استراتژی ریسک فری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

استراتژی ریسک فری

این استرس‌ها برای جلوگیری از ضرر و متحمل شدن فشار، موجب می‌شود درصد زیادی از قدرت فکری فعالان بازارهای مالی و همچنین تمرکز آن‌ها گرفته شود. آرزوی هر معامله‌گری، نداشتن ضرر در بازارهای مالی، مخصوصاً در بازار ارزهای دیجیتال است. با داشتن علم استراتژی ریسک فری باعث می‌شود فشارهای وارده بر معامله‌گران اندکی کمتر شود. اما این موضوع چگونه محقق می‌شود؟ امروز برخی از تکنیک‌ها در بین معامله‌گران بازارهای مالی رواج یافته که تا حد زیادی از ضررهای حاصل جلوگیری می‌کند؛ اما استفاده کردن از این تکنیک‌های بدون ریسک یا انجام دادن معاملات بدون ضرر، نیازمند آموزش و کسب اطلاعات فراوانی است. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش اقتصادی وانیکس قصد داریم شما را با مفهوم استراتژی ریسک فری و چگونگی انجام و روش‌های آن در بازار ارزهای دیجیتال آشنا نماییم. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به مسائل روز علاقه‌مند بوده و دوست دارید درباره بازارهای ارز دیجیتال اطلاعاتی را به دست آورید، از شما دعوت می‌کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

 

تعریف استراتژی ریسک فری

در ابتدای مقاله و قبل از پرداختن به این راهکار کاهش ریسک در معاملات بازارهای مالی، باید بگوییم هیچ بازار مالی وجود ندارد که در آن امکان سرمایه‌گذاری بدون ریسک وجود داشته باشد؛ اما هستند راهکارهایی که در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کنند. استراتژی ریسک فری از دسته ‌دوم است؛ یعنی کمک‌کننده به کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری. به یاد داشته باشید که شما می‌توانید معاملات خود را با استفاده از این تکنیک با ضرر ۰ درصدی به انجام برسانید! اما باید بگوییم که نباید شما انتظار داشته باشید که نتایج استفاده از این استراتژی در همه افراد یکسان باشد و معامله با کمترین ضرر به انجام برسد؛ همان گونه که همه، از کسانی که مدرسه می‌روند انتظار نمره یکسان ندارند!

تعریف استراتژی ریسک فری

استفاده از استراتژی ریسک فری یعنی انجام یک معامله کم یا بدون ریسک. تصورات اکثر افراد بر این است که رسیدن به یک معامله با ریسک صفر درصدی بعید است؛ اما باید توجه داشته باشید که افراد با داشتن اطلاعات کمکی می‌توانند چنین معاملاتی را رقم بزنند. البته باز در اینجا باید به این نکته تاکید کنیم که در بازار ارزهای دیجیتال، بدون شک هیچ معامله‌ای ۱۰۰ درصد بدون ریسک انجام نمی‌گیرد و وقتی در این مطالب از معامله بدون ریسک، صحبت به میان می‌آید، منظور معامله‌ای است که با حداقل ریسک انجام می‌شود.

 

 

استراتژی ریسک فری در معاملات ارز دیجیتال

اگر اقدام به معامله در بازارهای مالی مختلف مثل فارکس، بازار سهام و ارز دیجیتال کرده باشید، احتمالاً با افرادی روبه‌رو شده‌اید که در ابتدا به یک معامله سودآور وارد می‌شوند؛ اما پس از گذشت مدتی نه‌تنها سودهای حاصل از معاملات قبلی را از دست می‌دهند، بلکه دچار ضرر نیز می‌شوند و درنهایت، از معامله با همان ضرر خارج می‌شوند. شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد یا اگر به اطلاعات کافی نرسید خواهد افتاد! اجرای تکنیک ریسک فری به افراد کمک می‌کند، هر کاری را انجام دهند که بدون ضرر از معامله خارج شوند. در مواقعی که بازار در رکود قرار گرفته و یا در مواقعی که روند نزولی دارد، استفاده از این تکنیک بسیار ضروری است.

چگونگی انجام استراتژی ریسک فری در بازار ارز دیجیتال

اکنون بعد از خواندن این مطالب و رسیدن به یک آشنایی کلی با استراتژی ریسک فری، چگونگی انجام استراتژی ریسک فری به‌طوری‌که ریسک حاصل از معاملات را کاهش داد سؤال بسیار مهمی است که در این زمینه مطرح می‌شود. به یاد داشته باشید که استفاده نمودن از یک استراتژی بدون ریسک کاملاً وابسته به تکنیک‌های معاملاتی افراد است. این مسئله بدان معناست که تعاریف ارائه شده به شما توسط دو فریلنسر با تجربه، می‌تواند کاملاً متفاوت با هم باشد. در ادامه می‌خواهیم شما را با چندین روش برای انجام استراتژی ریسک فری آشنا نماییم. همچنان همراه ما باشید.

 

 

روش ذخیره سود در معاملات

ذخیره سودی، اولین تکنیک مهم در این روش به شمار می‌رود. با به‌کارگیری این روش، معامله هنگام رسیدن قیمت ارزهای دیجیتال به حد ضرر موردنظر، بسته می‌شود؛ بنابراین فرد نه ضرر می‌کند و نه از معامله سودی می‌برد. هر بار که سود معاملاتی افراد به حد ضرر برسد، نیمی از سهام ارز دیجیتال توسط فرد باید فروخته شود. به‌این‌ترتیب معامله‌گر می‌تواند بخشی از سودی حاصل از این بازار را پس‌انداز نماید.

چگونگی انجام استراتژی ریسک فری در بازار ارز دیجیتال

حال بعد از این کار، فرد منتظر می‌شود تا نیم دیگر از سهام ارز دیجیتال او به سود برسد. با این روش حتی اگر نیم دیگری از ارز دیجیتالی که فرد نفروخته سودآور نشود، او ضرر نخواهد کرد. البته لازم به ذکر است، عدم ضرر کردن به معنای سود بردن فرد نیست و فرد از معامله انجام شده در این صورت، هیچ سودی نمی‌برد. نام دیگر این روش صرفه‌جویی در سود، روش فروش گام‌به‌گام نیز است که یکی از استراتژی‌های جلوگیری از زیان در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌گردد.

استفاده از معاملات باینری آپشن

استفاده از معاملات باینری آپشن، یکی دیگر از انواع استراتژی‌های ریسک فری کردن در بازار ارزهای دیجیتال است. اصطلاح باینری، کاربرد زیادی در میان برنامه‌نویسان دارد. در این بخش منظور ما از اصطلاح معاملات باینری آپشن، وارد شدن افراد به انجام معاملاتی هست که پاسخ آن مثبت یا منفی است؛ یعنی وجود رویکرد ۰ تا ۱۰۰ به معامله‌گری. در قالب معاملات باینری آپشن، فرد باید ۲ آپشن در دو جهت متفاوت باز کند.

تعیین نمودن حد ضرر در محدوده سود

تعیین حد ضرر در محدوده سود، یکی دیگر از استراتژی‌های ریسک فری در بازار ارزهای دیجیتال است. با استفاده از این تکنیک، حتی اگر دارایی‌های خریداری شده توسط فرد در جهت کاهش قیمت حرکت نماید، حد ضرر در محدوده سود فعال شده و موجب خارج نشدن فرد از معامله با ضرر و زیان می‌شود.

 البته توجه به این نکته ضروری است که تعیین نمودن حد ضرر در معامله‌گری یک مفهوم استاتیک نیست؛ و این بدین معنی است که شرایط معامله باید به صورت پیوسته و در گذر زمان توسط فرد رصد شود و فرد مبتنی بر وضعیت، حد ضرر خود را بازنگری کند.

 

 

روش تریلینگ استاپ

یک روش دیگر برای استفاده نمودن از استراتژی ریسک فری، بهره‌گیری از متحرک ضرر یا تکنیک تریلینگ است. تصور کنید برای این کار، یکی از انواع ارزهای دیجیتال را خریداری کرده و حد ضرر آن را نیز تعیین نموده‌اید، حال باید به حرکت کردن قیمت سهام روی نمودار نگاه کرده و به همان مقدار و در یک جهت، حد ضرر خود را حرکت دهید.

مشکل روش تریلینگ استاپ از نمونه روش های انجام استراتژی ریسک فری

استفاده از روش تریلینگ استاپ، همان‌طور که در فوق گفته شد، به عنوان یکی از انواع روش‌های استفاده از استراتژی ریسک فری، قادر است ریسک معاملاتی در بازارهای مالی را کاهش دهد. البته باید توجه داشت که برای آن دسته از معامله‌گرانی که ریسک‌گریز بوده و یا معاملاتشان دارای حاشیه سود بسیار بالایی است، استفاده از چنین روشی مفیدتر خواهد بود؛ اما افراد باید در کنار مزایای این روش، با برخی از معایب آن نیز آشنا شوند.

یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که تریلینگ دارد، این است که بازار ارز دیجیتال، گاهی اوقات ممکن است به یک اصلاح موقت دچار شود. این موضوع می‌تواند، کاهش قیمت ارز دیجیتال را به همراه داشته باشد.

 در چنین شرایطی معمولاً افراد به خارج شدن از بازار ارز دیجیتال تصمیم می‌گیرند، اما بعد از گذشت مدت‌زمانی، متوجه پایان رسیدن روند اصلاح بازار شده و اقدام به دنبال کردن دوباره روند قبلی خود در بازار می‌کنند. در آن حال، متوجه رسیدن قیمت ارز دیجیتال به بالای نمودار و سقف سود شده و از خارج شدن از بازار پشیمان می‌شوند.

روش مشخص کردن حد ضرر تریلینگ استاپ از نمونه روش های انجام استراتژی ریسک فری

در این روش، بر اساس خود نمودار، حد ضرر نقطه اول تعیین می‌شود؛ اما تعین حد ضرر دوم وابسته به نقطه‌ای هست که ورود در آن انجام شده است. ازآنجایی‌که نقطه ورود در بازار ارزهای دیجیتال کاربردی ندارد، پس می‌توان گفت که استفاده کردن از تکنیک تریلینگ استاپ نمی‌تواند روش خوبی باشد.

پیشنهاد برخی‌ها نیز این است که به جای این کار می‌توان در شرایطی که حاشیه سود مشخص است، روش فروش نیمی از سهام ارز دیجیتال را استفاده کرد. حد ضرر ما با چنین رویکردی، همان حد ضرر وارد شده در ابتدای کار، باقی خواهد ماند.

روش مشخص کردن حد ضرر تریلینگ استاپ از نمونه روش های انجام استراتژی ریسک فری

در استراتژی ریسک فری حد ضرر باید کجا قرار داده شود

تعیین نقطه ضرر، در استفاده از استراتژی ریسک فری، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در نظر گرفت. پیش از هر چیز باید توجه کرد که این نقطه، خیلی نزدیک یا خیلی دور نباید قرار داده شود. میزان ضرر فرد باید توسط خود او و بر اساس استراتژی‌های که دنبال می‌کند تعیین شود. در اینجا چند نکته بیان کرده‌ایم که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توان میزان ضرر را مشخص کرد. این نکات عبارت‌اند از:

۱. روش کلاسیک

در این روش، حد ضرر باید به صورت دستی و در پشت قله‌ها و کف‌هایی ایجاد شده، مشخص شود.

۲. روش عرضه و تقاضا

تشخیص نقاطی که در آن عرضه و تقاضا انجام گرفته، از جمله مهم‌ترین نکاتی است که باید در معاملات، توسط افراد در نظر گرفته شود. در این روش هنگام معامله و کسب سود، باید حد ضرر در نقطه‌ای قرار داده شود که عرضه و تقاضا در آن صورت پذیرفته است. یکی از روش‌های ریسک فری، در این حالت می‌تواند به کار شما بیاید.

۳. روش پرایس اکشن

استراتژی ریسک فری را در این روش نیز می‌توان ایجاد کرد؛ اما تفاوت این روش با سایر روش‌ها این است که روش پرایس اکشن نیازمند شناخت سیگنال بار و کی بار است. فقط کافی است در این حالت، حد ضرر توسط فرد در پشت سیگنال بار و کی بارهای جدید قرار گرفته شود.

۴. روش ایچیموکو

در روش ایچیموکو، هنگامی وارد شدن معامله به سود، حد ضرر توسط فرد در پشت سنکو اسپن A و B قرار داده می‌شود. Ichimoku ازجمله روش‌های تحلیل تکنیکال است که در نمودار چندین شاخص را به فرد نشان می‌دهد. برای مبتدیان و تازه‌کارها، این روش می‌تواند کمی پیچیده و چالش‌برانگیز به نظر برسد؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که از شاخص‌های ساده‌تری به عنوان یک فرد تازه‌کار، استفاده کنند.

 

 

چگونگی مسلط شدن بر استراتژی ریسک فری

در این بخش از مقاله، چندین نکته بیان می‌کنیم که به افراد در استفاده از استراتژی ریسک فری و مسلط شدن به آن کمک می‌کند. با به کارگیری تکنیک‌های اشاره شده در زیر، شما، می‌توانید استفاده بهتری از ریسک فری ببرید. البته همان‌طور که می‌دانید، تمرین مداوم مهم‌ترین و بهترین راه برای مسلط شدن بر هر چیزی است. در نظر داشته باشید که هیچ‌کس نمی‌تواند بدون تمرین و با خواندن چندین مقاله موفق شود!

چگونگی مسلط شدن بر استراتژی ریسک فری

برخی از راه‌های مسلط شدن بر استراتژی ریسک فری عبارت‌اند از:

استفاده نمودن از حساب های آزمایشی

 امروزه حساب‌های آزمایشی رایگان، توسط بسیاری از کارگزاران و صرافی‌های آنلاین، به کاربران آن‌ها ارائه می‌شود. افراد می‌توانند با استفاده کردن از این حساب‌ها، بدون ریسک و نگرانی تمام موارد آموخته شده درباره آن‌ها را اجرا نموده و نتایج را ببینند.

 همچنین با این حساب‌های آموزشی، افراد قادر می‌شوند برای خود یک استراتژی سفارشی ساخته و بر اساس آن به معامله بپردازند! پول مجازی اکثر صرافی‌های بزرگ که به کاربران خود حساب‌های آزمایشی ارائه می‌دهند، نامحدود است؛ یعنی آن مقدار پولی که افراد می‌توانند در این حساب‌ها استفاده کنند بی‌شمار است.

انتخاب کردن دارایی هایی با نقدشوندگی بالا

شما قادر بر این هستید که یک دارایی خریداری نموده و سود و زیان خود از خرید آن را نیز تعیین کنید. ممکن است از خرید این دارایی شما سود خوبی را نصیب خود کنید؛ اما هنگام فروش آن، هیچ‌کس حاضر نشود از شما آن را بخرد! در این مواقع شما دچار ضرر می‌شوید درصورتی‌که سود کرده‌اید؛ اما خریداری برای دارایی خود پیدا نمی‌کنید!

 البته استثناهایی هم وجود دارند! همان‌طور که اطلاع دارید، معاملات به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند: معاملاتی که دارایی‌ها تنها به‌عنوان واسطه بین خریداران و فروشنده ردوبدل می‌شوند و معاملاتی که قسمتی از حساب شخصی فرد هستند. در صورت استفاده کردن از صرافی‌های نوع دوم، توسط آن صرافی، رمز ارز شما خریداری می‌شود!

سخن پایانی

همان‌طور که در موارد فوق نیز اشاره شد، ریسک فری یعنی انجام یک معامله بدون ریسک. اگرچه هیچ معامله‌ای بدون ریسکی وجود ندارد؛ اما تکنیک‌های هستند که افراد می‌توانند با استفاده کردن از آن‌ها در معاملات خود، میزان ریسک را به طور قابل‌توجهی کاهش دهند. این مورد را هم در نظر داشته باشید که همیشه در بازارهای مالی نوساناتی وجود دارد و این کاملاً به خود شما بستگی دارد که چه زمانی اقدام به آزاد کردن سرمایه خود کنید.

 

 

همچنین مسئله دیگری که وجود دارد این است که شما به عنوان یک فردی که قصد دارید به انجام کارهای مختلفی بپردازید، جدا از اینکه باید بپذیرید در بازارهای مالی، معامله همواره دارای ریسک است، ضروری است که برای مدیریت این معاملات، بخش خاصی از تمرکز خود را به کار گیرید؛

بنابراین برای موفقیت بیشتر، در حساب‌های آزمایشی روش‌های مختلف را امتحان کنید و پس از تسلط یافتن بر تکنیک‌های بی ریسک، آن‌ها را در معاملات واقعی به کار بگیرید! در نهایت امیدواریم مطالعه این مقاله از وبلاگ وانیکس، تأثیر مثبتی بر میزان آگاهی شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر