آیا خودرو وارداتی ارزان میشود؟

حدود ۱۰ هزار یا کمتر خودرو وارداتی قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار دارند با قیمت ارز دلار ۲۵ هزار تومان که قیمت اینگونه از خودروها به طور تقریبی ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان متفاوت است. به عبارتی میتوان گفت این مقدار برای افرادی که اکنون در حال استفاده از خودروهای داخلی همچون ایران خودرو و سایپا  هم‌قیمت با خودروهای وارداتی هستند بسیار به صرفه و اقتصادی‌تر است. البته همه چیز به همین راحتی نیست باید در نظر داشت که تعرفه‌های گمرک مقداری حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد است. همچنین دیگر فاکتورهای مالیات‌ها و عوارض و هزینه حمل و نقل نیز باید حساب شوند، و قیمت نهایی بیشتر از هزینه گفته شده خواهد شد. در نتیجه میتوان گفت که با خودرو وارداتی سواری خارجی، قشر متوسط جامعه توان خرید این نوع از خودرو ها را نخواهند داشت. اما اولویت اصلی دولت تعادل در بازار خودرو است. در پی انتقادهایی که به جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو وارد شد وزیر صمت اعلام نمود که انحصاری برای واردکنندگان خودرو وجود نخواهد داشت و سایر شرکت‌های بازرگانی در ازای پرداخت هزینه گارانتی به شرکت وارد کننده می‌توانند اقدام به واردات خودرو نمایند.

 

 

آیا خودرو‌های چینی نیز ارزان خواهند شد؟

بررسی‌های انجام شده نوسانات بازار قیمت خودروهای پرطرفدار چینی همچون برلیانس و کی ام سی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. به عبارتی باید بگوییم که با آزادسازی واردات خودرو، خودروهای ساخت کشور چین ۱۰ تا۲۰ درصد ارزان‌ خواهد شد.همین علت سبب شده است که خودرو سازان چینی از واردات خودرو عقب‌نشینی کنند و برای ادامه کار به فاصله قیمت‌ها دقت نمایند. عوامل دیگری که سبب کاهش قیمت خودروهای چینی شده است واردات خودروهای کره‌ای است آن هم به این دلیل که قیمت خودروهای چینی کاذب است و به صورت هفتگی دستخوش تغییرات می‌شود‌.

آیا خودرو‌های چینی نیز ارزان خواهند شد؟

نکته قابل توجه این است که با وجود پایین آمدن قیمت خودروهای چینی و خودروهای داخلی همچنان با کمبود قطعات و لوازم یدکی خودروها مواجه هستیم؛ چرا که قطعات و لوازم یدکی خودروها مانند گذشته به سهولت وارد کشور نمی‌شوند. در وضعیت امروزی شرکت‌های واردکننده تا حدودی قطعات و لوازم یدکی برای تأمین نیاز بازار داخلی  وارد کشور شده است؛ اما این میزان از قطعات و لوازم یدکی، از موجودی‌های واردات سال‌های بوده و فعلاً نحوه تأمین نیاز قطعات موقتی می‌باشد. از این رو در آینده‌ای نزدیک شاهد بحران کمبود قطعات و لوازم یدکی خودرو خواهیم بود.

 

 

آیا خودروهای وارداتی ارزان می شود؟ اثر مثبت آزادسازی واردات خودرو

بر طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بنا شده، هر ساله ۷۰ هزار خودرو که سهمیه ۵۰ هزار دستگاه از آن‌ها خودرو سواری و ۲۰ هزار خودروی دوگانه سوز هیبریدی و برقی است، وارد کشور گردد. همچنین به طور تقریبی ۱۰ هزار دستگاه کامیون تریلی، تریلی یخچال‌دار و کشنده و۱۰هزار دستگاه اتوبوس درون شهری و برون شهری، ۱۰۰۰ دستگاه واگن یخچال‌دار، ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین راه سازی راهی بازار آزاد شود. از سال ۱۳۸۴ تا به امروز به سبب وجود محدودیت‌های ارزی واردات خودرو با ممنوعیت روبه رو بوده است. آنچه اهمیت زیادی دارد، میزان عرضه به اندازه میزان تقاضا نیست و نابرابری در واردات وجود دارد.

آیا خودروهای وارداتی ارزان می شود؟ اثر مثبت آزادسازی واردات خودرو

بنابراین در صورتی که میزان عرضه بیشتر شود، بازار خودرو تعادل خواهد یافت. مطابق گفته کارشناسان در سال آینده میزان واردات خودرو در حدود یک میلیون دستگاه خودرو خواهد بود؛ این مقدار در صورتی است که میزان تقاضای بازار چیزی در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو می‌باشد. در نتیجه اگر بخواهیم صادقانه و دقیق‌تر بیان کنیم باید گفت که طرح آزادسازی واردات خودرو که از سال آینده قرار است آغاز گردد چندان کارآمد نخواهد بود و موجب تنظیم بازار خودرو نمی‌شود.

 

 

شرایط انتخاب واردکنندگان خودرو

براساس آیین نامه اجرایی واردات خودرو، شرایط انتخاب واردکنندگان کنندگان از سوی وزارت صمت به شکل زیر است:

  • تامین قطعات و لوازم یدکی ضروری پس از واردات.
  • اولویت با خودروهای هیبریدی، برقی،کم مصرف و ایمن است.
  • برای واردات کمتر از ۱۰۰۰دستگاه خودرو داشتن یک نمایندگی الزامی است.
  • تامین تجهیزات، اسناد و خدمات پس از فروش.
  • داشتن مجوز رسمی از تولید کننده به جهت ارائه خدمات پس فروش.
  • ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی داخلی.
  • تجربه در واردات خودرو و یا همکاری شرکت‌های با تجربه در زمینه واردات خودرو.
  • اعلام مشخصات فنی و قیمت آن‌ها.
  • واردکنندگان خودرو مکلف‌اند افزون بر پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودرو معادل را هم دریافت نمایند‌.
  • اعتبارنامه واردات خودرو در قانون به مدت ۵ سال از تاریخ ابلاغ شروع است.

نکات مهم واردات خودرو بر اساس آیین نامه اجرایی واردات

تنها واردات خودرو با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو مجاز است. اولویت ترخیص با خودروهای کمتر از قیمت ۱۰ هزار یورو است و نیز ترخیص خودرو بدون مجوز ثبت سفارش و ارز اختصاصی امکان‌پذیر نخواهد بود. در مناطق آزاد همچون کیش آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو نیز برقرار شده است. واردات خودرو سواری به عنوان سرمایه‌گذاری با تایید سرمایه‌گذاری خارجی به جهت استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی مجاز خواهد بود. دستورالعمل سرمایه‌گذاری بر روی خودروهای خارجی باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ گردد.

نکات مهم واردات خودرو بر اساس آیین نامه اجرایی واردات

سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی حداکثر یک میلیارد یورو است. این منابع از سوی بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی، سود حاصل از صادرات، رمز دارایی‌ها تامین خواهد شد.

 

 

به جهت واردات خودرو باید نوع، مدل، شرکت نمایندگی خودرو باید زودتر مشخص شود. همچنین تمامی استانداردهای لازم رعایت شود. هر خودروی وارداتی دارای شناسه رهگیری خاصی است که برای هر شناسه، شناسنامه گارانتی صادر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *