اسناد نادرست گمرکی چیست

یعنی با تلاش برای پاسخ دادن به سوال اسناد نادرست گمرکی چیست همه قوانین مربوط به اسناد گمرکی و قسمت اسناد گمرکی نادرست را بررسی کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

واردات و گمرکی آن ها

به طور کلی هر کشوری برای اینکه از کالای تولید داخل حمایت کند، از وارد کنندگان محصولات تولیدات خارجی مبلغی را به عنوان گمرکی دریافت می‌کند. این مبلغ بر اساس نوع کالا متفاوت بوده و گاهی بعضی کالاها شامل تعرفه گمرکی نمی‌شوند. با این حال چون درصد بالایی از کالاهای وارداتی گمرکی دارند، در نتیجه باید قوانین مربوط به ترخیص کالاهای وارداتی را بشناسید. برای پاسخ به سوال اسناد نادرست گمرکی چیست اولین موضوع بررسی قوانین مربوط به ارائه مدارک گمرکی و نحوه ترخیص کالا است. شما برای گرفتن ترخیصی کالای خود باید یکسری اسناد به نام اسناد گمرکی تحویل مسئول مربوطه دهید.

واردات و گمرکی آن ها

این اسناد عبارتند از: بارنامه، قبض انبار، ترخیصیه، پیش فاکتور (پروفرما)، یند بیمه و … که تعدادشان بسیار زیاد است. اما از مهم ترین این اسناد می‌توان به اسناد و مستندات مثبت و اسناد نادرست اشاره کرد. در ادامه اول اسناد مثبت را توضیح می‌دهیم تا مفهوم اسناد نادرست گمرکی بهتر برای شما جا بیفتد.

 

 

اسناد مثبته گمرکی چیست؟

هر سندی که در ارتباط با کالاهای دارای اجازه برای ورود کشور ارائه می‌شود را اسناد مثبته گمرکی می‌نامند. در واقع اسنادی که واردکننده کالا مطابق با قوانین گمرکی و واردات به کشور ارائه می‌دهد و دارای مطابقت با خصوصیات کالا است را اسناد مثبته گمرکی می‌نامند. معیار اینکه اسناد ارائه شده مثبته هستند این است که در مورد آن‌ها تشریفات گمرکی و ترخیص کالا رعایت شده باشد. علت اینکه باید کالاهای وارداتی به کشور دارای اسناد مثبته گمرکی باشد، جلوگیری از کالاهای قاچاق و ممنوعه است. اگر کالایی احیانا مشکوک به کالای قاچاق باشد، آنگاه ماموران گمرکی مشخصات کالاها را با مشخصاتی که از این کالا در اسناد ارائه شده درج گردیده، مقایسه می‌کنند. این اسناد که برای مقایسه مشخصات روی کالا و درج شده در اسناد مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: پروانه ورود گمرکی، پته گمرکی، قبض سپرده به موجب ترخیص کالا، قبض خرید کالا از گمرک، پته عبور داخلی، پروانه ترانزیت خارجی، پروانه کابوتاژ، پروانه کالای مرجوع شده، پروانه ورود موقت و پروانه صدور موقت. حال که دانستیم اسناد مثبته گمرکی کدام است، باید به سراغ پاسخ سوال اسناد نادرست گمرکی چیست با بررسی اسناد نادرست گمرکی برویم.

تعریف اسناد نادرست گمرکی

برای اینکه به سوال اسناد نادرست گمرکی چیست با جزئیات بیشتری پاسخ دهیم، در ابتدا لازم است که تعریف آن را ارائه دهیم. به طور کلی تعریف اسناد نادرست گمرکی اسناد و سیاهه‌هایی است که در آن خصوصیات و مشخصات کالا صحیح و مختصرا ذکر نشده باشد. در واقع اگر صاحب کالای وارداتی مشخصات آن را به طور دقیق در اسناد ارائه شده ذکر نکرده باشد، آنگاه اسناد مذکور مشمول اسناد نادرست گمرکی می‌شوند. اسناد نشان دهنده این هستند که در درج مشخصات کالای وارداتی اشتباهی حال یا عمدا یا سهوا رخ داده است. هدف اصلی از تعریف اسناد نادرست گمرکی جلوگیری از قاچاق یا کالاهای رانتی است، اما علت اینکه این اتفاق می‌افتد چیست؟

 

 

تعریف اسناد نادرست گمرکی

ممکن است شخصی کالایی وارد کرده باشد که ورود آن غیر قانونی بوده یا گمرکی تعلق گرفته به آن زیاد باشد، اما می‌خواهد آن را به صورت قانونی وارد کشور کند یا ترفندی به کار گیرد و گمرکی کمتری بدهد. در این صورت شخص با ارائه اسنادی که در آن مشخصات کالا به صراحت ذکر نشده اقدام به این کار می‌کند، اما ممکن هم است که شخصی در امر واردات نابلد بوده و این کار را سهوا انجام دهد. در هر دو صورت اسناد ارائه شده جزو اسناد نادرست گمرکی قرار گرفته و از ورود کالا به کشور جلوگیری می‌شود.

کالاهای مشمول اسناد نادرست گمرکی

بهتر است لیست کالاهایی که شامل حال قانون گمرکی نشده و به نوعی لیست ممنوعه محسوب می‌شوند را بشناسیم. در اینصورت بهتر می‌توان مانع ارائه اسناد نادرست گمرکی شد. این لیست البته هر ساله آپدیت می‌شود و تعدادی از آن کم و یا به آن اضافه می‌گردد. با این حال لیستی که در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است را معرفی می‌کنیم تا بهتر جواب سوال اسناد نادرست گمرکی چیست را داده باشیم. این لیست عبارتست از:

  • کالاهای مغایر با مشروعات اسلامی
  • هر نوع سلاح که منجر به زخمی شدن یا کشته شدن انسان‌ها گردد.
  • هر نوع مخدر روانگردان و اعتیادآور
  • دستگاه‌های فرستنده و گیرنده که می‌تواند به عنوان ابزار جاسوسی استفاده شود.
  • دستگاه‌های مخصوص فیلم برداری و عکس برداری هوایی
  • اسکناس‌ها و سکه‌های خارجی
  • کتب، مجلات و روزنامه‌هایی که دارای تصاویر و مطالب ضد شئون اسلامی و ایرانی هستند.
  • کالاهای الکترونیکی که ابزار جنسی محسوب شده و می‌توانند برای سوء استفاده جنسی به کار روند.
  • کالاهای دارای علامات و عبارات ضد اسلامی و مخالف کلیات نظام جمهوری اسلامی ایران

لیست کالاهای تجاری ممنوع شده

بعضی اجناس و کالاها از قبیل مواد خوراکی یا آرایشی بهداشتی نیز وجود دارند که سال به سال در قوانین ممنوعیت و اجازه ورود به آن‌ها تغییراتی اساسی رخ می‌دهد. مثلا واردات برنج تایلندی تا پایان شهریور ۱۴۰۱ ممنوع بوده یا واردات هر نوع گوشی تلفن همراه از کشور عراق در سال ۱۴۰۰ بطور کلی ممنوع بوده است.

لیست کالاهای تجاری ممنوع شده

آگاهی از این موارد باعث می‌شود که سهوا اسناد ارائه شده ما جزو اسناد نادرست گمرکی قرار نگیرد. همچنین شناخت این موارد ما را برای درک بهتر چنین اسنادی نزدیکتر می‌کند. در زیر تعدادی از این کالاها را آورده‌ایم. این لیست عبارتست از : خیار و خیارشور، انجیر خشک، گلابی، زردآلو، کنسانتره آهن، صابون حمام و دستشویی، اسب برای مسابقه، الاغ، سفره ماهی، ماهی نیش دندان، پرندگان زینتی شامل قناری، مرغ عشق و فنچ، سگ و گربه معمولی، چغندر.قند، تابلو‌های نقاشی، نقاشی‌های سیاه قلم و … نقاشی بامداد رنگی، کیسه.خواب و کفش‌های اسکی. شما باید برای جلوگیری از ایجاد سند نادرست گمرکی همیشه در جریان آپدیت این لیست قرار گیرید؛ چرا که ممکن است سهوا یکی از این اجناس را وارد کرده و دچار مشکلات ترخیص کالا گردید.

نکات نهایی مربوط به اسناد گمرکی

بهترین کار برای اینکه دچار مشکلات قانونی و ارائه اسناد نادرست گمرکی در واردات خود نشوید، پیشنهاد ما این است که حتما کار واردات اجناس خود را به کمپانی‌های وارداتی با تجربه بسپارید. یکی از بهترین کمپانی‌ها در این رابطه، کمپانی وانیکس است.

 

 

این شرکت با تجربه فراوانی که در امر واردات اجناس گوناگون دارد، می‌تواند به بهترین شکل کارهای واردات اجناس شما را انجام دهد. طوری که هیچ‌گاه دچار مشکلات مربوط به اسناد نادرست گمرکی نشوید. چرا که هر چقدر هم با تجربه باشید، باز هم ممکن است این قانون را به درستی رعایت نکرده و در ترخیص کالاهای خود دچار مشکلات قانونی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *