره بگیرید.

بازار مالی ارز دیجیتال یک بازار فرامرزی است. اگر قصد انجام سرمایه‌گذاری کم خطر در حوزه امور فرامرزی و با دریافت درآمد دلاری دارید انجام صادرات و واردات با وانیکس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شرکت‌ بازرگانی وانیکس با سال‌ها تجربه در حوزه صادرات و واردات به راحتی شما را وارد بازار‌های بین‌المللی کرده و حتی برای تضمین سلامت کالای صادراتی شما تا زمان تحویل در مقصد به شما چک تضمین اعطا می‌کند. از خدمات شرکت وانیکس می‌توان صادرات و واردات از چین و هند و ترکیه بدون نیاز به گمرک اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر